Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Průlom čínských aut na západní trhy právě nastal, už poráží renomované značky
6.1.2022 | Petr Miler
Už nelze hovořit o náhodném výkyvu jediné značky, ale dlouhodobě trvající situaci týkající se hned několika z nich. Číňané jsou na koni a zdá se, že už je nic nezastaví, jak ukazují data z Austrálie.
Světově významné automobilky byly zprvopočátku evropskou záležitostí, Amerika se ale přidala záhy. Trvalo posléze ještě několik dekád, než na automobilové mapě světa začali být vidět Japonci a rozmach Korejců je vlastně velmi čerstvou záležitostí - ještě v 90. letech jejich auta za moc nestála a i kolem roku 2000 neslo loga Hyundai a Kie několik modelů, na které by dnes Korejci nebyli hrdí.
V Číně začali s auty se vší vážností až tou dobou a mnoho obdivu též nesklidili. S ohledem na veškerý předchozí vývoj a význam Číny jako takové ale nešlo dost dobře počítat s tím, že by tomu tak zůstalo. Ze velkou zdí následují příkladu svých asijských předchůdců, akorát to stylem sobě vlastním dělají ještě o trochu rychleji. Na začátku roku 2022 se tak při pohledu na nabídku čínských automobilek a jejich exportní ambice musíme ptát, kdy přijde moment, kdy lidé zapomenou na předsudky, které dříve měli třeba i vůči Korejcům a začnou jejich auta kupovat ve velkém, protože prostě představují dobrou hodnotu za peníze - značka neznačka. A nyní se zdá, že máme i odpověď: Právě teď.
Číňané už delší čas bodují na o trochu méně náročných trzích, jako je Rusko a vůbec země bývalého Sovětského svazu, Jižní a Střední Ameriky nebo Afriky. Nic proti Mexiku nebo Kazachstánu, tamní normy a očekávání zákazníků jsou ale trochu jiné než v Evropské unii, USA, Japonsku nebo třeba Austrálii, není to pořád „ten západ”, kde musíte mít na palubě asi milion airbagů, dva miliony elektronických asistentů a pokud váš nejnovější infotainment nepracuje s 5G, lidé se obracejí na podpatku. Zmíněná Austrálie ale už náročným trhem je a právě tam Číňané začínají pořádat žně.
Už předloni se zdálo, že čínské značky začínají jasně vystrkovat růžky, neboť i na celkově klesajícím trhu rostly o oproti roku 2019 o 70 procent. Loni ale přišlo meziroční navýšení o dalších více jak 153 % - to je obrovský nárůst a už to není tak, že někdo prodá 70 aut místo 25, první čínská značka už se propracovala do australské top 10 dle prodejnosti - MG spadající pod čínský koncern SAIC loni prodalo v Austrálii tolik aut, že je devátou nejžádanější značkou porážející třeba Subaru či Nissan. A GWM (Great Wall Motors a Haval) je jen v těsném závěsu na 14. pozici
Čína jako země původu aut je tak nyní již na čtvrtém místě, přičemž vůbec poprvé předstihla Německo, USA nebo Velkou Británii. Většinu ostatních lokalit přitom postihl meziroční pokles, zatímco čínských více jak 76 tisíc aut prodaných za loňský rok znamená onen obrovský vzestup. Korejci už na tom nejsou ani dvakrát lépe, Němci jsou o 33 tisíc aut pozadu. Je tohle ten průlom? S jistotou to říci nelze, ale rozhodně to tak vypadá - taková vlna zájmu už nejspíše není průzkumem odvážných prvních kupců, ale projevem masové poptávky reagující i na pozitivní přijetí ze strany dřívějších kupců.
Dodejme, že jak MG, tak Haval jsou jsou aktivní i v Evropě, byť každá jen v některých zemích. MG známe mj. z Británie a Nizozemska, Haval třeba z Ruska. I na těchto trzích bodují a je zřejmě jen otázkou času, než budou znamenat ještě víc i zde. Když to jde v Austrálii, půjde to už asi kdekoli.
Nejprodávanější auta na australském trhu dle země původu, rok 2021
1. Japonsko - 350 934 kusů (33,4 % podílu na trhu)
2. Thajsko - 230 520 (22,0 %)
3. Jižní Korea - 145 025 kusů (13,8 %)
4. Čína - 76 262 kusů (7,3 %)
5. Německo - 43 143 kusů (4,1 %)
5. USA - 34 958 kusů (3,3 %)
6. Ostatní - 168 989 kusů (16,1 %)
Dnes čínské MG začíná vystrkovat drápky ve velkém jak v Evropě, tak i v Austrálii, tam už mezi 10 nejprodávanějšími značkami. Foto: MG Motor
U protinožců boduje ale i Haval, o kterém u nás bývá řeč vcelku pravidelně, jako třeba v případě modelu F7x. Foto: Haval
Zdroj: Car Advice
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejnovější články
- Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před hodinou - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 2 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 4 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 5 hodinami - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 03.29. 09:49 - abgx1
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 21:35 - Čičo
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry