Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
První automobilka začíná reálně obcházet své dealery, cílem je redukce o polovinu
14.3.2020 | Petr Prokopec
Automobilky pod tlakem nákladného zavádění elektromobilů i měnící se chování zákazníků honí každé procento svých marží. Odstranění prostředníků při prodeji aut je jednou z cest a Ford po ní už kráčí s plnou vervou.
Již nějakou dobu je zřejmé, že dosud obvyklý model prodeje nových aut nemá velkou perspektivu. V digitální éře se totiž značným způsobem změnilo chování zákazníků, kteří si dříve potřebovali pomalu cokoliv ohmatat v kamenném obchodě, než sáhli do kapsy pro portmonku. Dnes je ale jiná doba, jež přeje zejména nákupům na internetu. Patrné je to i ve světě aut, neboť řada lidí již nevyžaduje ani testovací jízdu. Mnozí pak za své vozy platí ještě předtím, než jej vůbec viděli. To ovšem dělá dealery nadbytečnými dinosaury.
Je přitom třeba zmínit, že prodejce mohou automobilky snáze odstřihnout v Evropě než v USA, kde je samotná existence zprostředkovatelů chráněna rozličnými zákony. I tato skutečnost se ale ve výsledku dá obejít, jak dokazuje třeba Tesla. Kalifornská automobilka totiž nemá klasické showroomy, nýbrž pouze butiky, ve kterých si její vozy můžete pouze prohlédnout. Za uzavřením smlouvy však již opět musíte na internet. Značce tak zůstává veškerá marže, což je pro ostatní lákavé - v době, kdy musí investovat miliardy do zavádění zákazníky nechtěných, ale vládami vyžadovaných elektrických aut, potřebují doslova každou korunu navíc.
Více či méně obejít klasické dealery tak plánuje kde kdo, nejdále je ale s těmito snahami Ford. Ten přišel s rozsáhlým úsporným plánem, který počítá se značným smrštěním evropské dealerské sítě, přičemž omezovat se bude v prvé řadě ve Velké Británii. Pro modrý ovál tato země představuje stěžejní starokontinentální trh, čemuž odpovídal i aktuální počet dealerství. Ovšem nyní by 180 poboček z celkových čtyř set mělo být uzavřeno. Podle evropského šéfa značky Stuarta Rowleyho tento krok nakonec povede i k větší spokojenosti zbývajících prodejců.
„Naši dealeři jsou soukromými investory, jenž očekávají návratnost svého kapitálu,“ uvedl Rowley. Něco takového však často nebylo kvůli zmíněnému počtu reálné, menší počet bude pochopitelně jednotlivé dealery zbylými aktivitami živit lépe. A jak jsme naznačili výše, reaguje také na změny v chování kupujících. „Zákazníci totiž chtějí objednávat své vozy online. A chtějí za ně platit online,“ dodal dále evropský šéf Fordu, dle kterého lidi touží spíše po klikání myší než po dohadování s dealery.
Na internet se Ford hodlá začít přesouvat v závěru letošního roku, kdy zamíří do prodeje elektrické SUV Mustang Mach-E. Právě tento model by měl být symbolem změn v prodejní strategii. Prodejci přitom nebudou jen eliminováni, u zbývajících se bude měnit i zařazení. Místo klasických dealerství totiž budou showroomy sloužit spíše jako servisní centra. Podporu automobilky přitom budou mít hlavně ta, jenž se zaměří na užitkové modely, jako je Transit.
I tento krok by ve výsledku měl přinést prodejcům úsporu, neboť již nebudou muset budovat rozsáhlá prezentační zázemí, místo toho jim pro řadu aktivit vystačí levnější haly, kde bude docházet primárně na servisní práce. Znamená to ale rovněž, že spousta lidí přijde o práci, to už je ale dopad každé podobné změny.
Ford začíná v Evropě končit s klasickými dealerstvími. Cílem je jejich redukce o polovinu, jako první přijde na řadu Británie
Zdroj: Auto News
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
před 2 hodinami - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
před 4 hodinami - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
před 5 hodinami - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
před 7 hodinami - Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
před 8 hodinami