První skutečně turecké auto se začalo prodávat, vnitřním prostorem překonává i nejdražší Škodu

Pokud někdo nevěřil tomu, že Turci dotáhnou myšlenku jakéhosi národního auta až do finále, mýlil se. Novinka s designem Pininfariny, moderní technikou a bohatou výbavou už se prodává, ovšem ne zrovna za lidovou cenu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

První skutečně turecké auto se začalo prodávat, vnitřním prostorem překonává i nejdražší Škodu

17.3.2023 | Petr Prokopec

První skutečně turecké auto se začalo prodávat, vnitřním prostorem překonává i nejdražší Škodu

/

Foto: Togg

Pokud někdo nevěřil tomu, že Turci dotáhnou myšlenku jakéhosi národního auta až do finále, mýlil se. Novinka s designem Pininfariny, moderní technikou a bohatou výbavou už se prodává, ovšem ne zrovna za lidovou cenu.


O tureckou národní automobilku jsme se otřeli vcelku nedávno v souvislosti s kroky tamní vlády. Ta se totiž značce Togg rozhodla umést cestičku na trh skrze zavedení vysokých cel na auta dovážená z Číny. Vozy z Říše středu tak musí počítat se 40procentním navýšením ceny jen proto. A nyní už je zcela jasné, proč Turci po tak drastickém kroku sáhli - Togg by totiž i přes přizpůsobení speciální dani na luxusní zboží nebyl zrovna lidovým bestsellerem.

Než se nicméně dostaneme k tomu, kolik prvotina turecké značky stojí, musíme dát do placu její klíčové parametry. I ty byly dosud zahaleny rouškou tajemství, stejně jako její název. Ten ale již není neznámou, do světa tedy elektrické SUV zamíří jako Togg T10X. Zákazníci přitom budou moci volit mezi pohonem zadních a všech čtyř kol, a tedy mezi jednou či dvěma pohonnými jednotkami. Jejich souhrnnný výkon přitom činí 218 či 436 koní, díky čemuž vůz může stále počítat s nižší sazbou oné daně z luxusu.

Na výběr rovněž budou dva pakety baterií, z nichž ten menší o kapacitě 52,4 kWh je spojen s dojezdem 314 km, zatímco u většího (88,5 kWh) máme počítat s 523 km. Tento akumulátor je nicméně vyhrazen pouze verzi se dvěma jednotkami. Maximální dobíjecí výkon pak činí 150 kW, na plnou kapacitu tedy bude třeba nějakou chvíli vyčkat. Zvláště když většina tureckých dobíjecích stanic je zhruba na třetině. Vláda nicméně kvůli značce slibuje zlepšení infrastruktury.

Přesunout se můžeme do interiéru, jehož dominantu tvoří obrovský 29palcový displej multimédií. S ním je pak ještě spojen 12palcový digitální přístrojový štít. Obojí je přitom součástí základní výbavy V1, stejně jako třeba hlasové ovládání. Na úrovni V2 pak navíc můžete počítat s elektricky ovládanými, vyhřívanými a umělou kůží potaženými sedadly, adaptivním tempomatem, automaticky výklopnou zádí, 19palcovými litými koly či střešními ližinami.

Kromě opravdu bohaté výbavy nabídne Togg také dostatek prostoru pro cestující vpředu i vzadu, rozvorem 2 800 milimetrů totiž překonává i nejdražší Škodu, tedy model Enyaq. Stejně jako třeba nový Mercedes-Benz třídy E je pak osazen i takovými moderními prvky, jako je selfie kamera. Jeho vzhled navržený designovým studiem Pininfarina pak rozhodně nelze označit za nepřitažlivý. Je nicméně třeba počítat s tím, že bez 953 tisíc lir (cca 1 134 000 Kč) nedáte ani ránu.

Je tedy vskutku otázkou, zda Togg zaboduje tak, jak hlavně politici očekávají. Ti přitom slíbili, že do roku 2035 odeberou minimálně 30 tisíc aut pro vládní účely. Ambice značky jsou nicméně mnohem větší, do konce této dekády má totiž továrna v Gemliku vyprodukovat milion aut. V té době nicméně již portfolio značky rozšíří jak sedan, který máme čekat příští rok, tak hatchback, menší SUV a dokonce i MPV. Z této čtveřice jsme však zatím neviděli vůbec nic.


První skutečně turecké auto se začalo prodávat, vnitřním prostorem překonává i nejdražší Škodu - 1 - Togg T10X 2023 prvni sada 01První skutečně turecké auto se začalo prodávat, vnitřním prostorem překonává i nejdražší Škodu - 2 - Togg T10X 2023 prvni sada 02První skutečně turecké auto se začalo prodávat, vnitřním prostorem překonává i nejdražší Škodu - 3 - Togg T10X 2023 prvni sada 03První skutečně turecké auto se začalo prodávat, vnitřním prostorem překonává i nejdražší Škodu - 4 - Togg T10X 2023 prvni sada 04První skutečně turecké auto se začalo prodávat, vnitřním prostorem překonává i nejdražší Škodu - 5 - Togg T10X 2023 prvni sada 05První skutečně turecké auto se začalo prodávat, vnitřním prostorem překonává i nejdražší Škodu - 6 - Togg T10X 2023 prvni sada 06První skutečně turecké auto se začalo prodávat, vnitřním prostorem překonává i nejdražší Škodu - 7 - Togg T10X 2023 prvni sada 07První skutečně turecké auto se začalo prodávat, vnitřním prostorem překonává i nejdražší Škodu - 8 - Togg T10X 2023 prvni sada 08První skutečně turecké auto se začalo prodávat, vnitřním prostorem překonává i nejdražší Škodu - 9 - Togg T10X 2023 prvni sada 09První skutečně turecké auto se začalo prodávat, vnitřním prostorem překonává i nejdražší Škodu - 10 - Togg T10X 2023 prvni sada 10První skutečně turecké auto se začalo prodávat, vnitřním prostorem překonává i nejdražší Škodu - 11 - Togg T10X 2023 prvni sada 11První skutečně turecké auto se začalo prodávat, vnitřním prostorem překonává i nejdražší Škodu - 12 - Togg T10X 2023 prvni sada 12
První turecký národní automobil se konečně dočkal názvu, stejně jako byly upřesněny i klíčové parametry. Jako T10X bude SUV startovat na 1,13 milionu korun, přičemž za dané peníze nabídne opravdu bohatou standardní výbavu. Jestli to, stejně jako design od Pininfariny, postačí k úspěchu, nám řekne teprve čas. Foto: Togg

Zdroj: Togg

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.