První pořádná studie spolehlivosti aut z Číny si vzala na paškál i Škodu, ukazuje zajímavý vývoj

Než se to pokazilo, Škoda byla v Číně po léta jako doma a vyráběla i prodávala tam více aut než kdekoli jinde. Hodnotit tak je co a pro škodovku přes její prodejní úpadek výsledky špatně nevyznívají, pro jiné ano.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

První pořádná studie spolehlivosti aut z Číny si vzala na paškál i Škodu, ukazuje zajímavý vývoj

22.11.2021 | Petr Prokopec

První pořádná studie spolehlivosti aut z Číny si vzala na paškál i Škodu, ukazuje zajímavý vývoj

/

Foto: Škoda Auto

Než se to pokazilo, Škoda byla v Číně po léta jako doma a vyráběla i prodávala tam více aut než kdekoli jinde. Hodnotit tak je co a pro škodovku přes její prodejní úpadek výsledky špatně nevyznívají, pro jiné ano.


Na studii společnosti J.D. Power zaměřenou na kvalitu aut, jejichž stáří se pohybuje mezi 13 a 48 měsíci, jsme v minulosti narazili již několikrát. Vždy jsme však prezentovali zkušenosti majitelů ze Spojených států, Velké Británie či Německa. Nejnověji se ale vydáme do Číny, kde už J.D. Power též působí a můžeme si tak udělat lepší obrázek o kvalitě tamních aut. Čínské vozy ostatně stále začínají pronikají na „západní” trhy, přičemž klientelu umí oslovit designem, cenou a leckdy i technikou. Dokážou ovšem nabídnout i spolehlivost?

Aktuální studie se zúčastnilo 36 860 majitelů, již svá auta pořídili mezi prosincem 2016 a květnem 2020. Zodpovědět měli na 177 dotazů rozdělených do osmi hlavních kategorií (motor a převodovka, exteriér, zkušenosti s jízdou, doplňky/ovládání/displeje, audio/komunikace/multimédia/navigace, sedadla, vyhřívání/ventilace/klimatizace a interiér). Na základě toho pak byl zjištěn počet problémů na sto vozů (PP100), přičemž nižší skóre vždy značí vyšší spolehlivost.

Stejně jako ve zbytku světa i v Číně začíná mizet propast mezi prestižními značkami a mainstreamem. Ba co více, na luxusní vozy si lidé často stěžují více než na ty levnější. Pokud totiž stáří aut nepřesáhlo 18 měsíců, překonávaly prémiové automobilky ty mainstreamové v průměru o 5,9 PP100. Jakmile ale stáří přesáhlo 30 měsíců, role se obrátily a mainstream naopak překonával o 6,4 PP100 luxusnější značky. I kvůli tomu klesl rozdíl mezi oběma skupinami na pouhých 5 PP100, přičemž stále vyznívá ve prospěch prestiže.

„To, že luxusní značky přicházejí ve spolehlivosti o výhodu, jen naznačuje, že výrobci nezvládají plnit stále větší očekávání čínských zákazníků. V porovnání s mainstreamem, zvláště pak v případě domácích automobilek, jsou ty luxusní konzervativní v rámci designu, multimédií a konfigurací. Majitelé jsou s nimi tak spokojeni pouze v rané fázi vlastnictví, poté ovšem začnou zaznamenávat více a více problémů, jako je nekompatibilita či nepraktičnost,“ uvádí k tématu Jeff Cai, ředitel automobilové divize čínské pobočky J.D. Power.

Z jeho slov vyplývá, co jsme naznačovali již v souvislosti s pádem Škody na čínském trhu. Tedy že pro tamní klientelu není až tak důležité pohonné ústrojí, ostatně povětšinou lidé stovky koní pod kapotou kvůli obřím zácpám ani nevyužijí. Lákají je ovšem různé digitální vymoženosti v interiérech, stejně jako touží po tom, aby se design měnil rychleji než ponožky. Něco takového jde ale proti obvyklým strategiím evropských výrobců, jakkoliv i tak Škoda ve studii dokázala zabodovat.

Danou tezi potvrzuje i skutečnost, že problémy spojené s motory a převodovkami klesly o 5PP100. Stalo se tak nicméně hlavně zásluhou mainstreamu, v případě luxusních značek je naopak kritika hnacího ústrojí poměrně hlasitá. Daleko více to chápou domácí výrobci, načež se rozdíl mezi nimi a těmi zahraničními snížil z loňských 9 PP100 na letošních 6 PP100. Pokud se tedy mladoboleslavští chtějí vrátit na výsluní, budou zkrátka muset lidem nabízet to, po čem skutečně touží.

Tím se dostáváme ke konkrétním výsledkům, které mohou zarazit. Porsche se 120 PP100 není první značkou celkově, nýbrž jen v luxusním segmentu. Na úplném čele je Jeep vyráběný ve spolupráci se značkou GAC. Snad ještě zajímavější je mezi prémiovkami druhé místo, na které se dostal Land Rover se 127 PP100. Všude jinde na celém světě přitom tato automobilka v anketách zaměřených na spokojenost majitelů selhává, hlavně kvůli poněkud nevyzpytatelné kvalitě.

O Škodě již řeč byla, celkově jí bylo přisouzeno 133 PP100. To je o jeden problém více než v případě značky Hongqi, která byla shledána jako nejlepší čínský výrobce. V průměru se přitom automobilky z Říše středu dostaly na 148 PP100, zatímco průměr pro celý mainstream činil 144 PP100. Může se tedy zdát, že koupí čínských aut již chybu neuděláte. Ovšem jak jsme zmínili několikrát, tyto vozy odpovídají místnímu vkusu, který neklade takový důraz na techniku.

V rámci hodnocení jednotlivých modelů pak vítězí Toyota se třemi „zářezy“, za kterou se zařadilo BMW se dvěma. Mezi velkými SUV pak zabodovala Škoda Kodiaq, zatímco mezi malými Chery Tiggo 3x. BYD Qin Pro je pak nejlepším vozem střední třídy, zatímco Oshan A60 vládne mezi MPV. Tato trojice je přitom jedinou z čínských aut, jenž dokázaly v daných obchodních třídách zvítězit. Jak to tedy vypadá, nakonec to se zahraničními modely v Číně není až tak špatné.


První pořádná studie spolehlivosti aut z Číny si vzala na paškál i Škodu, ukazuje zajímavý vývoj - 1 - J.D. Power 2021 VDS China 01První pořádná studie spolehlivosti aut z Číny si vzala na paškál i Škodu, ukazuje zajímavý vývoj - 2 - J.D. Power 2021 VDS China 02První pořádná studie spolehlivosti aut z Číny si vzala na paškál i Škodu, ukazuje zajímavý vývoj - 3 - J.D. Power 2021 VDS China 03
První pořádná studie spolehlivosti aut z Číny si vzala na paškál i Škodu, ukazuje zajímavý vývoj - 4 - J.D. Power 2021 VDS China 04První pořádná studie spolehlivosti aut z Číny si vzala na paškál i Škodu, ukazuje zajímavý vývoj - 5 - J.D. Power 2021 VDS China 05
Číňané začínají být s domácí produkcí spokojeni stejně jako s tou zahraniční. I proto, že čínské značky lépe chápou, po čem zákazníci opravdu touží. Grafika: J.D. Power

První pořádná studie spolehlivosti aut z Číny si vzala na paškál i Škodu, ukazuje zajímavý vývoj - 6 - Skoda Kodiaq GT oficialni sada 01První pořádná studie spolehlivosti aut z Číny si vzala na paškál i Škodu, ukazuje zajímavý vývoj - 7 - Skoda Kodiaq GT oficialni sada 04První pořádná studie spolehlivosti aut z Číny si vzala na paškál i Škodu, ukazuje zajímavý vývoj - 8 - Skoda Kodiaq GT oficialni sada 14
Ovšem i tak se Škodě povedlo zabodovat, a to s modelem Kodiaq, který je nejlepší mezi velkými SUV. Superb pak získal stříbrnou příčku ve vyšší střední třídě. Foto: Škoda Auto

Zdroj: J.D. Power

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.