Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
První šéfdesignér automobilky odmítá obří dotykové displeje v autech a obrovské masky, jsou prý hloupé
29.6.2022 | Petr Prokopec
Jde o prvky, které jsou vlastní stále většímu množství moderních aut, i když mají řadu zjevných nevýhod. Otevřeně proti nim nevystupuje nikdo, Thierryho Métroze můžeme označit za první velkou výjimku. Lze ale jeho slova brát vážně?
V posledních letech téměř všechny výrobce sjednotil jeden trend. Na mysli nyní nemáme karoserie typu SUV, nýbrž stále větší dotykové displeje. Ty dnes v interiérech mnoha výrobců vládnou natolik, že najít fyzické tlačítko je prakticky nemožné. Kabiny tato řešení činí designově i technicky jednoduššími a bez řady tlačítek i výrobně levnějšími, funkce tím ale trpí. A výsledkem nemusí být ani ohromující vzhled, jak naznačuje Thierry Métroz.
Šéfdesignér francouzské automobilky DS totiž uvedl, že palubka pokrytá velkými dotykovými obrazovkami je „tak trochu hloupost“. Zároveň pak dodal, že „naším cílem u našich budoucích interiérů je, abychom displeje zcela vypustili. Problémem u nich totiž je, že jakmile je vypnete, zůstane vám hranatý černý povrch, na kterém jsou viditelné otisky prstů. Něco takového ale rozhodně není sexy a není to ani luxusní. Nejde o filozofii značky DS“.
V tomto ohledu s Métrozem můžeme souhlasit, ostatně fanoušky palubních desek připomínajících rozzářenou pouť jsme nebyli nikdy. Zvláště poté, co výrobci začali ve svých vozech eliminovat i tlačítka, která ovládají třeba hlasitost audio systému či klimatizaci. Lovit totiž ovládání na dotykové obrazovce není zrovna bezpečné, a to i ve chvílích, kdy ta je umístěna ve vašem zorném poli. Stále se totiž více než na jízdu musíte soustředit na danou funkci.
Šéfdesignér DS uvádí, že francouzská automobilka hodlá do budoucna přijít s něčím „méně rušivým“, co zároveň kabinám dodá i „více čistoty“. Oč konkrétně ale půjde, již nezmínil. Připouští však, že „půjde o velkou výzvu, neboť řidiči je třeba dodat potřebné informace“. Vůbec by nás tak nepřekvapilo, kdyby se Francouzi zabývali hlavně head-up displeji, s nimiž by byly spojené pouze obrazovky za volantem se základními informacemi.
Odklon od dotykových displejů nicméně nemá být jedinou změnou, se kterou můžeme u značky DS v příštích letech počítat. Francouzi totiž od roku 2024 chtějí kráčet už jen zcela elektrickou cestou, která bude mít dle Métroze dopad hlavně na vzhled čelních partií. Nepotřebné se stanou hlavně obrovské masky chladiče, neboť elektromobily se obejdou bez nich. Tedy, ona se bez nich obejdou i moderní spalovací auta, aspoň nějakou masku ale mít musí. Elektromobily ne, a to šéfdesignér značky bere jako velkou příležitost, která povede k novým hrátkám hlavně se světly.
„V současné době pracujeme pouze s předními lampami, nicméně nyní budeme moci dosadit světla i kolem emblému a vytvořit tak na celé přídi nový světelný efekt,“ uvedl. Zevnitř se tedy zjevně pouť přestěhuje navenek. To ovšem dost možná bude ještě nebezpečnější, neboť auta blikající různými barvami budou narušovat pozornost ostatních řidičů. Vůbec by nás tak nepřekvapilo, kdyby se chystaly i změny v legislativě.
Na změny od DS jsme tedy opravdu zvědavi. I když možná bychom očekávání měli podstatně mírnit. Métroz totiž uvedl, že příkladem budoucího směru je koncept DS Aero Sport Lounge z roku 2020. Tedy auto, které má opravdu velkou čelní masku a jehož celou palubku tvoří obrovský panel ovládaný gesty. Zatím se však zdá, že vyžaduje více pozornosti než dotykové displeje. Ty zde navíc najdeme rovněž, a to na dveřních panelech.
Lze sice uznat, že palubka asi bude vypadat elegantně i po deaktivaci, zatím v nás záměr Francouzů příliš nadšení nevzbuzuje. Pokud totiž budete chtít pomalu cokoliv aktivovat, musíte dostat svou ruku před centrální senzory. Či bude třeba se naklonit k boční obrazovce. Znovu bychom zde tak měli vítězství vzhledu nad funkcí. Oné vizáži pak navíc půjde dát palec nahoru jen ve chvíli, kdy každý den použijete prachovku.
DS nechce v budoucnu sázet na velké čelní masky a palubní desky pokryté displeji. Ukazatelem směrování značky přitom má být koncept DS Aero Sport Lounge, který ovšem obojím disponuje. Foto: DS Automobiles
Zdroj: Autocar
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 7 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 9 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 10 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva