Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
První záběry ovládání palubních systémů Tesly 3 ukazují, jak zoufalý je to koncept
16.8.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Jeden dotykový displej, na kterém máte vidět vše a jehož prostřednictvím máte i vše ovládat, nezní jako dobrý nápad. A praxe to potvrzuje.
Nemusíte ani příliš bedlivě sledovat novinky tykající se Tesly Model 3, abyste zaznamenali, že její interiér není řešen zcela obvyklým způsobem. Nejenže je architektonicky velmi jednoduchý, postrádá i klasický přístrojový štít či skoro jakékoli ovladače. V místech středové konzoly je umístěn jeden jediný „tablet”, obrovská obrazovka, která má obstarat všechno. Od sdělení řidiči, jak rychle jede a kolik zbývá energie v akumulátoru, až třeba po ovládání klimatizace.
Nezní to jako příliš dobrý nápad. Je nepochybně zjednodušující pro vývoj, výrobu i vnitřní konstrukci, uživatelsky ale moc lákavě nezní. Pokusů umístit informace týkající se jízdy kamkoli jinam než před oči řidiče už jsme tu měli spoustu a všechny pohořely. Tady jsou navíc v rohu „tabletu” v dost ostrém úhlu. A ovládání všeho pomocí dotykových displejů? Už parciální řešení nedělají dobrotu, tady ale nemáte tlačítko opravdu na nic.
Praxe přesto mohla být zajímavější, než se zdá, jenže... není. Dokazuje to video zveřejněné Billem Lee, jedním z investorů Tesly, který dostal Model 3 mezi prvními. Na něm ukazuje, jak se pomocí panelu také upravuje směr, kterým v interiéru fouká vzduch z klimatizace, protože ani na to není žádný fyzický ovladač. Nemáme přitom na mysli změny mezi výdechy na čelní sklo, výdechy na palubní desce a výdechy na nohy, to je v Modelu 3 samozřejmost a samo o sobě to je špatně, ale to je na jinou debatu.
Elektronicky se tu nastavuje přímo směrování jednotlivých výdechů, tedy to, na co je v „normálním autě” kolečko či posuvné ovladače. Že jste si na palubní desce Modelu 3 žádných výdechů nevšimli? O to právě jde - výdechy tu jsou, ale jsou schované, nejsou vidět a nejsou nastavitelné klasicky rukou, jako v každém rozumném autě. Seřizují se pomocí posuvníku na displeji.
Tlačítkem si zobrazíte ovládací panel klimatizace a pak - odhadujeme, protože video je natáčeno na výšku a chybí mu komentář - se na každé straně objeví posuvník se čtyřmi čtvrtinami, který znázorňuje místo, kam má foukat vzduch. Prstem si ho posunete, kamkoliv chcete, a můžete ho rozdělit i na dva, abyste mohli levou a pravou stranu své půlky auta ovládat zvlášť.
Inovativní řešení a elegantní palubní deska bez viditelných výdechů, to jistě platí. Těšit vás to ale bude jen do chvíle, než budete chtít tuhle věc ovládat za jízdy jako řidič. Musíte se na to pořád dívat, abyste věděli, co děláte, není tu žádná haptická odezva, ani být nemůže, protože je to prostě displej. A musíte tomu věnovat pozornost tím spíš, že posuvník není vůbec vidět - proč je proboha světle šedý na pozadí v barvě o trochu tmavší šedé? Proč není černý, nebo proč aspoň nemá tlustý černý okraj, aby byl pořádně vidět?
Tohle řešení ovládání výdechů ventilace je tak špatné, že by jednoho skoro napadlo, že Bill Lee jede v nějakém vývojovém prototypu a že se do produkce takováhle hloupost nedostane. Ale nic takového není pravdou, v jeho rukou je jeden z prvních sériových vozů.
Bill Lee označuje toto ovládání za „geniální” a „bez nemotorných posuvníků”. Vzhledem ke své pozici to jistě nemyslí sarkasticky, „kope” i za svou investici. V každém případě, většina lidí, kteří mu na Twitteru odpovídají, to označují za absolutní hloupost a někteří dokonce volají po zákazu. V nesouhlasu s Teslou tedy tentokrát zdaleka nejsme sami.
Je tu samozřejmě i možnost, že vše nechápeme dokonale správné a tímhle posuvníkem se ovládá, jestli má vzduch proudit na sklo, z palubní desky nebo na nohy. Příliš podstatné to ale není - jednak, nic by to neměnilo na tom, že skoro neviditelný digitální posuvník je opravdu hloupý nápad. A jednak, pokud tomu tak je, jakým způsobem se zapne proudění zároveň na sklo i nohy, a jak se seřizují výdechy v palubní desce? A mimochodem, když něco ovládáte takhle elektronicky, musí to mít elektromotorky, které se můžou během života auta porouchat, také něco váží...
To už je ale celkem druhotné, tato krátká ukázka fungování palubního systému Model 3 ukazuje hlavně to, jak zoufalý je celý koncept soustředění zobrazování a ovládání všeho do jednoho dotykového displeje. Věříme, že je to moderní, elegantní, „cool” a kdesi cosi, ale není to rozumně funkční. A o to by mělo jít vždy v první řadě...
Takhle „snadno” se v Tesle Model 3 ovládají výdechy ventilace
Interiér Model 3 je nepochybně jednoduchý, jenže to je právě ono - možná je jednoduchý až příliš
The AC controls on Model 3 are genius - no clumsy sliders to direct airflow. #touchscreen pic.twitter.com/PLkBXrSzVE
— bill lee (@westcoastbill) 13. srpna 2017
Zdroj: Bill Lee@Twitter přes Jalopnik
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
28.3.2024 - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
28.3.2024 - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! včera 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» 28.3.2024
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejnovější články
- Ferrari si nechalo patentovat revoluční řešení spalovacího motoru, snadno obejde i tlaky na elektrifikaci všeho
včera - VW up! se vrátil ze záhrobí. Tohle je Geparda a není to aprílový žert, zadní kola nemá jen naoko
včera - Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
včera - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
včera - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
včera
Živá témata na fóru
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.29. 23:22 - Honza z Krumlova
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 22:47 - Truck Daškam
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.29. 21:52 - Vrooom
- Onboard videa 03.29. 19:45 - Truck Daškam
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 03.29. 19:17 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 03.29. 17:41 - pavproch
- Pneu koutek 03.29. 15:37 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan