Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Rakouská firma říká, že Tesla Model 3 je s motorem na benzin lepší auto, může mít pravdu
7.1.2020 | Petr Prokopec
Podle některých budoucnost patří jen autům na čistě elektrický pohon, jiní si to ale tak úplně nemyslí. Mezi ty druhé patří Rakušan Frank Obrist a jeho tým.
Elektrifikace v současné době naráží hned na několik překážek. Těmi stěžejními jsou cena, energetická hustota i doba dobíjení akumulátorů a nedostačující infrastruktura. Je prakticky jisté, že bateriová auta by vlastnilo mnohem více lidí, pokud by jejich cena dalece nepřesahovala částky žádané za vozy osazené spalovacím ústrojím, nebylo nutné je dobíjet hodiny a pak jste s nimi neujeli zlomek vzdálenosti, co na plnou nádrž benzinu nebo nafty. Stejně jako můžeme předpokládat navýšení zájmu, pokud dobíjecí stojan bude na každém rohu, místo aby obsluhoval celou čtvrť, což logicky vede k dlouhým frontám před ním. Problémem však je, že ani v jednom případě nemůžeme spoléhat na brzké zlepšení.
Dle Franka Obrista je proto ideální čas na „variantu Brod“. Tím je dle rakouského inženýra, který svého času pracoval i pro autora rotačního motoru Felixe Wankela, hybridizace. Ovšem nikoliv v dne běžné podobě. Obrist vidí cestu v přidání spalovacího agregátu do Tesly Model 3 a jeho efektivnějším spárování s elektromotorem a baterií. Svou vizi již představil na prototypu, který ovšem vyvolal obrovský odpor u fanoušků Tesly.
Realita přitom rozhodně není tak tragická, jak příznivci Elona Muska naznačují. Obrist v žádném případě neudělal krok zpátky, ale naopak lze jeho konverzi vnímat jako dva kroky kupředu. Jeho řešení totiž nabízí dvojnásobný a obecně vzato prakticky nekonečný dojezd vůči dárcovskému vozu, ovšem za výrazně nižší cenu. Tedy jinými slovy, rakouský inženýr vyřešil přesně ony dvě stěžejní překážky, které rozvoji elektromobility stojí v cestě. A protože by si jeho ústrojí mohlo koupit více lidí, přispěl by k ochraně klimatu více než originální Tesla.
Obristovo řešení není až tak složité, neboť v Tesly Model 3 nahradil standardní akumulátor s kapacitou 50 až 75 kWh menším s 17,3 kWh a doplnil jej generátorem postaveném okolo dvouválcového benzinového motoru o výkonu 40 kW. Ten přitom váží pouhých 95 kilogramů, tedy o stovky kilogramů méně, než činí hmotnost celého paketu baterií.
Mimo to se ústrojí zvané HyperHybrid může pochlubit použitelným dojezdem 1 000 km při údajné spotřebě 1,9 l/100 km. Benzinový motor je aktivován pokaždé, když rychlost vozu stoupne nad 65 km/h, přičemž neslouží k roztáčení kol, ale ke konstantní výrobě elektřiny. Samotné baterie totiž mají dostatek energie pouze na 100 kilometrů ryze elektrického dojezdu. Jízdní dynamika by měla zůstat totožná jako u sériového vozu, na pohonném ústrojí se nic nemění.
Řekli bychom, že to je dobrý nápad, neboť skutečně znamená levnější a použitelnější auto, které navíc má i celkem snadno spočítatelnou spotřebu paliva resp. emisí CO2 - skutečně na něj jezdí. Elektromobily se tváří, jako že jezdí na vzduch a neemitují nic, což samozřejmě není pravda, jen jejich skutečný zdroj energie je kdesi v mlze. Obrist nyní doufá, že jeho řešení zaujme maximum výrobců, neboť podle všeho zvládl mnohem lépe to, o co se kdysi pokoušel Opel s Amperou. Jestli jeho HyperHybrid dostane šanci, ukáže čas, sám hovoří o jedné uzavřené smlouvě s významnou automobilkou a prvním sériovém modelu v roce 2023.






Nový prototyp Franka Obrista přidal Tesle Model 3 spalovací motor a prý z ní tak učinil lepší auto
Dříve firma podobným způsobem experimentovala s Geely EC7
Zdroj: Obrist Powertrain
Bleskovky
Dokáže se nejlepší sportovní sedan dneška vyrovnat osmiválcovým „hrdinům minulosti”? Slavný novinář má smutnou odpověď
11.11.2025
Švédové si vzali zpátky rekord legendárního okruhu, i když své auto museli kvůli „mosteckému syndromu” osadit tímto nesmyslem
10.11.2025
„Bugatti pro chudé” si ve sprintu s otočkou namazalo na chleba veškerou konkurenci, i když s ním nikdo neměl odvahu soutěžit
8.11.2025
Nejnovější články
Další test říká, že klíčové nové Audi je tak mizerné, že horší než jeho předchůdce je úplně ve všem
před 54 minutami
Toyota chce z nového dvoulitru dostat až 400 koní v době, kdy ostatní s takovými motory končí, ukázala ho v akci
včera
Elektrický Renault Mégane je takový propadák, že mu Francouzi znovu vrátí spalovací motor
včera
Už i Tesla má problém s váznoucími prodeji, a tak začala svá auta levně pronajímat komukoli
včera
Nezájem nutí Audi dál měnit plány. Jeho poslední elektrické modely někde ani „nebudou uvedeny na trh”
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 11.12. 19:55 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 11.12. 11:49 - pavproch
- Cyklistické vlákno 11.11. 12:11 - M.Z.
- Veřejné, neveřejné i sdílené rampy a garáže 11.11. 09:31 - Předseda
- Cena servisu 11.10. 21:01 - Brus
- Onboard videa 11.09. 14:10 - brnenska.odchytova
- Rychlodotazy 11.08. 23:43 - rutak11
- Má někdo zkušenost s nákupem ojetého auta z Německa přes malého dovozce? 11.08. 12:31 - jerry
