Renault o konci benzinů a dieselů jen mluví, reálně jich bude v 17 továrnách nově vyrábět miliony ročně

Co na srdci, to na jazyku? O něčem takovém v případě francouzské automobilky nemůže být řeč, fakticky dělá pravý opak toho, o čem mluví. I když se firma zdá být posedlá elektromobily, ve spolupráci s Číňany a Araby dokonce pracuje i na zcela novém spalovacím motoru.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Renault o konci benzinů a dieselů jen mluví, reálně jich bude v 17 továrnách nově vyrábět miliony ročně

31.3.2023 | Petr Prokopec

Renault o konci benzinů a dieselů jen mluví, reálně jich bude v 17 továrnách nově vyrábět miliony ročně

/

Foto: Renault

Co na srdci, to na jazyku? O něčem takovém v případě francouzské automobilky nemůže být řeč, fakticky dělá pravý opak toho, o čem mluví. I když se firma zdá být posedlá elektromobily, ve spolupráci s Číňany a Araby dokonce pracuje i na zcela novém spalovacím motoru.

Pokud po letech potkáte nějakého známého, nejspíše si mu nebudete stěžovat, jak jen stěží vyjdete od výplaty k výplatě. Místo toho se pochlubíte třeba dětmi, úspěchem v zaměstnání nebo čerstvě zrekonstruovanou chalupou. Že však na ni nemůžete jezdit, protože nemáte na benzin či třeba brikety, ale znovu vytahovat nebudete. Proč? Člověk přece jen daleko více touží po obdivu než po lítosti či případném popichování, že kdybyste se lépe učili, mohli by vám i dnes létat pečení holubi do pusy.

Podobně se chovají nejen obyčejní lidé, ale i politici a také manažeři firem, automobilky nevyjímaje. Většina z nich v posledních letech pěla chválu na ryze elektrickou budoucnost a souběžně s tím oznamovali, že končí s vývojem spalovacích motorů. Něčemu takovému se ovšem dalo věřit méně než slovům člověka v záplatované košili, že si právě pořídili Bugatti. Spíše bylo nad slunce jasné, že jde o prohlášení adresována politiků, aktivistům a některým „zeleně” uvažujícím zákazníkům.

Je docela smutné, že si dnes malá skupinka aktivistům může vzít za rukojmí klidně i tisíce motoristů, a místo aby na ně bylo pohlíženo jako na lidi terorizující své okolí, jsou pomalu chváleni na všech frontách. Svým konáním přitom životnímu prostředí spíše ubližují, ostatně si jen stačí vzít tlak skupiny pateticky znavená Poslední generace, která usiluje o zavedení třicítky v Praze. Něco takového nepovede k poklesu emisí, spíše dojde k jejich zvýšení. Cestou k čistšímu ovzduší je naopak zlepšení průchodnosti, tedy snaha odlifrovat ona auta pryč co nejrychleji.

Vraťme se ale zpět k automobilkám, konkrétně pak k Renaultu. Ještě před pár dny totiž jeho šéf Luca de Meo mluvil o tom, kterak už všichni výrobci v Evropě ukončili vývoj spalovacích jednotek. To ovšem nebyla až tak pravda, třeba BMW se jim věnuje i nadále. A jak se nyní ukazuje, neskončili s nimi ani samotní Francouzi. Ti totiž společně s čínským Geely a arabskou ropnou společností Saudi Aramco vytvořili joint venture, v jehož rámci se budou věnovat... Ano, jde o vývoj nových spalovacích motorů.

Zapojení hned dvou mimoevropských společností by mohlo naznačit, že s oněmi agregáty se počítá mimo starý kontinent. Nicméně ze 17 továren, které toto joint venture bude využívat, osm patří Renaultu, a umístěny jsou v Latinské Americe, Turecku a v Evropě. Zbytek podniků pak spadá pod Geely, kdy osm je lokalizováno v Číně, zatímco tu devátou najdete přesně tam, kde asi již tušíte, tedy znovu v Evropě, konkrétně pak ve švédském Skovde.

Za tímto podnikem stojí společnost Aurobay, která se formálně oddělila od Volva. Pro švédskou značku, toho času spadající právě pod Geely, ovšem má i nadále vyvíjet spalovací a hybridní jednotky. Těm se navíc bude věnovat ve spolupráci s Číňany na dalších dvou místech, a sice v Göteborgu a Hanzhou Bay. Renault pak ještě navíc umožní joint venture, aby mohl využít jeho tři vývojová centra, která se kromě Latinské Ameriky nachází v Evropě.

Ve výsledku nám zde tak vznikl pořádný gigant, pro který má ve více než 130 zemích světa pracovat zhruba 19 tisíc lidí. Ani jeden z nich se nicméně nebude zabývat elektromobilitou, místo toho je důraz kladen na spalovací, hybridní a plug-in hybridní motory, stejně jako na korespondující převodovky. Ročně má být přitom vyráběno 5 milionů agregátů. To je ale dost možná ještě podhodnocené číslo, a to právě kvůli účasti Saudi Aramco.

Ropné společnosti totiž vycítily značnou příležitost v syntetických palivech. V této oblasti se tak hodlají stát lídrem. To ostatně i potvrdil de Meo, dle kterého Aramco joint venture obohatí o unikátní know-how, jenž vyústí v zásadní inovace na poli e-paliv. Ač tedy šéf Renaultu uvedl, že v Evropě už nikdo spalovací motory nevyvíjí, ve skutečnosti se jim i sami Francouzi věnují. A zjevně nezůstanou jen u vývoje, v Evropě je budou i prodávat.


Renault o konci benzinů a dieselů jen mluví, reálně jich bude v 17 továrnách nově vyrábět miliony ročně - 1 - Renault-Mercedes TCe 1.3 2018 02
O čem se mluví, nemusí až tak úplně odpovídat skutečnosti. Důkazem jako vyšitým je Renault, jehož šéf ještě před pár dny zmiňoval, že vývoji spalovacích jednotek se v Evropě již nikdo nevěnuje. Sami Francouzi za ně přitom kopou jako zběsilí. Foto: Renault

Zdroj: Reuters

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.