Renault Vel'roue: hybridní Kangoo má elektromotory v zadních kolech

Francouzská značka chce ukázat konkurenci, kde leží budoucnost hybridních automobilů. Asi. Pro vysoké náklady totiž sériovou výrobu neplánuje.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Renault Vel'roue: hybridní Kangoo má elektromotory v zadních kolech

24.9.2012 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Renault Vel'roue: hybridní Kangoo má elektromotory v zadních kolech

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Francouzská značka chce ukázat konkurenci, kde leží budoucnost hybridních automobilů. Asi. Pro vysoké náklady totiž sériovou výrobu neplánuje.

Pokud v dnešní době zaslechneme slovo hybrid, prakticky okamžitě se nám vybaví Toyota. Nebo Lexus či maximálně Honda. Jen málokdo si však vzpomene na německé, britské či francouzské automobilky. To se očividně nelíbí Renaultu, který během svého „Dne inovací” představil hybridní koncept Vel'roue, jenž vychází ze standardního modelu Kangoo. K pohonu ale kromě spalovacího motoru pod přední kapotou využívá také dvojici elektromotorů. Oproti Toyotě Prius nebo Lexusu LS 600h ovšem Renault tento zdroj pohonu neumístil pod kapotu motoru nebo pod podlahu, nýbrž přímo do vnitřku kol.

To samozřejmě není nová myšlenka. S obdobnou koncepcí koketoval již na konci 19. století Ferdinand Porsche. Tehdejší technologie mu ale neumožňovaly praktičtější využití. Automobilový svět tak musel čekat až do roku 2008, kdy s podobným nápadem přišel Michelin (ve spolupráci se značkami Orange a Heuliez). Jeho aktivní kolo navíc nemělo obsahovat jen elektromotor, ale rovněž brzdy a tlumiče s pružinami. Ani toto řešení však prozatím nenašlo cestu do sériové výroby a to především kvůli vysokým nákladům, které jsou s danou koncepcí spojeny, a poměrně velké nepraktičnosti. Kvůli výměně píchlého pláště takového kola byste totiž museli na pár hodin do odborného servisu.

Systém Renaultu právě tento problém řeší, čímž francouzská automobilka učinila velký krok směrem k sériové výrobě. Ta ovšem prozatím nedostala zelenou, a to rovněž z důvodu vysokých nákladů. Hybridní dobíjecí Kangoo by přitom bylo poměrně praktickým vozem, neboť uvnitř nedošlo ke ztrátě jediného litru prostoru. Důvodem je zmenšení palivové nádrž a uložení baterií o kapacitě 10 kWh pod zadní řadu sedadel. Tamtéž najdete i chladicí systém nebo řídicí elektroniku, zatímco předek byl vyhrazen benzinovému motoru a robotizované převodovce.

Omezovat se přitom nemusíte na jediný jízdní režim. K dispozici je jízda čistě na elektřinu, kdy do ovzduší nevypouštíte jedinou emisi. Limitováni jste ale dojezdem 50 km, poté vstupuje do hry spalovací pohonná jednotka. V závislosti na stavu baterií je ale možné tohe Kangoo přepnout do režimu 4x4, kdy benzinový motor pohání kola přední a elektromotory kola zadní.

To všechno zajímavě a přitom alespoň trochu „udržitelně”, na rozdíl od ryzích elektromobilů. Jenže podobně jako v jejich případě je takové řešení velmi drahé a pro sériovou verzi alespoň zatím nepoužitelné. Zatím také není jisté, zda se hybridní koncept Renault Vel'roue objeví na pařížském autosalonu, ale divili bychom se, kdyby ho Francouzi neukázali i tam. Však jde o zajímavou studii...


Renault Vel'roue: hybridní Kangoo má elektromotory v zadních kolech - 1 - Renault Velroue concept
Hybridní koncept Renault Vel'roue se pyšní elektromotory zabudovanými v zadních kolech. Vychází z koncepce, kterou Michelin představil u svého aktivního kola, je však praktičtější. Náklady na výrobu se ale doposud nepovedlo snížit na takovou úroveň, aby francouzská automobilka schválila sériovou výrobu

Renault Vel'roue: hybridní Kangoo má elektromotory v zadních kolech - 2 - Renault Grand Kangoo 01Renault Vel'roue: hybridní Kangoo má elektromotory v zadních kolech - 3 - Renault Grand Kangoo 02Renault Vel'roue: hybridní Kangoo má elektromotory v zadních kolech - 4 - Renault Grand Kangoo 03Renault Vel'roue: hybridní Kangoo má elektromotory v zadních kolech - 5 - Renault Grand Kangoo 04Renault Vel'roue: hybridní Kangoo má elektromotory v zadních kolech - 6 - Renault Grand Kangoo 05Renault Vel'roue: hybridní Kangoo má elektromotory v zadních kolech - 7 - Renault Grand Kangoo 06Renault Vel'roue: hybridní Kangoo má elektromotory v zadních kolech - 8 - Renault Grand Kangoo 07Renault Vel'roue: hybridní Kangoo má elektromotory v zadních kolech - 9 - Renault Grand Kangoo 08Renault Vel'roue: hybridní Kangoo má elektromotory v zadních kolech - 10 - Renault Grand Kangoo 09Renault Vel'roue: hybridní Kangoo má elektromotory v zadních kolech - 11 - Renault Grand Kangoo 10Renault Vel'roue: hybridní Kangoo má elektromotory v zadních kolech - 12 - Renault Grand Kangoo 11Renault Vel'roue: hybridní Kangoo má elektromotory v zadních kolech - 13 - Renault Grand Kangoo 12Renault Vel'roue: hybridní Kangoo má elektromotory v zadních kolech - 14 - Renault Grand Kangoo 13Renault Vel'roue: hybridní Kangoo má elektromotory v zadních kolech - 15 - Renault Grand Kangoo 14Renault Vel'roue: hybridní Kangoo má elektromotory v zadních kolech - 16 - Renault Grand Kangoo 15
Více fotek exteriéru Vel'roue Renault neuvolnil, na pohled ale bude vůz dozajista stejný jako třeba nedávno odhaené Grand Kangoo


Pro připomenutí video se zmíněným Michelin Active Wheel

Zdroje: Renault, Blog Automobile

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.