Rinspeed Budii: švýcarský „nejlepší kamarád” s autopilotem míří do Ženevy

Podobně jako letos, i příští rok představí Rinspeed vůz, který je poháněn elektromotorem a umí jezdit sám. Má jezdit zejména ve městech a okolí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Rinspeed Budii: švýcarský „nejlepší kamarád” s autopilotem míří do Ženevy

9.12.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Rinspeed Budii: švýcarský „nejlepší kamarád” s autopilotem míří do Ženevy

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Podobně jako letos, i příští rok představí Rinspeed vůz, který je poháněn elektromotorem a umí jezdit sám. Má jezdit zejména ve městech a okolí.

Švýcarská firma Rinspeed plánuje na autosalon do Ženevy, který se bude konat v březnu roku 2015, opět přivézt svůj výtvor. Letos jsme měli možnost vidět stroj s názvem XchangE, který byl založen na Tesle Model S a nepotřeboval ani řidiče, vloni to byl minibus microMax s motorem z vysokozdvižného vozíku. Příští rok nás budou Švýcaři chtít ohromit strojem založeným na BMW i3, který dostane název Rinspeed Budii. Má se stát nejlepším kamarádem řidiče, tedy „best buddy” - odtud také název Budii.

Podle studia Rinspeed je Budii navržen primárně pro provoz na městských a příměstských silnicích. Moc toho už nezbývá, ale tvůrci zde nejspíš myslí, že to není auto pro polykání stovek kilometrů najednou. Vnějším designem se podle dvou zveřejněných snímků od BMW i3 tolik neliší, rozhodně tedy méně, než se některé starší kreace Rinspeedu lišily od svých „dárců orgánů”. Vidíme ale trochu širší blatníky, se kterými se pravděpodobně budou pojit i širší pneumatiky.

Uvnitř to už je však zcela jiná písnička. Ze sériového i3 tu mnoho nezbylo, například palubní deska je úplně jiná. Všimněte si také otočného volantu, který napovídá několik věcí - jednak, že by bylo potřeba elektronického řízení, se kterým koketovalo Infiniti, ale ve výsledku ho zavrhlo. A jednak také jasně říká, že máme co do činění s autopilotem. Zajímavou funkcí také je, že volant bude moci vzít do ruky i spolujezdec. To může usnadnit jednak střídání se v řízení při dlouhých cestách a jednak přestavby z levostranného na pravostranné řízení.

O pohon se stará elektromotor, jeho výkon však není znám. Nedivili bychom se, kdyby zůstal sériový tak, jak vyjel z továrny BMW. Není to tolik na škodu, rozhodně to je lepší varianta než motor z vysokozdvižného vozíku, jen by skutečná jízda po okresních silnicích a v podstatě kamkoliv tak daleko, abyste se museli v řízení střídat, měla vážné trhliny, pokud by nebyl v nabídce i Range Extender, kterým BMW i3 může být vybaveno.

Poslední dva odstavce částečně předjímají, že se Rinspeed Budii někdy dostane do výroby a běžného prodeje. S největší pravděpodobností se tak ale nestane, jako v případě snad všech ostatních vozů Rinspeed. Dalo by se mluvit o zakázkové výrobě, kdyby nebyl autopilot a „steer-by-wire”, tedy řízení po drátě, tak centrální pro funkci tohoto vozu.


Rinspeed Budii: švýcarský „nejlepší kamarád” s autopilotem míří do Ženevy - 1 - rinspeed budii concept 01Rinspeed Budii: švýcarský „nejlepší kamarád” s autopilotem míří do Ženevy - 2 - rinspeed budii concept 02
Rinspeed Budii zvenčí vypadá jako BMW i3, uvnitř je ale všechno jinak

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.