Ruské přístavy praskají ve švech kvůli dovozu zahraničních aut, sankce mu nemohou zabránit

Do Ruska se v tuto chvíli neměla dostat žádná auta výrobců ze zemí Evropské unie či USA, realita je ale jiná. Přístavy jsou přeplněné a nejde jen o přístavy, dovoz aut roste všemi kanály. Nejde totiž o ten oficiální, ale šedý.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Ruské přístavy praskají ve švech kvůli dovozu zahraničních aut, sankce mu nemohou zabránit

25.8.2022 | Petr Prokopec

Ruské přístavy praskají ve švech kvůli dovozu zahraničních aut, sankce mu nemohou zabránit

/

Foto: Peter Nicholls, Reuters

Do Ruska se v tuto chvíli neměla dostat žádná auta výrobců ze zemí Evropské unie či USA, realita je ale jiná. Přístavy jsou přeplněné a nejde jen o přístavy, dovoz aut roste všemi kanály. Nejde totiž o ten oficiální, ale šedý.

Na první pohled se může zdát, že Rusové přišli o možnost nakupovat zahraniční auta. Tedy alespoň ta, za kterými stojí evropské či americké automobilky. Jenže situace je prakticky stejná jako v oblasti turismu, o které jsme se zmiňovali včera. Stejně jako nelze v případě cestování vystavit Rusům s platnými vízy stopku, nelze jim ani zabránit v individuálním, řekněme šedému dovozu dovozu všeho, na co svými penězi dosáhnou. Ve srovnání s minulostí je pak sice jejich cesta trnitější, současná data nicméně potvrzují, že je beztak hojně využívána.

Mohutně totiž roste dovoz jak nových, tak i ojetých aut. Ta jsou importována především z Japonska, což sice není žádná novinka, aktuálně nicméně i manažery zajišťujících jejich prodej v Rusku překvapila enormní poptávka. Denně jde prý o stovky telefonátů, z nichž mnohé nezvládají prodejci ani obsloužit. Situace se pak projevuje v ruských přístavech, hlavně pak ve Vladivostoku. Ten je nyní přetížený, tamní úřady nezvládají odbavovat velké množství aut k proclení a v přístavu dochází k jejich hromadění.

„Lidé nemají žádné zvláštní požadavky, berou prakticky cokoli. Lodě připlouvají od rána do večera, auty jsou doslova napěchovány k prasknutí. Jelikož je nicméně nemůžeme neprodleně dostat z přístavu, začínají se plnit parkoviště. Snažíme se je tak uskladnit i v garážích či na našich pozemcích. A stejně tak se snažíme, aby je bylo možné co nejrychleji převést na zákazníka či alespoň přepravní společnost,“ uvedl jeden ze zástupců firem zajišťujících dovoz.

Tento stav pochopitelně vede i k mnoha negativům. Lodí je již tolik, že na vykládku musí čekat tři až pět dní. Došlo rovněž k navýšení cen dopravy, a to minimálně o 11 procent. Zároveň se začíná objevovat stále více podvodníků, kteří dané situace zneužívají a slibují lidem brzké dodání jimi vybraného vozu bez ohledu na značku. Že jim ale nakonec místo něj zůstanou pouze oči pro pláč, asi nemusíme dodávat.

Ani vykládkou a procleních nicméně potíže nekončí. Z Vladivostoku je totiž třeba dopravit auta do dalších měst, k tomu pak dochází hlavně po železnici. Její kapacity jsou však ještě omezenější, lhůty tak nyní vzrostly na sedm až deset dní. Experti navíc naznačují, že během podzimu a zimy čekací doba ještě naroste, neboť v přístavech lze očekávat také četnější výskyt lodí přepravujících uhlí. Vyšší má být i jeho objem.

Zajímavé přitom je, že zatímco dovoz nových aut mají na starosti zejména firmy, v případě ojetin neskutečně narostla aktivita soukromníků. Ti se v lednu podíleli na importu z 90 procent, aktuálně však již jde o 99 procent. Povětšinou nakupují vozy z Japonska, tedy s pravostranným řízením. V případě těch nových pak zákazníci najdou spíše nápisy Made in China nebo Made in Korea. V Číně se totiž vyrábí prakticky všechno, třeba i nové škodovky.

Oficiální data hovoří o tom, že jen v červenci bylo do Ruska dovezeno 25 tisíc aut, z čehož nová tvořila 32 %, je ale otázkou, do jaké míry lze těmto datům věřit. Tak či onak měl letošní dovoz (tedy i se započtením prvních měsíců roku stoupnout o 33 %), od dubna jde už o 70. Zahraniční auta tak do Ruska zjevně proudí i nadále. A jak jsme již zmínili, jde i o auta zapovězených značky, mezi něž patří také Škoda, která pro Čínu vyrábí třeba i prodlouženou Octavii Pro na fotkách níže - o té si Rusové doma mohli nechat jen zdát i před letošním 24. únorem.


Ruské přístavy praskají ve švech kvůli dovozu zahraničních aut, sankce mu nemohou zabránit - 1 - Pristav plny novych aut ilustracni 01Ruské přístavy praskají ve švech kvůli dovozu zahraničních aut, sankce mu nemohou zabránit - 2 - Pristav plny novych aut ilustracni 02
Ačkoli by dnes Rusové měli být na suchu, tamní přístavy se plní individuálně dovezenými auty ze zahraničí, novými i ojetými. Takovému importu nikdo nemůže zabránit. Ilustrační foto: Peter Nicholls, Reuters

Ruské přístavy praskají ve švech kvůli dovozu zahraničních aut, sankce mu nemohou zabránit - 3 - Skoda Octavia PRO 2021 dalsi 01Ruské přístavy praskají ve švech kvůli dovozu zahraničních aut, sankce mu nemohou zabránit - 4 - Skoda Octavia PRO 2021 dalsi 09Ruské přístavy praskají ve švech kvůli dovozu zahraničních aut, sankce mu nemohou zabránit - 5 - Skoda Octavia PRO 2021 dalsi 12
Rusové se tak mohou opět dostat i k novým Škodám, třeba z Číny. Toto je tamní Octavia Pro. Foto: Škoda Auto

Zdroj: VL, Gazeta

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše