Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Rusko se začíná stávat motoristickou zemí svobody, bez postihu tam půjde jezdit až 170 km/h
2.7.2022 | Petr Prokopec
Rusko je asi ta poslední země, kterou bychom si aktuálně spojili se svobodomyslností, v případě motorismu to ale platí, jakkoli bizarně to zní. Pro tamní politiky je kombinace moderních silnic a moderních aut důvodem povolenou rychlost zvyšovat, nikoli naopak.
Mezi fanoušky ruského prezidenta Vladimíra Putina skutečně nepatříme, na rozdíl od takového Bernieho Ecclestonea bychom za něj kulku opravdu schytat nechtěli. Neznamená to nicméně, že vše ruské automaticky bereme jako špatné. Z motoristického pohledu se totiž tato země paradoxně jeví jako svobodnější, zvláště v porovnání se státy Evropské unie. Ty totiž soustavně tlačí na snižování rychlostních limitů, jakkoliv moderní auta jsou mnohonásobně bezpečnější než vozy, které se vyráběly před lety, a silniční síť je stále velkorysejší.
Rusko přitom ještě donedávna nemělo nastavené na silnicích zrovna závratné rychlostní limity. Ve městě jste se sice mohli rozjet až na 60 km/h, ovšem zejména v rezidenčních oblastech bylo maximální možné tempo omezeno pouze na 20 km/h. Jakmile jste pak městskou zástavbu opustili, byla sice v platnosti devadesátka, ovšem po dálnicích se mohlo jet pouze 110 km/h. I když je třeba dodat jednu podstatnou věc.
Zatímco u nás vás policie snadno bude popotahovat za jízdu rychlostí jednotky km/h přes limit, v Rusku je oficiálně tolerováno překračování limitu až o 20 km/h. Strážci zákona tedy udělovali pokuty až poté, co někoho nachytali jet rychlostí 130 km/h. Ovšem i to již mnohde neplatí, neboť na vybraných úsecích dálnic byl limit zvýšen právě na onu stotřicítku. Tolerance pak zůstává stejná, což znamená, že kromě německých Autobahnů se v Rusku může jezdit rychleji než v celé Evropské unii. Navíc ani stopadesátka není konečnou, neboť se začíná připravovat legálního limitu na vybraných dálnicích právě na 150 km/h. Oněch 20 km/h beztrestnosti je pak dáno zákonem, takže tak Rusové mohli jezdit až stosedmdesátkou bez strachu o jakýkoli postih.
„Samozřejmě, že potřebujeme zvýšit silniční limity. Navíc je bezpečné je zvýšit. Naše silnice se v mnoha ohledech staly lepšími, než jsou ty evropské. Z dané kvality a uspořádání naši silniční sítě je nyní patrné, že na vybraných úsecích je možné zvýšit dovolenou rychlost až na 150 km/h,“ uvedl tento týden během tiskové konference Michail Černikov, šéf dopravního inspektorátu ruské federace. Navázal tak na svá loňská slova, o posunu limitu na 150 km/h totiž Rusové uvažují již delší dobu.
Ono zvýšení dovolené rychlosti na 130 km/h je přitom utvrdilo v bezpečnosti daného kroku, počet nehod totiž nevzrostl. Černikov naopak dodává, že „se zvýšila průchodnost a ubylo agresivity řidičů“. Jak se tedy zdá, legální stopadesátce již nic nestojí v cestě. Zvláště když se na rozdíl od zemí Evropské unie Rusové nemusí obávat ani zvýšené zátěže svých peněženek, neboť ceny pohonných hmot jsou v Rusku dokonce ještě nižší než před invazí na Ukrajinu.
Je momentálně těžké čemukoli ruskému tleskat, připomíná to ovšem naprostou absurditu přístupu většiny evropských zemí. Rychlostní limity jsou téměř všude stejné nebo ještě nižší před jejich zavedením 70. letech minulého století, kdy vznikly jen kvůli ropné krizi poté, co byly s ohledem na bezpečnost takového postupu (sic, i u nás) zrušeny. A jak tehdy vypadaly naše silnice, jaká u nás jezdila auta? Dnes na vás policista bude koukat jako na vraha, až vás změří při jízdě 140 km/h po liduprázdné D5 ve 4 hodiny ráno.
Slova o bezpečnostní totalitě v tomto případě nepřichází na mysl nemístně, nakonec tu pořád máme rychlostně neomezené německé dálnice, které patří mezi ty nejbezpečnější vůbec. Že zrovna v Rusku kráčí úplně jiným směrem, je bez nadsázky fascinující.
Rusové dávají za vznik poměrně velkorysým dopravním stavbám typu dálnice M11 z Moskvy do Petrohradu. A na rozdíl od většiny světa hodlají využít jejich potenciál. Řidiči tak budou moci po vybraných úsecích jezdit až 170 km/h, aniž by se museli bát o řidičský průkaz či obsah svých peněženek. Ilustrační foto: TASS
Zdroj: TASS
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před 10 hodinami - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- Diesely nejsou mrtvé, říká Toyota. V prodeji budou ještě dekády, bojovat za ně začala i Škoda
24.3.2024 - Neobyčejně levně je k mání světově unikátní BMW 3 legendární generace E46, ani toho moc nenajelo
24.3.2024 - „Velká lež” a „podvod na přírodu”. Profesor techniky ve Vídni říká, že nařizování elektromobilů jde proti veškerému rozumu
24.3.2024 - VW potvrdil konec dalších dvou populárních modelů. Zájem o ně je přitom dál, jsou dopředu vyprodané
24.3.2024 - Automobilky prodělávají na každém elektromobilu v průměru přes 140 tisíc Kč, ztráty některých jdou do milionů na kuse
24.3.2024