Rusové hledají cesty, jak v zemi dál vyrábět západní auta i přes sankce, řešení je prý už na světě

Těžko říci, do jaké míry jsou to realistická očekávání, a do jaké míry spíše zbožná přání. I oficiální kroky některých zahraničních výrobců či jejich ruských filiálek ale svědčí o tom, že opětovný rozjezd ruských fabrik letos v září není nereálný.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Rusové hledají cesty, jak v zemi dál vyrábět západní auta i přes sankce, řešení je prý už na světě

5.5.2022 | Petr Prokopec

Rusové hledají cesty, jak v zemi dál vyrábět západní auta i přes sankce, řešení je prý už na světě

/

Foto: Škoda Auto

Těžko říci, do jaké míry jsou to realistická očekávání, a do jaké míry spíše zbožná přání. I oficiální kroky některých zahraničních výrobců či jejich ruských filiálek ale svědčí o tom, že opětovný rozjezd ruských fabrik letos v září není nereálný.

Na sklonku letošního února se naplno rozhořel rusko-ukrajinský konflikt a nezdá se, že by se jakýmkoli způsobem chýlil ke konci. Informace o reálném dění v Rusku a situaci v okolí tamních politických špiček jsou nedostupné, a tak můžeme jen spekulovat nad tím, jaká je současná pozice prezidenta Putina. Již za pár dnů ale v zemi propuknou oslavy konce druhé světové války, což může v nastalé situaci přinést zlom.

Putin může oznámit vítězství, kterého sice nedosáhl, konflikt to ale může ukončit. Stejně tak ovšem mohou těchto oslav využít jeho odpůrci k něčemu nenadálému. I kdyby se ale nakonec vůbec nic nestalo, začíná být zjevné, že minimálně ekonomická situace v zemi se začíná do jisté míry stabilizovat a Rusové si hledají cesty, jak dále žít i pod tlakem zavedených sankcí. A svědčí o tom i chystané kroky ruské společnosti Avtotor, která je vůbec největším výrobcem zahraničních modelů v zemi.

Gubernátor kaliningradského regionu Anton Alichanov totiž oznámil, že Avtotor dosáhl předběžných dohod s dodavateli dílů z „přátelských zemí“, díky čemuž bude moci znovu rozjet své montážní linky. Konkrétní jména nezazněla, dá se však očekávat, že půjde hlavně o čínské dodavatele. Samozřejmě nejde o proces, který by měl okamžitý efekt, firma ale podle Alichanova počítá s tím, že do třech a čtyřech měsíců výroba znovu pojede.

Je ale pochopitelně otázkou, co bude Avtotor vyrábět. BMW, jehož auta se v Kaliningradu dosud vyrábělo, lokální produkci pozastavilo, současně ale mnichovská automobilka řekla, že chce ve spolupráci pokračovat. Zajistí pro svou fabriku díly z Číny, kde se bavoráky též vyrábí? Toť otázkou.

Avtotor by jistě dále chtěl pokračovat i ve výrobě vozů značek Hyundai a Kia, kde situace není tak složitá, neboť Jižní Korea nezaujímá k Rusku až tak negativní postoj a omezení vzájemného obchodu nejsou tak široká. Produkce korejských značek tak v Kaliningradu běžela ještě nedávno, až nyní trápí továrnu nedostatek dílů. Stejně tak je ale pochopitelně možné, že Avtotor přejde na výrobu zcela jiných aut, jakkoli to je v dohledné době nereálné - ony tři až čtyři měsíce by na to nestačily.

Na bližší podrobnosti si budeme muset vyčkat, neboť Avtotor vyhlásil celopodnikovou dovolenou, která odstartovala 1. května a skončí až 22. května. V mezičase se nicméně na úpravách továrny a jejím vybavení novými stroji bude pracovat. Stejně tak dovolená neplatí i pro zaměstnance přidruženého designového a inovačního centra, který se věnují vývoji prvních firemních elektromobilů.

Nejpravděpodobnější ale je, že Avtotor najde cestu k opětovnému zahájení produkce dosud vyráběných aut, jen schůdnými cestami - budou-li tedy za pár měsíců ještě nějaké existovat. Stejným směrem se ostatně mají podle nových informací NN.ru ubírat i myšlenky Volkswagenu a Škody. Ruské zastoupení koncernu VW sice prodloužilo odstávku výroby až do září, zaměstnance ale nechává doma „na překážce” s dvoutřetinovým platem, což by bez vidiny opětovného spuštění výroby nedělalo. Podle informací ze společnosti mát být do září - tedy znovu za nějaké čtyři měsíce - nalezena cesta, jak výrobu v Kaluze a Nižném Novgorodu znovu spustit.


Rusové hledají cesty, jak v zemi dál vyrábět západní auta i přes sankce, řešení je prý už na světě - 1 - Kia Rusko Avtotor ilustracni foto 01Rusové hledají cesty, jak v zemi dál vyrábět západní auta i přes sankce, řešení je prý už na světě - 2 - Kia Rusko Avtotor ilustracni foto 02
Avtotor ve velkém vyráběl i modely Kie, teď prakticky veškerá výroba stojí. Za tři až čtyři měsíce se ale má znovu rozjet díky nově nasmlouvaným dodávkám dílů z „přátelských zemí“. Foto: Kia

Zdroje: TASS, NN

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše