Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Rusové rozjeli výrobu dalších dvou „protisankčních” Lad, jejich nedostatky zkouší chytře skrývat
24.6.2022 | Petr Prokopec
Rusové skutečně krůček po krůčku obnovují výrobu aut v zemi a po tom úplně nejlevnějším dokázali na výrobní linky vrátit hned dva off-roady. Nemají některé moderní bezpečnostní prvky, zákazníkům to ale vynahrazují vyšší komfortní výbavou.
Ruská automobilka Lada neměla v poslední době mnoho důvodů k úsměvu. V důsledku konfliktu na Ukrajině se musí potýkat s mezinárodními sankcemi, které ji odstřihly od některých dodavatelů. Mezi ně patřil zejména německý Bosch, který koncernu AvtoVAZ dodával systémy ABS. Rusové proto dočasně zastavili výrobu a oznámili, že pracují na zjednodušených verzích, které se obejdou bez západních komponentů. Před nedávnem pak představili první takové dílo, a sice Ladu Granta s přídomkem Classic.
Jak dále bylo oznámeno, další na řadě má být Lada Niva. Ta skutečně již na montážní linky zamířila v obou provedeních. Zjednodušení se tedy nedočkala pouze verze Legend, jejíž kořeny lze vysledovat až do roku 1977, ale i varianta Travel, na jejímž vývoji AvtoVAZ spolupracoval s koncernem General Motors. Až do roku 2020 se tato verze prodávala s logem Chevroletu, poté však Američané ze společného podniku vycouvali.
Rusové zatím vyrobili jen testovací várku šestadvaceti aut, z nichž na každé provedení připadá 13 kusů. Ve všech případech chybí zmiňované ABS, stejně jako airbagy a systém nouzového volání ERA-GLONASS. Motory pak ze šestnáctiventilové techniky přepřáhly na osmiventilovou, což je poslalo do nižší emisní třídy. Kvůli tomu ostatně bylo třeba pozměnit i legislativu, s čímž ovšem vláda ve snaze o zachování soběstačnosti neměla problém.
Změny tím nicméně nekončí. Lada má totiž i nového domácího dodavatele bezpečnostních pásů, stejně jako se dočkala i nových zjednodušených volantů. Rusové nicméně nechtěli dopustit, aby interiéry jejich aut nově působily až příliš nuzně. Proto udělali i změny ve výbavě a prvky z vyšších úrovní jsou nyní standardem. Jedná se o kliky dveří lakované v barvě karoserie, stejně jako třeba vyhřívaná a elektricky ovládaná zpětná zrcátka či litá 15palcová kola.
Sériová výroba zjednodušené Lady Niva Legend odstartuje v červenci, ve stejném měsíci se na montážní linky má vrátit také Largus. I v jeho případě dojde na „holení“ a přidávání prvků výbavy. Srpen je pak vyhrazen návratu Lady Niva Travel, načež jsou nejasnosti spojené pouze s modely Vesta a X-Ray. Tedy s poměrně moderními produkty, u nichž je míra západních komponentů přeci jen vyšší. Jejich návrat bude tedy komplikovanější.
Na montážní linky se vrátila jak Lada Niva Legend, tak i provedení Travel. Zatím jde však pouze o testovací provoz, běžná výroba odstartuje u první zmíněné verze v červenci a u druhé až v srpnu. Foto: AvtoVAZ
Zdroj: Avtograd News@VKontakte
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 11 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 5 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 7 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 8 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 10 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 11 hodinami