Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Rusové rozjeli výrobu dalších dvou „protisankčních” Lad, jejich nedostatky zkouší chytře skrývat
24.6.2022 | Petr Prokopec
Rusové skutečně krůček po krůčku obnovují výrobu aut v zemi a po tom úplně nejlevnějším dokázali na výrobní linky vrátit hned dva off-roady. Nemají některé moderní bezpečnostní prvky, zákazníkům to ale vynahrazují vyšší komfortní výbavou.
Ruská automobilka Lada neměla v poslední době mnoho důvodů k úsměvu. V důsledku konfliktu na Ukrajině se musí potýkat s mezinárodními sankcemi, které ji odstřihly od některých dodavatelů. Mezi ně patřil zejména německý Bosch, který koncernu AvtoVAZ dodával systémy ABS. Rusové proto dočasně zastavili výrobu a oznámili, že pracují na zjednodušených verzích, které se obejdou bez západních komponentů. Před nedávnem pak představili první takové dílo, a sice Ladu Granta s přídomkem Classic.
Jak dále bylo oznámeno, další na řadě má být Lada Niva. Ta skutečně již na montážní linky zamířila v obou provedeních. Zjednodušení se tedy nedočkala pouze verze Legend, jejíž kořeny lze vysledovat až do roku 1977, ale i varianta Travel, na jejímž vývoji AvtoVAZ spolupracoval s koncernem General Motors. Až do roku 2020 se tato verze prodávala s logem Chevroletu, poté však Američané ze společného podniku vycouvali.
Rusové zatím vyrobili jen testovací várku šestadvaceti aut, z nichž na každé provedení připadá 13 kusů. Ve všech případech chybí zmiňované ABS, stejně jako airbagy a systém nouzového volání ERA-GLONASS. Motory pak ze šestnáctiventilové techniky přepřáhly na osmiventilovou, což je poslalo do nižší emisní třídy. Kvůli tomu ostatně bylo třeba pozměnit i legislativu, s čímž ovšem vláda ve snaze o zachování soběstačnosti neměla problém.
Změny tím nicméně nekončí. Lada má totiž i nového domácího dodavatele bezpečnostních pásů, stejně jako se dočkala i nových zjednodušených volantů. Rusové nicméně nechtěli dopustit, aby interiéry jejich aut nově působily až příliš nuzně. Proto udělali i změny ve výbavě a prvky z vyšších úrovní jsou nyní standardem. Jedná se o kliky dveří lakované v barvě karoserie, stejně jako třeba vyhřívaná a elektricky ovládaná zpětná zrcátka či litá 15palcová kola.
Sériová výroba zjednodušené Lady Niva Legend odstartuje v červenci, ve stejném měsíci se na montážní linky má vrátit také Largus. I v jeho případě dojde na „holení“ a přidávání prvků výbavy. Srpen je pak vyhrazen návratu Lady Niva Travel, načež jsou nejasnosti spojené pouze s modely Vesta a X-Ray. Tedy s poměrně moderními produkty, u nichž je míra západních komponentů přeci jen vyšší. Jejich návrat bude tedy komplikovanější.






Na montážní linky se vrátila jak Lada Niva Legend, tak i provedení Travel. Zatím jde však pouze o testovací provoz, běžná výroba odstartuje u první zmíněné verze v červenci a u druhé až v srpnu. Foto: AvtoVAZ
Zdroj: Avtograd News@VKontakte
Bleskovky
Asi nejpropracovanější supersport historie si ve sprintu málem namazalo na chleba auto za osminu jeho ceny
před 10 hodinamiDekádu a půl starý diesel od Mercedesu na Autobahnu ukázal, proč byly naftové motory tak populární
včeraŽena neuvěřitelně nezvládla parkování se svým Mercedesem, na výsledek svého počínání bude dlouho vzpomínat
11.8.2022
Nejnovější články
Asi nejpropracovanější supersport historie si ve sprintu málem namazalo na chleba auto za osminu jeho ceny
před 10 hodinamiJeden z největších moderních propadáků lidé nechtějí ani ojetý, i nevyužitý v nejlepší verzi stojí pakatel
včeraSoučasné BMW 3 už jde ojeté koupit za o hodně nižší ceny, paradoxně nabízí víc než nové
včeraNejmenší auto světa proslavené Clarksonem v Top Gearu se pořád vyrábí, hned v několika verzích
včeraKorejci začali prodávat nový volič řazení, je to kýčovitý pokus vymýšlet vymyšlené
včera