Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Rusové ukázali své vlastní autonomní řízení, zocelené tamními silnicemi jej chtějí nabídnout všem
28.12.2021 | Petr Prokopec
Rusko je jednou z těch posledních zemí, do nichž by se podobný systém hodil, autoři ale zjevně uvažují tak, že když už se něco naučí přežít na ruských silnicích, přežije už všechno. A tak osadili Ladu radary, kamerami i LiDARem, to nemají ani Tesly.
Pokud máte pocit, že na českých silnicích panuje chaos, pak jste určitě nebyli v Rusku. Značná část tamních komunikací totiž postrádá i pevný asfalt a o dodržování byť jen základních pravidel si můžete nechat pouze zdát. Není to sice až tak hrozné jako třeba v indických velkoměstech, kde chvilka nepozornosti končí přinejmenším pomuchlanými plechy, ovšem obezřetnost je na místě na každém kroku. Rozhodně tedy nejde o zemi, kterou bychom spojovali se systémy autonomního řízení, ovšem právě na této technologii pracuje ruský vědecký institut NAMI.
Momentálně se Rusové médiím pochlubili prvními plody své práce, funkčním prototypem založeným na Ladě Vesta. Tento sedan dostal radary, videokamery a dokonce i LiDAR, je tedy vybaven lépe než současné modely Tesly. Zároveň disponuje pokročilým softwarem, který na základě algoritmů vypracovaných neurálními sítěmi dokáže detekovat objekty pohybující se různou rychlostí, ať již jde o chodce, cyklisty či další automobily.
Rusové připravili také třídimenzionální mapu, do které zanesli veškerá dopravní značení. Vůz se tak nyní dokáže samostatně bez problémů pohybovat od jednoho bodu k druhému, avšak jen v kontrolovaném prostředí. To je ale v této fázi vývoje běžné a jen budoucnost ukáže, zda se autoři dokážou dostat dál.
Rusové pochopitelně počítají jen s úspěchem a dodávají, že hotová technologie nebude určena pouze specifickému modelu či značce, ale bude moci být použita kýmkoli. Znovu jde ale o hudbu budoucnosti - v tuto chvíli jde o řešení specificky vyvinuté pro Ladu, které není možné použít v jiném voze.
Jakýsi „Avtopilot” by tak mohl být použit i v dalších autech konglomerátu Renault-Nissan, neboť s těmito vozy mají nové Lady výhledově sdílet celé platformy. Zajímavé v tomto kontextu je, že Francouzi prý nejsou s výsledky vývoje institutu až tak uchváceni a chystají vlastní verzi téhož. Přitom se dá říci, že pokud někdo naučí auto samostatně jezdit v Rusku, zvládne jezdit snad všude. To ale znovu předbíháme událostem.
Ruský institut NAMI vyvíjí své vlastní autonomní řízení, jímž osadil prototyp Lady Vesta. U tohoto modelu se nicméně s komerčním využitím nepočítá, do masové produkce by totiž autopilot měl zamířit až po přepřáhnutí značky na novou platformu CMF-B-LS. Foto: FSUE NAMI
Zdroj: FSUE NAMI
Bleskovky
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 2 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera
Nejnovější články
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 2 hodinami - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
před 3 hodinami - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
před 4 hodinami - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
před 5 hodinami - Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
před 6 hodinami