Rusové ukázali své vlastní autonomní řízení, zocelené tamními silnicemi jej chtějí nabídnout všem

Rusko je jednou z těch posledních zemí, do nichž by se podobný systém hodil, autoři ale zjevně uvažují tak, že když už se něco naučí přežít na ruských silnicích, přežije už všechno. A tak osadili Ladu radary, kamerami i LiDARem, to nemají ani Tesly.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Rusové ukázali své vlastní autonomní řízení, zocelené tamními silnicemi jej chtějí nabídnout všem

28.12.2021 | Petr Prokopec

Rusové ukázali své vlastní autonomní řízení, zocelené tamními silnicemi jej chtějí nabídnout všem

/

Foto: FSUE NAMI

Rusko je jednou z těch posledních zemí, do nichž by se podobný systém hodil, autoři ale zjevně uvažují tak, že když už se něco naučí přežít na ruských silnicích, přežije už všechno. A tak osadili Ladu radary, kamerami i LiDARem, to nemají ani Tesly.


Pokud máte pocit, že na českých silnicích panuje chaos, pak jste určitě nebyli v Rusku. Značná část tamních komunikací totiž postrádá i pevný asfalt a o dodržování byť jen základních pravidel si můžete nechat pouze zdát. Není to sice až tak hrozné jako třeba v indických velkoměstech, kde chvilka nepozornosti končí přinejmenším pomuchlanými plechy, ovšem obezřetnost je na místě na každém kroku. Rozhodně tedy nejde o zemi, kterou bychom spojovali se systémy autonomního řízení, ovšem právě na této technologii pracuje ruský vědecký institut NAMI.

Momentálně se Rusové médiím pochlubili prvními plody své práce, funkčním prototypem založeným na Ladě Vesta. Tento sedan dostal radary, videokamery a dokonce i LiDAR, je tedy vybaven lépe než současné modely Tesly. Zároveň disponuje pokročilým softwarem, který na základě algoritmů vypracovaných neurálními sítěmi dokáže detekovat objekty pohybující se různou rychlostí, ať již jde o chodce, cyklisty či další automobily.

Rusové připravili také třídimenzionální mapu, do které zanesli veškerá dopravní značení. Vůz se tak nyní dokáže samostatně bez problémů pohybovat od jednoho bodu k druhému, avšak jen v kontrolovaném prostředí. To je ale v této fázi vývoje běžné a jen budoucnost ukáže, zda se autoři dokážou dostat dál.

Rusové pochopitelně počítají jen s úspěchem a dodávají, že hotová technologie nebude určena pouze specifickému modelu či značce, ale bude moci být použita kýmkoli. Znovu jde ale o hudbu budoucnosti - v tuto chvíli jde o řešení specificky vyvinuté pro Ladu, které není možné použít v jiném voze.

Jakýsi „Avtopilot” by tak mohl být použit i v dalších autech konglomerátu Renault-Nissan, neboť s těmito vozy mají nové Lady výhledově sdílet celé platformy. Zajímavé v tomto kontextu je, že Francouzi prý nejsou s výsledky vývoje institutu až tak uchváceni a chystají vlastní verzi téhož. Přitom se dá říci, že pokud někdo naučí auto samostatně jezdit v Rusku, zvládne jezdit snad všude. To ale znovu předbíháme událostem.


Rusové ukázali své vlastní autonomní řízení, zocelené tamními silnicemi jej chtějí nabídnout všem - 1 - FSUE NAMI Avtopilot prvni 01Rusové ukázali své vlastní autonomní řízení, zocelené tamními silnicemi jej chtějí nabídnout všem - 2 - FSUE NAMI Avtopilot prvni 02Rusové ukázali své vlastní autonomní řízení, zocelené tamními silnicemi jej chtějí nabídnout všem - 3 - FSUE NAMI Avtopilot prvni 03Rusové ukázali své vlastní autonomní řízení, zocelené tamními silnicemi jej chtějí nabídnout všem - 4 - FSUE NAMI Avtopilot prvni 04Rusové ukázali své vlastní autonomní řízení, zocelené tamními silnicemi jej chtějí nabídnout všem - 5 - FSUE NAMI Avtopilot prvni 05Rusové ukázali své vlastní autonomní řízení, zocelené tamními silnicemi jej chtějí nabídnout všem - 6 - FSUE NAMI Avtopilot prvni 06Rusové ukázali své vlastní autonomní řízení, zocelené tamními silnicemi jej chtějí nabídnout všem - 7 - FSUE NAMI Avtopilot prvni 07Rusové ukázali své vlastní autonomní řízení, zocelené tamními silnicemi jej chtějí nabídnout všem - 8 - FSUE NAMI Avtopilot prvni 08Rusové ukázali své vlastní autonomní řízení, zocelené tamními silnicemi jej chtějí nabídnout všem - 9 - FSUE NAMI Avtopilot prvni 09
Ruský institut NAMI vyvíjí své vlastní autonomní řízení, jímž osadil prototyp Lady Vesta. U tohoto modelu se nicméně s komerčním využitím nepočítá, do masové produkce by totiž autopilot měl zamířit až po přepřáhnutí značky na novou platformu CMF-B-LS. Foto: FSUE NAMI

Zdroj: FSUE NAMI

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.