Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Sázky části automobilek jen na SUV využívá konkurence, boduje se zdánlivě nechtěným
11.8.2020 | Petr Prokopec
Představa některých výrobců, že téměř všichni zákazníci budou chtít SUV a jiné karosářské styly se tedy nevyplatí podporovat, nám přijde od začátku naivní. Někteří na ni dokáží stavět.
Pro automobilku Ford letošek představuje konec jedné éry. Posledního července totiž z montážní linky továrny v mexickém Hemosillu sjely poslední exempláře sedanů Fusion (který Evropa zná pod názvem Mondeo) a Lincolnu MKZ. Zakrátko navíc skončí také Lincoln Continental, což znamená, že v severoamerické nabídce značky bude figurovat už jen jeden jediný model, který není SUV, pick-upem či dodávkou, a tím je Mustang. Značka tak splnila, co si předsevzala, a zaměřila se pouze na jediný směr.
O tomto kroku již od chvíle, kdy jej Ford oznámil, mluvíme jako o velmi riskantním. Je totiž sice pravdou, že momentálně sahá po SUV všeho druhu nejvíce lidí v historii. Nicméně je třeba počítat s tím, že módní trendy se pravidelně mění a obliba aut se zvýšeným podvozkem nebude věčná. A kdyby trvala dlouho, nikdy nebude všeobjímající. I když podíl SUV a pick-upů dnes v USA tvoří přes 60 procent veškerých prodejů, stále tu zůstává poměrně velký koláč, který Ford a potažmo GM, které se rozhodlo stejně, přenechaly ostatním.
Dané příležitosti se rozhodla chopit hlavně Toyota, která konzervativní klientelu záda neukazuje. Japonská automobilka tak na americkém trhu rozšířila svou nabídku o nové edice Avalon XSE Nightshade a Corolla Apex, stejně jako odstartovala prodej modelu Corolla Hybrid a inovovaného Camry. V případě tohoto vozu tak nyní zákazníci mohou volit z neskutečných 17 variací, neboť třeba jen v rámci motorového prostoru Toyota nabízí šestiválce, čtyřválec a hybridní ústrojí. Stejně tak mohou lidé zvolit i pohon všech kol. A protože alternativy přestávají existovat, Japonci jsou s touto strategií velmi úspěšní.
„Je neuvěřitelné, jak velká je i nadále poptávka po sedanech,“ popisuje současný stav dění Cynthia Tenhouse, viceprezidentka Toyoty pro marketing. „Předpokládáme, že letos v tomto segmentu prodáme čtyři miliony aut. Jsme šťastni, že si z trhu můžeme ukousnout tak velkou porci, jak jen dokážeme. Jen v případě Spojených států to pro nás představuje zhruba 750 tisíc aut. To je více, než kolik mnohé automobilky prodají celkem.“
Viceprezidentka Toyoty zároveň dodává, že v loňském roce 31 procent zákazníků, kteří si dříve pořídili sedan, nakupovali ve stejném segmentu. Jejich touhy se tedy nemění, ba co více, díky Fordu a GM zájem jen narůstá. Registrace modelu Camry byly totiž v únoru, tedy těsně před příchodem koronaviru, nahoře o 12,5 procenta. A takový Prius si meziročně polepšil dokonce o 29,7 procenta. „Proč bychom tedy na tomto trhu nezůstali?“ ptá se Tenhouse.
Děje se tak v podstatě přesně to, co jsme očekávali. Míra rozšíření SUV má své limity - existují a budou existovat lidé, kteří taková auta nechtějí. A pokud si nic jiného nemohou koupit u své tradiční značky, půjdou jinam - lidé nejsou loajální jen k tomu či onomu výrobci. Ford, GM a další si tak omezováním pestrosti nabídky podřezávají větev, na které sedí, třebaže z krátkodobého hlediska bude jejich krok jistě ekonomicky efektivní. A pokud jednou začnou být módní jiné typy aut, budou mít firmy s takto jednostrunnou nabídkou velké problémy několik let.
Toyota letos představila Avalon ve verzi Nightshad. Foto: Toyota
Ukázala se také Corolla Apex. Foto: Toyota
A dorazila i Camry Hybrid. Sedanům tedy značka vale rozhodně nedává a na trhu se s nimi více, nikoli méně úspěšná. Foto: Toyota
Zdroj: Toyota
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 2 hodinami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 4 hodinami - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch