Sázky části automobilek jen na SUV využívá konkurence, boduje se zdánlivě nechtěným

Představa některých výrobců, že téměř všichni zákazníci budou chtít SUV a jiné karosářské styly se tedy nevyplatí podporovat, nám přijde od začátku naivní. Někteří na ni dokáží stavět.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Sázky části automobilek jen na SUV využívá konkurence, boduje se zdánlivě nechtěným

11.8.2020 | Petr Prokopec

Sázky části automobilek jen na SUV využívá konkurence, boduje se zdánlivě nechtěným

/

Foto: Toyota

Představa některých výrobců, že téměř všichni zákazníci budou chtít SUV a jiné karosářské styly se tedy nevyplatí podporovat, nám přijde od začátku naivní. Někteří na ni dokáží stavět.

Pro automobilku Ford letošek představuje konec jedné éry. Posledního července totiž z montážní linky továrny v mexickém Hemosillu sjely poslední exempláře sedanů Fusion (který Evropa zná pod názvem Mondeo) a Lincolnu MKZ. Zakrátko navíc skončí také Lincoln Continental, což znamená, že v severoamerické nabídce značky bude figurovat už jen jeden jediný model, který není SUV, pick-upem či dodávkou, a tím je Mustang. Značka tak splnila, co si předsevzala, a zaměřila se pouze na jediný směr.

O tomto kroku již od chvíle, kdy jej Ford oznámil, mluvíme jako o velmi riskantním. Je totiž sice pravdou, že momentálně sahá po SUV všeho druhu nejvíce lidí v historii. Nicméně je třeba počítat s tím, že módní trendy se pravidelně mění a obliba aut se zvýšeným podvozkem nebude věčná. A kdyby trvala dlouho, nikdy nebude všeobjímající. I když podíl SUV a pick-upů dnes v USA tvoří přes 60 procent veškerých prodejů, stále tu zůstává poměrně velký koláč, který Ford a potažmo GM, které se rozhodlo stejně, přenechaly ostatním.

Dané příležitosti se rozhodla chopit hlavně Toyota, která konzervativní klientelu záda neukazuje. Japonská automobilka tak na americkém trhu rozšířila svou nabídku o nové edice Avalon XSE Nightshade a Corolla Apex, stejně jako odstartovala prodej modelu Corolla Hybrid a inovovaného Camry. V případě tohoto vozu tak nyní zákazníci mohou volit z neskutečných 17 variací, neboť třeba jen v rámci motorového prostoru Toyota nabízí šestiválce, čtyřválec a hybridní ústrojí. Stejně tak mohou lidé zvolit i pohon všech kol. A protože alternativy přestávají existovat, Japonci jsou s touto strategií velmi úspěšní.

„Je neuvěřitelné, jak velká je i nadále poptávka po sedanech,“ popisuje současný stav dění Cynthia Tenhouse, viceprezidentka Toyoty pro marketing. „Předpokládáme, že letos v tomto segmentu prodáme čtyři miliony aut. Jsme šťastni, že si z trhu můžeme ukousnout tak velkou porci, jak jen dokážeme. Jen v případě Spojených států to pro nás představuje zhruba 750 tisíc aut. To je více, než kolik mnohé automobilky prodají celkem.“

Viceprezidentka Toyoty zároveň dodává, že v loňském roce 31 procent zákazníků, kteří si dříve pořídili sedan, nakupovali ve stejném segmentu. Jejich touhy se tedy nemění, ba co více, díky Fordu a GM zájem jen narůstá. Registrace modelu Camry byly totiž v únoru, tedy těsně před příchodem koronaviru, nahoře o 12,5 procenta. A takový Prius si meziročně polepšil dokonce o 29,7 procenta. „Proč bychom tedy na tomto trhu nezůstali?“ ptá se Tenhouse.

Děje se tak v podstatě přesně to, co jsme očekávali. Míra rozšíření SUV má své limity - existují a budou existovat lidé, kteří taková auta nechtějí. A pokud si nic jiného nemohou koupit u své tradiční značky, půjdou jinam - lidé nejsou loajální jen k tomu či onomu výrobci. Ford, GM a další si tak omezováním pestrosti nabídky podřezávají větev, na které sedí, třebaže z krátkodobého hlediska bude jejich krok jistě ekonomicky efektivní. A pokud jednou začnou být módní jiné typy aut, budou mít firmy s takto jednostrunnou nabídkou velké problémy několik let.


Sázky části automobilek jen na SUV využívá konkurence, boduje se zdánlivě nechtěným - 1 - Toyota Avalon Corolla Camry 2020 nova sada 01Sázky části automobilek jen na SUV využívá konkurence, boduje se zdánlivě nechtěným - 2 - Toyota Avalon Corolla Camry 2020 nova sada 02Sázky části automobilek jen na SUV využívá konkurence, boduje se zdánlivě nechtěným - 3 - Toyota Avalon Corolla Camry 2020 nova sada 03
Toyota letos představila Avalon ve verzi Nightshad. Foto: Toyota

Sázky části automobilek jen na SUV využívá konkurence, boduje se zdánlivě nechtěným - 4 - Toyota Avalon Corolla Camry 2020 nova sada 04Sázky části automobilek jen na SUV využívá konkurence, boduje se zdánlivě nechtěným - 5 - Toyota Avalon Corolla Camry 2020 nova sada 05Sázky části automobilek jen na SUV využívá konkurence, boduje se zdánlivě nechtěným - 6 - Toyota Avalon Corolla Camry 2020 nova sada 06
Ukázala se také Corolla Apex. Foto: Toyota

Sázky části automobilek jen na SUV využívá konkurence, boduje se zdánlivě nechtěným - 7 - Toyota Avalon Corolla Camry 2020 nova sada 07Sázky části automobilek jen na SUV využívá konkurence, boduje se zdánlivě nechtěným - 8 - Toyota Avalon Corolla Camry 2020 nova sada 08Sázky části automobilek jen na SUV využívá konkurence, boduje se zdánlivě nechtěným - 9 - Toyota Avalon Corolla Camry 2020 nova sada 09
A dorazila i Camry Hybrid. Sedanům tedy značka vale rozhodně nedává a na trhu se s nimi více, nikoli méně úspěšná. Foto: Toyota

Zdroj: Toyota

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše