Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Šéf přiznal, že ani VW neumí postavit levný elektromobil, nesvede to ani za několik let
27.11.2019 | Petr Prokopec
Automobilky rády hovoří o brzkém příchodu dostupných elektrických aut, která obrátí kormidlo dějin vpřed, zpátky ni krok. Šéf VW říká, že to není reálné, ani za několik let.
V září Volkswagen s velkou pompou představil elektromobil ID.3, který německá automobilka tituluje jako „vůz pro miliony, nikoliv pro milionáře“. Prozatím s ní však jen stěží můžeme souhlasit, neboť značka aktuálně nabízí pouze variantu s bateriemi o kapacitě 58 kWh a elektromotorem s výkonem 204 koní. Toto provedení ovšem vychází na necelých 40 tisíc Eur (cca 1,02 milionu Kč), což znamená, že krom milionářů osloví málokoho. Velké naděje by navíc klientela neměla spojovat ani se základní verzí tohoto modelu vozu, neboť ani tu si nebude moci dovolit každý.
ID.3 Pure bude stát méně než 30 tisíc Eur (asi 765 tisíc Kč), což na první pohled vypadá zajímavě, ovšem za tu cenu nabídne pouze 150 koní a především baterie o kapacitě 45 kWh, jež v reálném světě zaručí dojezd jen okolo 230 kilometrů. Za cenu dobře vybaveného dieselového Volkswagenu Golf tak dostanete sice prostornější elektromobil, nicméně budete muset neustále sledovat stav baterií. Stovku pak sice pokoříte za nějakých 8 sekund, ovšem nejvyšší rychlost bude kvůli limitům elektrického pohonu omezena na 160 km/h.
Jak je tedy zjevné, ID.3 rozhodně nezpůsobí revoluci, zvláště když ona základní varianta dorazí až v roce 2021. I proto Volkswagen počítá s příchodem ještě levnějšího elektromobilu. Čekat na něj ovšem budeme muset ještě déle, novinka s pravděpodobným názvem ID.1 má totiž dorazit až v roce 2023. Půjde přitom o elektromobil o velikosti Volkswagenu Polo, jež by měl stát méně než 20 tisíc Eur (cca 510 tisíc Kč). Ani to tedy nebude vyloženě levné auto, půl milionu jsme ne až tak dávno utráceli za slušná auta střední třídy či velmi dobré kompakt, nikoli nejmenší vůz v základním provedení s nepřesvědčivými parametry.
Že nás lepší scénář nečeká, potvrdil sám nejvyšší šéf koncernu VW Herbert Diess. Ten bez okolků přiznává, že ani firma s jeho možnostmi levné elektrické auto postaví neumí a hned tak umět nebude. „Před námi je ještě dlouhá cesta. Je opravdu těžké nabídnout ucházející dojezd u vozu do půl milionu korun,“ uvedl Diess. Zároveň dodal, že na novince pracují hned tři týmy techniků v Číně, Španělsku a Německu. Ti přitom mají oproti konkurenci k dispozici řadu výhod, mimo jiné platformu MEB, která je určená vozům s alternativním ústrojím. Koncern VW na této architektuře chce představit do roku 2025 hned 27 aut od čtyř značek, úspory z rozsahu jsou mu ale zatím k ničemu - akumulátory jsou příliš drahé a na lepší časy se neblýská.
ID.1 bude následovat ID.2, tedy malé SUV postavené na stejných základech. Dorazit by však mělo až rok po hatchbacku. Právě proto prodejní šéf Volkswagenu Jürgen Stackmann dodává, že proces zlevňování zabere opravdu dlouhou dobu. „Nicméně i tak musíme být s cenami agresivní,“ říká Stackmann s tím, že počítá s přímými ztrátami stejně jako třeba Škoda s elektrickým Citigo. Musí je však akceptovat, neboť kasu firmy zatíží zjevně méně než pokuty Evropské unie za nadlimitní CO2.
Elektromobilita tedy ještě nějakou chvíli opravdu nebude záležitostí davů, místo toho o ní lze přemýšlet jako o velké patálii pro většinu výrobců. Ti kvůli očekávaným ztrátám již začali zdražovat auta se spalovacím ústrojím, jejichž cena meziročně vzrostla o 5 procent. I to bude kompenzovat ztráty z potýkání se s elektromobilitou, stejně jako propouštění a další záležitosti, o kterých neuslyšíme rádi.
Volkswagen ID.3 je sice titulován jako elektromobil pro miliony lidí, nikoliv pro milionáře, při ceně aktuálně dostupné verze to však tak nevypadá. Levnější model dorazí v roce 2021, i ten ale nebude skutečně levný a pro firmu beztak zůstane ztrátový
Zdroj: Autocar
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 10 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 5 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 6 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 8 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 9 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 20:50 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 16:19 - honziss
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- BMW Divize 04.19. 15:12 - jerry
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda