Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Šéf Škody by si přál zcela nově pojatou Octavii, v nejbližších letech ale může jen snít
5.12.2020 | Petr Prokopec
Nový šéf škodovky se rozpovídal o buducnosti automobilky a zmínil i dva konkrétní modely, o které by stál. Ani v jednom případě to ale neznamená, že by na nich Škoda dnes pracovala.
Stejně jako mnohé jiné automobilky i Škoda soustavně zdůrazňuje svou elektrickou budoucnost. Jejím velkým zastáncem je nový šéf značky Thomas Schäfer, který uvedl, že by nejraději nabídl elektrickou verzi či alternativu každého z modelů, jaký dnes automobilka nabízí. Zároveň však jedním dechem dodal, že taková expanze by si vyžádala investice, které firma nemá k dispozici.
„Co se týče elektrifikace, pak momentálně je dostačující Enyaq a jeho chystaný derivát (podle všeho verze „kupé” - pozn. red.), nicméně potřebujeme něco menšího, něco o velikosti městského vozu. A také potřebujeme zástupce v kategorii sedanů, v jistém smyslu Octavii budoucnosti,“ uvedl Schäfer v rozhovoru pro britský Autocar. Nový šéf značky by si tak očividně přál vidět v nabídce zcela nově pojatou Octavii, která by přepřáhla na elektrický pohon, což zní přinejmenším zajímavě.
Může to svádět k závěrům, že automobilka na takovém autě pracuje, však jde o vyjádření jejího šéfa. Jenže není tomu tak, jde jen o přání či vizi, která v tuto chvíli nemá oporu v konkrétních krocích. Schäfer se v rozhovorech rád vyjadřuje poněkud mlhavým způsobem, jeho poněkud otevřenější kolega ale před pár týdny uvedl, že Škoda nyní žádný další elektromobil nechystá a neexistuje tak ani vzdálenější plán na rozšíření nabídky tímto směrem. Vývoj zcela nového vozu by jistě trval řadu let, i kdyby automobilka využila veškerou existující techniku koncernu VW.
Z delší časové perspektivy ale šéf automobilky vidí své přání jako realizovatelné. „Pro naši značku jsou to ty nejdůležitější elektrické vozy, které v příští dekádě uvidíme ve vývoji,” řekl dále. Elektrická Octavia tedy může přijít, dříve než v druhé „pětiletce” nadcházející dekády to ale nebude.
Hmatatelnější se tak zdají být zmínky o městském elektromobilu, který by se realitou mohl stát alespoň o něco dříve. Mateřský Volkswagen totiž momentálně vyvíjí platformu ID Lite, jenž má podepírat právě malé vozy. Posloužit má supermini ID.1 a crossoveru ID.2, dle Schäfera by nicméně Škoda měla přijít s vlastním unikátním pojetím. „Pokud zde bude platforma, rozhodně na ní něco postavíme. Půjde ale o vůz, který bude vypadat jinak, budeme hrát na zcela jiném hřišti.“
I v tomto případě ale bude na cokoli konkrétního třeba vyčkat. Zmiňovaná platforma stále neexistuje, přičemž jen koncept na ní postavený zabere Škodě dva až tři roky. Pokud se tedy městský elektromobil skutečně objeví, dříve než v roce 2025 to nejspíše opět nebude. Do té doby si tedy značka musí vystačit s modelem Enyaq i jeho stylovou variantou, stejně jako s hybridizací. Je totiž více než jisté, že tímto směrem po Superbu a Octavii zamíří také Kodiaq a nejspíše i Karoq.
Jakkoliv se nicméně Schäfer ve svých snech zabývá hlavně elektromobilitou, reálně musí momentálně řešit zcela jiné problémy. Automobilce letos dramaticky propadly prodeje a se 721 900 vozy dodanými za tři kvartály nemusí překonat ani metu 1 milionu prodaných aut. Co je nejpodstatnější, odbyt firmy v Číně kolabuje i v době, kdy trh stoupá a letos je zatím meziročním výsledkem -35,8 procenta prodaných aut v opravdu těžkém útlumu. A spokojena firma nemůže být ani s vývojem v ČR, kde přicház skoro o dvě třetiny soukromých zákazníků. Přesto prý továrny Škody jedou na 118 procent své kapacity, což je vskutku prekérní kombinace.
Ve finále pak jen dodáme reakci na spekulace o plánovaném sestupu značky do nižších pater. Schäfer zmiňuje, že nedostal žádné instrukce k posunu jakýmkoliv směrem. „Mám jediné instrukce, a to zachovat tuto společnost úspěšnou, což se nám daří poměrně dobře,“ říká. Zda ovšem totéž bude možné říci také o elektrických modelech, které jsou na škodovku extrémně drahé, je prozatím ve hvězdách.
Šéf Škody by rád měl ve svém portfoliu opět elektrické mini, jakým bylo i Citigo-e iV... Foto: Škoda Auto
...a nabídnout by chtěl i zcela nově pojatou, elektrickou Octavii. Zatím ale není ve vývoji nic dalšího krom Enyaqu kupé a dříve než v roce 2025 ani další elektrický vůz nejspíše nedorazí. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Autocar
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 2 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
Nejnovější články
- Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před hodinou - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 2 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 3 hodinami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 4 hodinami - Škoda překvapivě stvořila víc jak 1000koňové auto, řádit s ním budete moci i vy
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 14:29 - mattonecz
- Onboard videa 04.25. 12:42 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 11:02 - HondaMan
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22