Šéf Volva říká, že s diesely končí, žádný nový model už ho nedostane

Volvo navzdory závislosti svých prodejů v Evropě na dieselech zaujímalo k těmto motorům v minulosti rezolutní postoje. A zdá se, že nepřehánělo, diesely mají prý u Švédů utrum.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Šéf Volva říká, že s diesely končí, žádný nový model už ho nedostane

18.2.2020 | Petr Prokopec

Šéf Volva říká, že s diesely končí, žádný nový model už ho nedostane

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Volvo navzdory závislosti svých prodejů v Evropě na dieselech zaujímalo k těmto motorům v minulosti rezolutní postoje. A zdá se, že nepřehánělo, diesely mají prý u Švédů utrum.


Nejspíše již nemusíme opakovat, že počínaje letošním rokem automobilový svět vstupuje do nové éry. V Evropě začíná platit přísnější emisní limit. Do Silvestra sice nebude po výrobcích vyžadováno jeho úplné splnění, neboť průměrných 95 gramů CO2 na sto kilometrů musí dosáhnout „jen“ 95 procent produkce, nicméně i tak se jedná o poměrně náročný úkol. Daný limit je totiž ekvivalentem 4,1litrové spotřeby u benzinových aut a 3,6litrové u dieselových. Takových hodnot však nelze momentálně u aut se spalovacím motorem dosáhnout s ničím jiným než u malých vozů.

Do hry se tedy dostala elektrifikace, na kterou automobilky maximálně tlačí, neboť elektrické či dokonce i ty plug-in hybridní vozy jsou do dané rovnice počítány jako nulové. A nejen to, zároveň je s nimi spojen rovněž bruselský odpustek v podobě jejich násobné započítávání do počtu prodaných vozů. Bohužel pro výrobce však běžní zákazníci na taková auta slyší jen velmi málo. Problémem je vysoká cena při nedostačujících parametrech a přirozené zvýšení zájmu čekat nelze. Proto mnohé automobilky začínají znovu sázet alespoň na diesely, jejichž průměrné emise CO2 přece jen nižší.

Volvo nicméně opakovaně prohlašuje, že nepůjde s davem, ale naopak hodlá kráčet proti proudu. Dle šéfa švédské značky Hakana Samuelssona už automobilky nepředstaví ani jeden nový model s dieselem a nevyvine žádný nový motor. Podle něj jsou naftové motory, jež by měly plnit přísnější emisní limity, „komplikované a drahé“. Volvo je tedy již u nových modelů zcela vypustí a místo nich nasadí hybridy, které Samuelsson v rámci snižování emisí považuje za „lepší“. To samozřejmě s ohledem na výše zmíněné nebudeme z pohledu výrobců rozporovat, pohled zákazníků ale může být jiný.

Je totiž otázkou, zda Volvo skutečně dokáže vyvážit dosavadní zájem o diesely zájmem o plug-in hybridy. V posledních letech se dieselové motory na evropských prodejích značky podílely z nějakých tří čtvrtin. Nyní sice tento poměr klesl, nicméně ani tak se ručička vah stále nepřesunula na stranu benzinu či elektrifikace. Kupříkladu loni plug-in hybridy měly na globálních registracích značky, tedy nejen na těch evropských, podíl 6,5 %, což opravdu není mnoho.

Pro letošek Volvo doufá s růstem podílu na 20 %. To ale zatím nevypadá jako příliš reálný cíl, alespoň dle lednových registrací. Zájem o plug-in hybridy sice meziročně vzrostl o 63,3 %, nicméně 6 177 prodaných aut stále představuje jen 13,5 % prodejů. Aby tedy Švédové dosáhli svého cíle, musí ještě dále přidat. Klacky pod nohy jim ale hází koronavirus, který nevede jen ke snížení zájmu v Číně, ale také k poklesu produkce baterií.

Bude tedy zajímavé sledovat, jak se s tím Volvo popere. Už dříve se zdálo, že se vydalo na tenký led. Uvidíme, jak vše bude vypadat za nějakých 11 měsíců. Možná jim pomůže na letošek chystané plně elektrické XC40. I v tomto případě ale mohou narazit na dopady nové infekční epidemie, která neuzavřela jen továrny, ale ohrožuje také mnohé doly na těžbu vzácných kovů nutných právě pro elektrifikaci.


Šéf Volva říká, že s diesely končí, žádný nový model už ho nedostane - 1 - Volvo XC90 a Hakan Samuelsson 2020 nove foto 01
Šéf Volva Hakan Samuelsson odmítá diesely...

Šéf Volva říká, že s diesely končí, žádný nový model už ho nedostane - 2 - Volvo XC90 a Hakan Samuelsson 2020 nove foto 02Šéf Volva říká, že s diesely končí, žádný nový model už ho nedostane - 3 - Volvo XC90 a Hakan Samuelsson 2020 nove foto 03Šéf Volva říká, že s diesely končí, žádný nový model už ho nedostane - 4 - Volvo XC90 a Hakan Samuelsson 2020 nove foto 04
...a chce přísnější emisní limity splnit hlavně pomocí hybridů

Zdroj: Autocar

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.