Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Šéf Volva říká, že s diesely končí, žádný nový model už ho nedostane
18.2.2020 | Petr Prokopec
Volvo navzdory závislosti svých prodejů v Evropě na dieselech zaujímalo k těmto motorům v minulosti rezolutní postoje. A zdá se, že nepřehánělo, diesely mají prý u Švédů utrum.
Nejspíše již nemusíme opakovat, že počínaje letošním rokem automobilový svět vstupuje do nové éry. V Evropě začíná platit přísnější emisní limit. Do Silvestra sice nebude po výrobcích vyžadováno jeho úplné splnění, neboť průměrných 95 gramů CO2 na sto kilometrů musí dosáhnout „jen“ 95 procent produkce, nicméně i tak se jedná o poměrně náročný úkol. Daný limit je totiž ekvivalentem 4,1litrové spotřeby u benzinových aut a 3,6litrové u dieselových. Takových hodnot však nelze momentálně u aut se spalovacím motorem dosáhnout s ničím jiným než u malých vozů.
Do hry se tedy dostala elektrifikace, na kterou automobilky maximálně tlačí, neboť elektrické či dokonce i ty plug-in hybridní vozy jsou do dané rovnice počítány jako nulové. A nejen to, zároveň je s nimi spojen rovněž bruselský odpustek v podobě jejich násobné započítávání do počtu prodaných vozů. Bohužel pro výrobce však běžní zákazníci na taková auta slyší jen velmi málo. Problémem je vysoká cena při nedostačujících parametrech a přirozené zvýšení zájmu čekat nelze. Proto mnohé automobilky začínají znovu sázet alespoň na diesely, jejichž průměrné emise CO2 přece jen nižší.
Volvo nicméně opakovaně prohlašuje, že nepůjde s davem, ale naopak hodlá kráčet proti proudu. Dle šéfa švédské značky Hakana Samuelssona už automobilky nepředstaví ani jeden nový model s dieselem a nevyvine žádný nový motor. Podle něj jsou naftové motory, jež by měly plnit přísnější emisní limity, „komplikované a drahé“. Volvo je tedy již u nových modelů zcela vypustí a místo nich nasadí hybridy, které Samuelsson v rámci snižování emisí považuje za „lepší“. To samozřejmě s ohledem na výše zmíněné nebudeme z pohledu výrobců rozporovat, pohled zákazníků ale může být jiný.
Je totiž otázkou, zda Volvo skutečně dokáže vyvážit dosavadní zájem o diesely zájmem o plug-in hybridy. V posledních letech se dieselové motory na evropských prodejích značky podílely z nějakých tří čtvrtin. Nyní sice tento poměr klesl, nicméně ani tak se ručička vah stále nepřesunula na stranu benzinu či elektrifikace. Kupříkladu loni plug-in hybridy měly na globálních registracích značky, tedy nejen na těch evropských, podíl 6,5 %, což opravdu není mnoho.
Pro letošek Volvo doufá s růstem podílu na 20 %. To ale zatím nevypadá jako příliš reálný cíl, alespoň dle lednových registrací. Zájem o plug-in hybridy sice meziročně vzrostl o 63,3 %, nicméně 6 177 prodaných aut stále představuje jen 13,5 % prodejů. Aby tedy Švédové dosáhli svého cíle, musí ještě dále přidat. Klacky pod nohy jim ale hází koronavirus, který nevede jen ke snížení zájmu v Číně, ale také k poklesu produkce baterií.
Bude tedy zajímavé sledovat, jak se s tím Volvo popere. Už dříve se zdálo, že se vydalo na tenký led. Uvidíme, jak vše bude vypadat za nějakých 11 měsíců. Možná jim pomůže na letošek chystané plně elektrické XC40. I v tomto případě ale mohou narazit na dopady nové infekční epidemie, která neuzavřela jen továrny, ale ohrožuje také mnohé doly na těžbu vzácných kovů nutných právě pro elektrifikaci.
Šéf Volva Hakan Samuelsson odmítá diesely...
...a chce přísnější emisní limity splnit hlavně pomocí hybridů
Zdroj: Autocar
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
dnes - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- Šéf Bentley po loňském propadu prodejů s okamžitou platností končí, někdo vsadil na špatného koně
23.3.2024 - Design nových BMW musel zachránit Bělorus, až poslední novinka z jeho pera vypadá konečně dobře
23.3.2024 - Ruská off-roadová legenda změřila síly v těžkém terénu s tou japonskou, v její prospěch souboj nedopadl
23.3.2024 - Ford dál ruší své elektrické plány. Luxusní divize měla za 6 let prodávat jen elektromobily, teď už ani ona nechce „pitomé vize”
23.3.2024 - „Nejhorší, co jsem kdy viděl na sériovém autě”. Expert přes technologie, který zničil Fisker, zkusil Teslu Cybertruck
23.3.2024