Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Šéfdesignér BMW přiznal, že značka s designem novinek přetáhla strunu, bude reflektovat stesky lidí
29.5.2023 | Petr Miler
Už pomalu nepamatujeme novinku BMW, který by nevzbudila vášnivé debaty okolo jejího designu, i relativně decentně střižené nové řadě 5 se to povedlo. Lidé z designu značky mohou působit dojmem, že nářky lidí ignorují, ale není to tak úplně pravda.
Asi bychom nebyli ti správní automobiloví nadšenci, kdybychom neměli jistou slabost pro BMW a za svůj život nevlastnili přinejmenším jeden vůz této značky. I proto je pro nás každé představení nějaké bavorské novinky trochu emotivní záležitostí. Není to tím, že bychom se stali oběťmi marketingu, to vážně ne. Důvod tkví v tom, že se mnichovská značka přinejmenším svého času dostala na vrchol toho, co může být pořád relativně dostupné a naprosto běžně využitelné auto, které přesto dokáže ohromit nadšeného řidiče. A něco takového jako fanoušci čtyř kol dostanete z hlavy jen těžko.
Bývalý viceprezident značky a do jisté míry strůjce toho, že se BMW stalo právě výše popsaným, říká, že dnes už je to ej minulost a automobilka žije jen ze své aury. Sami posuďte, jak moc pravdivý tento výrok je, za nás bychom řekli, že byť BMW z výše popsaného přístupu značně slevilo, pořád je přinejmenším jednookým mezi slepými. Možná větším problémem je, že ruku v ruce s touto změnou začalo sázet na divoký design, který se stal nechtěným symbolem odklonu od jakéhosi konzervativismu.
Když si totiž nějaká značka vybuduje silnou zákaznickou základnu, která hodlá její auta bez většího rozmyslu kupovat dokola kolem, logicky očekává určitou úroveň konzistence. Vývoj pochopitelně nezastavíte, ať už pod taktovkou čehokoli, takže i konzervativní zákazníci jsou nakonec ochotno přijmout, že BMW M3 G80 a BMW M3 E30 mají společný tak znak na přední kapotě. Mnohem snáze by ale tento vývoj přijímala, kdyby firma zůstávala konzistentní i na poli toho, co je na první pohled patrné, ted ydesignu. A to nezůstává.
Jistě tak dokáže oslovit novou klientelu, ale tím nejcennějším je pro každou automobilku ta tradiční - nemusíte ji oslovovat marketingem, nemusíte se moc bát o její ztrátu, prostě jí dokonale něco prodáváte a prodáváte s nulovými akvizičními náklady. Tohle ale funguje jen do chvíle, kdy ji vytočíte tak, že už s vámi nechce nic mít. Z vlastní zkušenosti pak víme, že v případě některých velmi tradičních kupců se přesně tohle BMW „povedlo”. A design s tím měl hodně co do činění.
Z dosavadního postupu značky ve stylu „nic není svaté” by se mohlo zdát, že automobilka stesky zákazníků ignoruje, ale není to úplně pravda. Sám šéfdesignér Adrian van Hooydonk, který v BMW začínal pod vedením Chrise Bangla, v rozhovoru pro Top Gear uvedl, že nepřehlíží to, co se o novinkách značky říká. A naznačuje, že budoucí bavoráky dostanou čistší vzhled a možná také masky chladiče, ze kterých vás nebudou bolet oči.
To ale neznamená, že by potápěl to, co dělal dosud: „Cítíme, že naší prací je přidávat nové designové prvky, nemůžeme nestále opakovat to, co už máme. Někdy musíme dosavadní přístup opustit a dělat nové věci. Důvodem je, že chceme mít úspěch i za 10 let,” řekl van Hooydonk a s tím, že jeho tým má docela jasnou představu o tom, co dělá. A že to není tak, že by s kolegy jen experimentovali a čekali, co lidé řeknou na nesmysly, které na auta nalepí. „Je to velmi promyšlený proces,” uvádí.
Pokud jde o masku chladiče, šéf designu si nemyslí, že by značka udělala nějakou chybu. Prý v minulosti použila prakticky vše od svislé a velmi úzké až po širokou a nízkou, takže si může v podstatě dělat cokoli, co uzná za vhodné. Přesto můžeme od dalších novinek očekávat o trochu čistší design, jak říká: „Myslím, že v budoucnu bude důležité, že náš design bude čistší. Mřížku navrhneme podle proporcí k celkovému vozidlu nebo podle výrazu, který jí chceme dát.”
Asi bychom si nedělali iluze, že se BMW vrátí k nadčasové eleganci přelomu milénia, jisté přiznání toho, že tvary bavorských novinek jsou příliš komplikované a automobilka na tomto poli přetáhla strunu, je z van Hooydonkových slov patrné. Jestli to přinese aspoň podstatné zmínění či znovu adekvátnější masky chladiče, ukáže jen čas.
Od BMW jsme se v posledních letech dočkali řady podivností jako je model XM, zde ještě v formě o něco divočejšího konceptu. Šéfdesignér značky nyní slibuje, že aspoň trochu ubere, nářky fanoušků a zákazníků prý nemíní zcela ignorovat. Foto: BMW
Zdroj: Top Gear
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejnovější články
- Dodnes úplně nový, totálně oholený Ford Focus první generace může být váš, při jeho jednoduchosti je to auto navěky
před 2 hodinami - Fiskeru došly peníze. Už neplatí ani úroky z dluhů, bankrot očekává každým dnem
před 4 hodinami - Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
včera - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
včera - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
včera
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 09:17 - HondaMan
- Onboard videa 04.25. 08:36 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis