Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Šéftechnik Tesly si dovolil oficiálně říci, že „Elonovy tweety jsou mimo realitu”, práci zatím má
8.5.2021 | Petr Miler
Dotyčný věděl, že tohle vyjádření mu může zlomit vaz, a tak požádal úřad, aby jej z veřejně publikovaných materiálů odstranil. Úřad to ale udělal tak nešikovně, že vše jen zviditelnil.
Je celkem jedno, co si myslíte o Elonu Muskovi a Tesle, ale o tom, že její aktivity na poli autopilotů nemíří k brzkému nasazení plně autonomního řízení úrovně SAE5, už nemůže být sporu. Sama Tesla v březnu přiznala, kde skutečně je a jak moc je realita vzdálena od toho, co zejména na Twitteru hlásá Musk. Potvrdilo se tím jen to, co všichni lidé orientující se v této oblasti dávno věděli a co nejtrefněji o dva měsíce dříve shrnul tehdejší šéf autopilotů Googlu.
Vyjádření Tesly pro kalifornské DMV, řekněme úřadu pro motorová vozidla, ale mělo svou dohru. V návaznosti na vyměněná písemná vyjádření proběhla schůzka, na které úřadu odpovídal na otázky přímo CJ Morre, šéf techniků vyvíjejících Autopilot Tesla. Jeho titul nyní dokonce zní „Ředitel pro Autopilot” a vzhledem ke svému zaměření a zkušenostem je to nepochybně ten nejpovolanější člověk, které Tesla přes systémy autonomního řízení má. Proto také na DMV šel on.
Moore byl v debatě překvapivě otevřený, patrně ho ani nenapadlo, že osobní diskuze se zástupci DMV není soukromá. Jenže není, byl to úřední akt a takový je vždy zaznamenávaný a veřejnost o záznam na základě zákona o svobodném přístupu k informacím velmi podobném tomu našemu může požádat. To udělali lidé z webu PlainSite a nestačili se divit.
Ona už výchozí podoba záznamu je zajímavá. CJ Moore v reakcích mimo jiné říká, že Tesla je teď na úrovni SAE2. A že poměr nezbytných zásahů řidiče by se musel dostat na úroveň jednoho zásahu na 1 až 2 miliony najetých mil, by bylo možné se posunout na vyšší úrovně autonomie. To je samo o sobě jasnou ukázkou toho, jak daleko vyšší úrovně jsou, autonomní systémy Tesly dnes ve městě potřebují spíše tak 2 zásahy na kilometr než 1 zásah na miliony kilometrů.
Moore dále říká, že Elon Musk přehání s tím, kam se firma posouvá, když hovoří o autonomním řízení SAE5 a nedokáže říci, zda jej automobilka dosáhne letos. To už je docela ostré vyjádření proti vlastnímu šéfovi, to ale pořád není to nejlepší.
Když se podíváte na screeny z dokumentů uvolněných DMV dole, v citované pasáži je takové podivné odřádkování, jako by tam věta chyběla. DMV přiznalo, že dokument je redigovaný tak, aby neobsahoval osobní či jinak citlivé údaje, což je v pořádku, na to má úřad ze zákona právo. V tomto případě to ale vypadá, jako by na žádost Moora redigovalo pasáž, která mu může nadělat hodně nepříjemností v práci a není ničím než odrazem reality - není na ní nic, co by jinak mělo být redigováno.
Jak to víme? Už lidé z PlainSite si všimli, že DMV k Moorově smůle redigoval větu tak, že z černého písma udělal bílé. A když něco takového vyexportujete do PDF, ono to nezmizí, jen to není vidět. Sami si tedy na zdrojovém odkazu můžete zkopírovat odstavec do clipboardu nebo pasáž označit v té správné čtečce a uvidíte to sami. Moore doslova říká, že: „Elonovy tweety nekorespondují s technickou realitou.”
Každý technicky znalý člověk to ví i bez Moora, ale je přece jen něco jiného to tvrdit z naší pozice či z pozice konkurence a něco jiného to slyšet přímo od ředitele pro Autopilot v Tesle, který strávil celý život vývojem takových systémů a především ví, co má nyní Tesla v ruce. Má systém SAE2 jako všichni ostatní, který se rád tváří, že umí více. Ale neumí a zjevně hned tak umět nebude.
To samo o sobě stojí za zmínku, pozoruhodná je ale pozdější reakce DMV na tuto debatu. Úřad doslova píše: „DMV vybízí Teslu, aby používala směrem k zákazníkům, kupujícím a široké veřejnosti jasnou a účinnou komunikaci. (...) Jak si je Tesla jistě vědoma, nepochopení limitů technologie veřejností a její zneužití může mít tragické následky.”
Amen, chce se dodat, o nic jiného tu nejde. Jen aby Tesla - a sám Musk - prezentovala věci tak, jak skutečně jsou. Muskův marketing je na jednu stranu obdivuhodný, na tu druhou ale stejně zavrženíhodný, pokud vede ke zbytečným nehodám, kdy umírají lidé v domnění, že Autopilot zvládne řídit jejich auto.
Jinou věcí je, zda tuto patálii CJ Moore ustojí ve své pozici. Podívali jsme se na jeho LinkedIn a jako šéftechnik přes Autopilot se tituluje dál. Málokdo ale nyní věří tomu, že to tak bude věčně, toto je velký faux-pas.
Vyjádření šéftechnika Tesly pro DMV ohledně Autopilotu a FSD je zajímavé už ve zprvu zveřejněné podobě. Zdroj: DMV
Ale co když teprve odkryjete, co chtěl úřad zredigovat? Zdroj: DMV
THE DMV IMPROPERLY REDACTED ITS RELEASED DOCUMENTS.
— PlainSite (@PlainSite) May 6, 2021
The white text reads: "Elon’s tweet does not match engineering reality per CJ."
CJ Moore, on the call, is $TSLA Director, Autopilot Software.
Or was.
Zdroj: PlainSite přes Jalopnik
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 6 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejčtenější články
- Nový Mercedes-AMG GT se čtyřválcovým motorem je další odpovědí na otázku, kterou nikdo nepoložil
20.3.2024 - Tesla Cybertruck zkusila přebrodit docela normální potok, asi metr za ním se začala rozpadat
20.3.2024 - Putinova limuzína dostala facelift, poprvé se ukáže světu při inauguraci staronového ruského prezidenta
20.3.2024 - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
20.3.2024 - Šéf Audi neví, kde mu hlava stojí. Po přehodnocení elektrických plánů znovu říká něco jiného, je ale připraven to zase změnit
20.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva