Pokus Alfy Romeo o velký návrat je stále větší fiasko, prodeje rychle padají ke dnu

Italská značka má zvuk, tradici, řadu zatvrzelých obdivovatelů a zbrusu nové modely, mezi kterými nechybí ani SUV. Zákazníky ale nemá, a to ani v Evropě, ani v USA.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Pokus Alfy Romeo o velký návrat je stále větší fiasko, prodeje rychle padají ke dnu

31.12.2019 | Petr Prokopec

Pokus Alfy Romeo o velký návrat je stále větší fiasko, prodeje rychle padají ke dnu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Italská značka má zvuk, tradici, řadu zatvrzelých obdivovatelů a zbrusu nové modely, mezi kterými nechybí ani SUV. Zákazníky ale nemá, a to ani v Evropě, ani v USA.

Pohled na evropské prodeje Alfy Romeo je tristní. Ve srovnání s loňskem italská automobilka prodala za prvních 10 měsíců o neskutečných 44,2 procenta méně vozů než v roce 2018 a oslovila tak pouze 41 863 zákazníků. Podobně tristní a absolutně ještě smutnější je její působení na americkém kontinentu, kde po třech letošních čtvrtletích prodala pouze 13 347 aut, tedy o 27 procent méně než za stejné období předchozího roku.

„Jde o značku, která na americkém trhu chyběla více než 20 let, pročež je zde spousta lidí, kteří o Alfě Romeo nikdy neslyšeli... Návrat tedy zabere čas,“ naznačoval těžkosti již v roce 2017 tehdejší šéf Reid Bigland. Ten zároveň dodával, že automobilka hodlá být maximálně trpělivá a chce pozvolna budovat povědomí o sobě i svých vozech, které nejsou nic než skvělé. Proto nedojde na podbízivost, což jinými slovy znamená, že slevy nebyly na programu dne.

Ještě loni se mohlo zdát, že Biglandova slova mají oporu v realitě, neboť oproti roku 2017 došlo ke zdvojnásobení prodejů. Letošní propad však naznačuje, že slavný návrat na výsluní se nekoná a situace v Evropě naznačuje, že problém bude jinde než v povědomí o značce. A nebude ani v portfoliu, neboť italská automobilka má zákazníkům co nabídnout. Malý sporťák 4C nepočítejme, sedan střední třídy Giulia a podobně velké SUV Stelvio ale míří přesně do segmentů, kde konkurenti od Audi, BMW a Mercedesu prodávají vůbec nejvíce aut.

Dle automobilového analytika Sama Fioraniho by tak byly potřeba další miliardy a roky, než se bude pozice italské značky znovu pevná. Problémem však je, že ani jedno si mateřský koncern FCA nemůže dovolit. Vítaným krokem je proto spojení s francouzskou skupinou PSA Peugeot Citroën, která by se taktéž ráda vrátila zpět do Spojených států. Jakkoliv však zatím není jisté, že Francouzi Italy podpoří.

„Alfa Romeo vyplňuje ziskovou, i když nepříliš velkou část trhu, jíž FCA potřebuje. Nicméně k rozšíření nabídky jsou potřeba miliardy, které FCA nemá. Díky případné podpoře PSA by ovšem Alfa Romeo mohla zůstat na tomto trhu dostatečně dlouho, aby se stala luxusní alternativou pro zavedené značky,“ dodává Fiorani s tím, že omlazení modelů Stelvio a Giulia a příchod dvou nových SUV by pro Italy mohl být tím pravým ořechovým.

Je ale otázkou, zda se to reálně stane. Úspěch Alfy Romeo je nyní v podstatě v rukou PSA, které nemusí pro další udržování italské klasiky při životě dvakrát hořet. Fiorani říká, že pokud se Francouzi rozhodnout maximálně zredukovat náklady, aby lépe čelili elektrické výzvě budoucnosti, pak Alfa Romeo bude nejspíše to první, co hodí přes palubu. A i když by nás něco takového hodně rozesmutnilo, byl by to docela pochopitelný krok - pokud Alfy téměř nikdo nechce ani v momentě, kdy s novými a atraktivními modely válčí v nejfrekventovanějších segmentech, kdy jindy by je chtít měli?


Pokus Alfy Romeo o velký návrat je stále větší fiasko, prodeje rychle padají ke dnu - 1 - Alfa Romeo Kamkad Automotive 2019 prvni foto 01Pokus Alfy Romeo o velký návrat je stále větší fiasko, prodeje rychle padají ke dnu - 2 - Alfa Romeo Kamkad Automotive 2019 prvni foto 02Pokus Alfy Romeo o velký návrat je stále větší fiasko, prodeje rychle padají ke dnu - 3 - Alfa Romeo Kamkad Automotive 2019 prvni foto 03
Návrat Alfy Romeo je zatím velký průšvih, prodeje v USA i v Evropě rychle padají ke dnu. Spojení koncernů FCA a PSA by však mohlo být východiskem, v dobré i zlém

Zdroj: The Detroit Free Press

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše