Situace manuálů v USA maluje smutnou budoucnost Evropy, má je už jen hrstka aut

Ne snad, že by ruční řazení bylo v USA někdy bůhvíjak populární, dopřát jste si jej ale mohli ve spoustě aut. V letošním roce už je jich pouhopouhých 41 a v Evropě míříme stejným směrem.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Situace manuálů v USA maluje smutnou budoucnost Evropy, má je už jen hrstka aut

20.4.2020 | Petr Prokopec

Situace manuálů v USA maluje smutnou budoucnost Evropy, má je už jen hrstka aut

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Ne snad, že by ruční řazení bylo v USA někdy bůhvíjak populární, dopřát jste si jej ale mohli ve spoustě aut. V letošním roce už je jich pouhopouhých 41 a v Evropě míříme stejným směrem.

Manuálním převodovkám prakticky odzvonilo, tedy alespoň ve Spojených státech Američané měli automaty vždy ve velké oblibě, za čímž stál především komfort navzdory vyšší spotřebě, ruční řazení ale bylo pro spoustu aut běžně k dispozici. V mezičase ale výrobci na automatech výrazně zapracovali, pročež jsou momentálně nejen nadále komfortnější, ale rovněž rychlejší a často také efektivnější. Výsledek to může mít jen jeden.

Zatímco tedy v roce 2011 bylo s manuálem nabízeno 37 procent veškerých modelů v prodeji, pro letošek již jde o necelých 13 procent. Jinými slovy, pouze 41 vozů z celkově nabízených 327 je aktuálně možné ve Státech spojit s ručně řazenou převodovkou. To je opravdu neskutečný posun, ke kterému navíc došlo během pouhých devíti let. Pomalu se tak zdá, že můžeme začít vyhlížet den, kdy již manuály nebudou ani tak ohroženým, jakožto spíše vyhynulým druhem, který bude k dostání pouze v autobazarech.

Je přitom nutné dodat, že tomuto stavu napomáhají samotní výrobci. Ti totiž v posledních letech začali u mainstreamových vozů manuály párovat pouze se základními úrovněmi výbavy. Pro zákazníky to nicméně představuje volbu mezi ručním řazením a lepším motorem či vyšším luxusem. Většina se logicky přiklání k druhé možnosti, už jen proto, že si život s „holobytem“ a nejslabší pohonnou jednotkou v nabídce si nedovedou představit. Poptávka tak nadále klesá.

Suma sumárum tak vlastně existuje pouze jedna jediná kategorie, kde je o manuály zájem, a tou jsou sportovní vozy. Ovšem i v tomto ohledu dostává ruční řazení na frak, neboť jsou s ním spojeny horší časy při akceleraci. Navíc ne každý je mistr volantu a proto mu i na okruhu více vyhovují pádla pod volantem než trojice pedálů a „fofrklacek“ na středovém tunelu. Zvláště když s pomocí softwaru lze dosáhnout efektních meziplynů. I tento tábor se tedy pozvolna zmenšuje.

Že ostatně nejde o pouhopouhou úvahu, dokazují třeba nové generace Chevroletu Corvette a Toyoty Supra. Ani jeden z těchto sportovních vozů již oficiálně není k dispozici s manuálem. Navíc je třeba vzpomenout na skutečnost, že lidé mají nyní zájem hlavně o SUV, k nimž se již z podstaty věci hodí více automat. To samé pak lze říci také o elektromobilech, kde je řazení víceméně zbytečné. Prostotu k užití manuálu je tak stále méně.

Pokud si navíc uvědomíme, že stále více automobilek hodlá ve Státech skoncovat s hatchbacky a sedany a věnovat se pouze SUV či elektromobilům, pak je více než jisté, že zakrátko zůstanou manuály doménou pouze některých značek. Ty si přitom za tuto možnost budou účtovat nemalé peníze, jakkoliv dosud byly ručně řazené převodovky považovány za nízkonákladové. Časy se ale holt nenávratně mění.


Situace manuálů v USA maluje smutnou budoucnost Evropy, má je už jen hrstka aut - 1 - USA pokles zajmu o manualy 2020 01Situace manuálů v USA maluje smutnou budoucnost Evropy, má je už jen hrstka aut - 2 - USA pokles zajmu o manualy 2020 02
Situace manuálů v USA maluje smutnou budoucnost Evropy, má je už jen hrstka aut - 3 - USA pokles zajmu o manualy 2020 03
S manuálem je ve Státech spárováno už jen necelých 13 procent nových modelů. Do budoucna se dané číslo navíc bude už jen zmenšovat

Zdroj: CNBC

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše