Situace už je kritická, když další gigant oznámil snížení výroby aut o 30 procent, odnesou to nejžádanější modely

V tuto chvíli žádné problémy s výrobou aut dávno, ale dávno neměly existovat. Realita je ovšem úplně jiná a situace se nejen nelepší, ale dokonce zhoršuje. Díly chybí další velké automobilce, té tak nezbývá než odpískat skoro třetinu srpnové výroby v klíčové fabrice.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Situace už je kritická, když další gigant oznámil snížení výroby aut o 30 procent, odnesou to nejžádanější modely

25.7.2022 | Petr Prokopec

Situace už je kritická, když další gigant oznámil snížení výroby aut o 30 procent, odnesou to nejžádanější modely

/

Foto: Aly Song, Reuters

V tuto chvíli žádné problémy s výrobou aut dávno, ale dávno neměly existovat. Realita je ovšem úplně jiná a situace se nejen nelepší, ale dokonce zhoršuje. Díly chybí další velké automobilce, té tak nezbývá než odpískat skoro třetinu srpnové výroby v klíčové fabrice.


V posledních dvou letech se v automobilové branži stalo jedinou jistotou to, že s žádnými jistotami nelze počítat. Stojí za tím trhliny v dodavatelských řetězcích, které se začaly tvořit s příchodem koronaviru i bující zelenou politikou, která devastuje standardní tržní mechanismy. Rusko-ukrajinský konflikt vše nepřekvapivě jen umocnil a jakmile se ukázalo, že Čína neuhne ani o píď ze své politiky nulové tolerance v souvislosti opět s koronavirem, bylo lze. Výrobcům tak nyní chybí kde co od plastových granulátů přes vzácné kovy až po čipy, které se staly tím asi nejméně dostupným komponentem. I proto, že na moderní vozy je jich třeba několikanásobně více než na jejich předchůdce, zvláště pokud se o jejich pohon stará elektřina.

Neuplyne proto pomalu ani týden, kdy bychom nemluvili o dočasném pozastavení montážních linek či alespoň o snižování produkce, některé zprávy jsou ale vážnější než jiné. Velmi nemile působí ta, která se týká japonské Hondy. Automobilka totiž oznámila, že tento měsíc sníží své kapacity v továrně v Suzuce o 10 procent oproti původním předpokladům. V srpnu pak bude snížení produkce dokonce 30procentní, což pocítí hlavně zájemci o HR-V, které se právě v této továrně vyrábí.

Aby toho nebylo málo, provoz bude upraven také v Yorii, kde se pro změnu montuje Civic. Zde přitom bude výroba zredukována o zhruba 10 procent, a to v průběhu srpna. Důvodem jsou stejně jako v předchozím případě nedostačující dodávky čipů, japonské automobilce ale z důvodu odstávek šanghajských továren nedorazily ani mnohé další díly. Jejich zdržení bylo způsobeno už zmíněnými koronavirovými restrikcemi, jenž vyústily v další úplné uzavírky mnoha čínských měst.

Oba tyto kroky přitom budou mít přímý vliv i na evropský trh, neboť Honda v letošním roce definitivně ukončila své operace v britském Sunderlandu. Jak HR-V, tak i Civic pro starý kontinent se tak vyrábí v Japonsku, konkrétně pak v obou dotčených továrnách. V případě hatchbacku v Evropě snížení kapacit až tak velkým problémem nebude, o vůz je tu vzhledem k jeho cenám a technice prakticky nulový zájem. V dubnu tak bylo prodáno pouze 190 exemplářů, zatímco třeba VW Golf měl na kontě 10 187 registrací.

Snížení produkce HR-V nicméně již Hondě uškodí daleko více, toto SUV totiž ve zmiňovaném dubnu mělo na kontě téměř polovinu veškerých prodejů značky. Ta se proto musí připravit na další tragické výsledky, i když tak hluboko jako loni se nejspíše letos nepropadne. Doby, kdy ovšem prodávala i přes 300 tisíc aut ročně, jsou nicméně nenávratně pryč. Místo toho budou Japonci nejspíše rádi, pokud se jim ještě někdy povede znovu překonat stotisícovou laťku.

Lze přitom už jen dodat, že Honda naposledy výrobní plán kvůli problémům se zásobováním upravovala v květnu. Tehdy nicméně oznámila, že již na počátku června se vrátí k normálu a žádné další výraznější výkyvy již neočekává. Jak jsme ale zmínili již na úvod, jedinou jistotou v současné době je, že jistoty neexistují. A jelikož výrobci čipů již naznačili, že na úplné uspokojení poptávky dojde až někdy mezi léty 2024 až 2026 (to není vtip, ale aktuálně zmiňovaný rozsah), stávající odstávky nejspíše nebudou poslední.


Situace už je kritická, když další gigant oznámil snížení výroby aut o 30 procent, odnesou to nejžádanější modely - 1 - Honda vyroba tovarna factory production ilu 01Situace už je kritická, když další gigant oznámil snížení výroby aut o 30 procent, odnesou to nejžádanější modely - 2 - Honda vyroba tovarna factory production ilu 02Situace už je kritická, když další gigant oznámil snížení výroby aut o 30 procent, odnesou to nejžádanější modely - 3 - Honda vyroba tovarna factory production ilu 03
Ani Honda se nevyhýbá drastickým omezením výroby v době, kdy s problémy měl být konec. V Evropě zákazníci nejvíce pocítí omezení produkce modelu HR-V, který se stará o takřka polovinu evropských prodejů značky. Foto: Honda

Zdroj: Reuters

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.