Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda předvedla nový Kodiaq. Toto je 10 věcí, které o něm musíte vědět
7.7.2016 | Petr Miler | Přidat příspěvek
(+ video) Škoda s Kodiaqem dlouho chodila a ještě chvíli bude chodit kolem horké kaše. Prezentace maskovaného vozu nám toho ale řekla velmi mnoho.
Přehled kapitol
6. Za jízdy se vyspíte. A už nikdy nebudete křičet na tchýni
Protože s konkrétními fotografiemi by odhalování vozu nebylo dostatečně postupné, nemůžeme vám krom nemaskovaného exteriéru ukázat ani maskovaný interiér. To ale neznamená, že o něm nemůžeme mluvit.
Právě vnitřek měl být u Kodiaqu na poměry škodovek novátorský a touto optikou vskutku je. Palubní deska zaujme už na Škodu neobvyklou, vysokou a robustní stavbou s opravdu velkou kapličkou přístrojového štítu a jen o málo menším středovým displejem. Kolem něj je rozeseto pár tlačítek ovládání infotainmentu, veškeré klasické ovladače jsou ale soustředěny pod ním, tedy mezi displejem a řadící pákou resp. voličem automatu. Pod ovladači ventilace se pak nachází jakási „klaviatura tlačítek” sloužící např. pro zamykání, přepínání výstražných světel nebo zapínání a vypínání různých asistentů - to je je u dnešních škodovek v okolí řadící páky. Řešení je to celkem zajímavé a připomene spíše poslední modely Audi něz Škody - ostatně i jako celek působí hodnotně.
Za zmínku stojí i řada specifických detailů. Jsou tu třeba opačně (vertikálně) orientované výdechy ventilace (i když žebrování mají dále horizontální), dvě schránky spolujezdce místo jedné (jedna je výklopná nahoru, druhá klasicky dolů) nebo pro Škodu dosud nestandardně řešený volič automatu podobný třeba tomu z nových Audi A5/S5, akorát na trochu delší „noze”. Je tu ovšem také spousta nových „vychytávek”, které stojí za řeč.
Škoda hodně mluví o vyšší konektivitě - palubní systém je přímo připojený k internetu (LTE) s dokáže na palubě vytvořit WiFi-hotspot nebo připojení využít pro vlastní potřebu. Infotainment odvozený od druhé generace koncernového Matrixu (sic) tak - ve stručnosti řečeno - dokáže pracovat s online navigací vč. Google Maps a jejich Street View, v rámci tzv. Care Connet poskytovat vzdálenou podporu při potížích s vozem či jiných nesnázích a předem pracuje i s brzy povinným eCallem. K dispozici jsou i skromnější verze pracující s Apple CarPlay, Android Auto, MirroLinkem, SmartGate a dalšími více či méně známými záležitostmi. Toto není v dnešní době nic přelomového, ale zaujaly nás dvě jiné věci.
První je tzv. paket Sleep Comfort, který - za příplatek - dovozí ze zadních hlavových opěrek vyklopit bočnice, které poslouží jako podpěra hlavy a krku při cestách. Dále je tu pod sedadlem kapsa s dekou a brýlemi, to aby se v autě dalo spát jako třeba při delších cestách letadlem. A pozoruhodný je také palubní interkom, který dovolí poněkud jednodušeji komunikovat cestujícím vpředu s těmi vzadu. Pokud si tedy budete chtít něco vyříkat s tchýní na zadním sedadle, půjde to už bez křiku...
Kodiaq chce být i trochu business class na kolech
7. Pojme i smečku medvědů. A mláďata přidá do kufru
Pro Škodu je už léta typické nabízet co nejvíce auta v co nejmenším balení. Dá se tedy očekávat, že když přijde s vozem ne zrovna malým, uvnitř to bude spíše než jako v autě vypadat jako v šapitó. A vskutku, Kodiaq je vážně velmi prostorné auto.
Překvapí už prostor pro cestující - že je opravdu hodně místa vpředu a v druhé řadě sedadel, zase tak nezaskočí, i když pro odpůrce antikoncepce může být pozitivní zjištění, že do druhé řady se vejdou tři dětské autosedačky, třebaže jsou zde jen dva Isofixy. Nečekaně použitelné jsou ale i sedačky v třetí řadě, tedy ta šestá a sedmá. „Děti nebo Meresjev”, to tady úplně neplatí, třetí řada sedadel je použitelná i pro 180cm dospělého člověka, který to nepřehání s konzumací knedlíků při nedělením obědě, třebaže usadit se do ní není tak snadné, jako v ní sedět.
Naopak obří kufr čekat lze a ten tu vážně je. Až 2 065 litrů (u pětimístné verze se sklopenou druhou řadou sedadel) je vážně neskromní číslo, snad ještě zajímavější je ale základní objem této varianty: 720 litrů. V takovém případě je možné vůz zatížit až 650 kg nákladu.
U sedmimístné verze je základní hodnota pochopitelně nižší, i 270 l pro zavazadla je ale použitelný prostor. Pokud sklopíte třetí řadu sedadel, dostanete až 630 litrů prostoru a pokud i tu druhou, jste na 2005 litrech. A pochopitelně, větší alternativu je možné zatížit větším množstvím nákladu, takže i nosnost odpovídá - až 710 kg.
Pro ilustraci pohledy dovnitř konceptu Vision S. Stejné či podobné jsou ale u Kodiaqu spíše některé jednotlivosti, třeba jako volič automatu či orientace výdechů ventilace
8. Nikdy mu neodřete hrany dveří. A možná ani příď
Toto je vážné pozoruhodná věc, která by mohla i vytrvale nevěřícím dokázat, že nabídka aut Škody není jen jinak poskládanou selekcí techniky koncernu VW. Právě v Kodiaqu se totiž jako v prvním modelu celého koncernu objeví tzv. Ochranný prostředek hrany dveří, který byl v této podobě patentován samotnou škodovkou. A jak už jeho označení napovídá, brání tomu, aby bylo možné dveře (přední i zadní) při otevírání oprýskat či jimi oprýskat cokoli stojícího v blízkosti, typicky auto na parkovišti.
Pochopitelně, v obecné rovině nejde o úplně nový nápad, do praxi jej ale - pokud víme - uvedl pouze Ford a je třeba říci, že jeho řešení je poněkud „olšové” a nezřídka je pro majitele samo zdrojem problémů. Řešení škodovky vypadá bytelněji, je také lépe integrováno do samotných dveří a jeho celý mechanismus i vnější podobu (maskovanou, tedy tak trochu, jak jinak...) vám nejlépe popíší přiložené nákresy a fotografie.
Není to ale jediná zajímavá věc v autě, která by mohla zabránit nežádoucímu kontaktu s okolím - Kodiaq dostane také tzv. kameru Area View, která řidiči zobrazí okolí přídě vozu na displeji v reálném čase. „Trefit” s autem něco nežádoucího tedy bude zase o trochu těžší.
Ochrana dveří proti odření vypadá robustně, kamery jsou i v bočních zrcátkách
Mechanismus fungování ochrany dveří není zrovna triviální
9. Ve výrobě bude od října. Na kolik přijde?
Hned v úvodu jsme naznačili, že světová premiéra pro vybrané se odehraje až 1. září v Berlíně (do té doby Škoda jistě nepromarní příležitost nám předem ukázat nějaký ten detail) a bude ještě pár týdnů trvat, než bude předveden všem na autosalonu v Paříži. Až tam budou zveřejněny ceny, automobilka v nich ale pochopitelně má jasno už nyní.
Konkrétní číslo vám nepovíme, víme ale, že ceny jednotlivých verzí budou posazeny mezi částky, na které přijdou srovnatelné verze Škody Superb liftback a kombi. To nedává zase tak velký prostor pro kreativitu a např. takový Kodiaq 2,0 TDI/110 kW 4x4 s manuální převodovkou by mohl vyjít ve vyšší než základní výbavě (u Superbu je to Ambition) na nějakých 800 tisíc Kč. Zorientovat se můžete sami i s pomocí aktuálních cen Superbu a Superbu Combi, které přikládáme.
Co do tohoto vzorce zřejmě nezapadne, bude první cena základní verze. Dozvěděli jsme se, že „startovní cena bude za 1,4 TSI/110 kW opravdu příjemná”, takže čekejme snad i měně než u Superbu. 599 900 Kč? Mohlo by být, ale neberte nás za slovo. Co naopak vážně vzít můžete je počátek dodávek prvních vyrobených vozů zákazníků na v úvodu roku 2017.
Pohled do ceníku obou verzí Superbu dává o ceně Kodiaqu celkem jasnou představu - SUV bude stát v podobných provedení mezi oběma verzemi „Supu”
Bonus: A uděláte z něj Range Rover
Tuhle část už neberte příliš vážně, ale nač opožděný start do dalšího pracovního týdne příliš dramatizovat... Škoda už pěkných pár pátků naznačuje, že její nové SUV bude připomínat Range Rover Evoque. Naráželi jsme na to už v únoru, zdá se však, že v Mladé Boleslavi tuto podobnost berou vážněji, než se zprvu zdálo.
Jeden z našich čtenářů (díky za fotky, Romane!) nám totiž poslal přiložené snímky vozu, který na první pohled připomíná Range Rover či některý z nových Land Roverů, a jistě ne náhodou. Bližší zkoumání přitom v autě jasně odhalí prototyp Škody Kodiaq a zároveň návod, jak z auta - až vás třeba omrzí - udělat „něco víc”. V Rusku si podobně dělají z Dacií Jeepy, tak proč bychom nemohli dělat v ČR ze škodovek Range Rovery. Při trochu větším množství snahy by podobná „konverze” mohla vypadat docela přesvědčivě...
Ne, tohle vážně není britské SUV, ale to české. Mimochodem se takto zdá být maskované ještě méně než při první „maskované prezentaci”
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejnovější články
- Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
před 54 minutami - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 2 hodinami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 3 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 5 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Pneu koutek 03.29. 12:31 - abgx1
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.29. 12:15 - Čičo
- Onboard videa 03.29. 09:49 - abgx1
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch