Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda se vrací nohama na zem, s koncem spalovacích motorů to u ní nebude tak horké
4.5.2021 | Petr Prokopec
I česká značka se dlouho tvářila, že hoří pro elektrickou budoucnost a před třemi lety počítala s tím, že do roku 2025 bude mít v nabídce 10 elektrifikovaných modelů. Nyní šéf Škody nastiňuje trochu jiné vyhlídky.
V posledních letech automobilky od rána do večera nezmiňovaly pomalu nic jiného, než autonomní řízení a elektrifikaci. Auta bez pedálů a volantu přitom měla začít přebírat nadvládu nad silnicemi již loni, elektrický pohon se pak měl prosadit jen krátce poté. Nicméně jak jste si nejspíše všimli, realizace těchto plánů začíná velmi pokulhávat. Platí to především u plně autonomního řízení, které se dost možná nestane skutečností ani během několika desítek let. Masová elektrifikace je pak sice o něco reálnější, ovšem ani s ní bychom neměli brzy počítat.
Aktuálně pochopitelně neexistuje žádné oficiální prohlášení, pod které by se podepsali všichni zúčastnění výrobci. Místo toho zde máme jen jakési náznaky. Pokud nicméně tyto drobky sledujete, na konec cesty se dokážete dostat. Stačí vzít za příklad Škodu, která ještě v roce 2018 prohlašovala, že do sedmi let bude nabízet hned deset elektrifikovaných modelů, z čehož šest aut dostane ryze elektrický pohon a zbývající čtveřice plug-in hybridní. Pro letošek už je ale vše jinak, třebaže koronavirus a s ním spojené podpory pro automobilový průmysl začal elektrické vozy protěžovat jako nic a nikdo předtím.
„Enyaq bude příští rok či dva definitivně naším hrdinou, přičemž na konci letošního roku odhalíme i jeho stylovou variantu. Tyto vozy nás přenesou přes další dva nebo tři roky, a poté uvidíme, kdy přijde další model,“ uvedl k mnohem realističtějším plánům šéf značky Thomas Schäfer. On sám by přitom velmi rád viděl, jak se portfolio Škody zdvojnásobí, ovšem jak dodává, něco takového je ale třeba zaplatit. A na takovou expanzi mladoboleslavská automobilka nyní nemá zdroje.
Škoda tak začíná couvat či spíše se vracet nohama a na zem plánovat svou budoucnost více v souladu s realitou. „Momentálně nevíme, co se stane po roce 2030. Musíme investovat do budoucnosti, ale ještě nenastal čas, abychom existující modely poslali k ledu a zcela na ně zapomněli, protože právě po nich prahnou zákazníci po celém světě. A nejspíše tomu tak ještě pár let bude,“ říká dále Schäfer a značně tak mírní vize brzkého konce spalovacích motorů.
Nejde přitom pouze o názor jedné koncernové značky, stačí jen vzpomenout na nedávné prohlášení BMW, dle kterého budou i v roce 2030 tvořit polovinu všech registrací vozy se spalovacími motory. Na jejich pohřeb tedy hned tak nedojde, přičemž parte bychom možná nakonec nemuseli sepisovat ani dieselům. Jejich podíl na celkových registracích totiž sice klesá, stále však není zanedbatelný, zejména pak v některých třídách.
Navzdory mnoha politickým a korporátním prohlášením je tak budoucnost stále nejasná. Stačí si totiž jen uvědomit, že česká obdoba Volkswagenu ID.3 by se měla objevit až někdy okolo poloviny dekády. Má však jít o pouhý koncept, sériové provedení tedy dorazí ještě později. A jelikož třeba nová Fabia ani nebude hybridní, je evidentní, že pouhé tři roky staré plány značky zamířily do koše a fantazírování nahradil pragmatismus.
Škoda Enyaq se letos dočká stylovějšího sourozence, tím však elektrická ofenziva značky prozatím skončí. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Autocar
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 40 minutami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 41 minutami - Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před hodinou - „Nikomu nic necpeme do chřtánu,” říká dědic Fordu o elektromobilech. Asi zapomněl, co firma poslední roky dělala
před 3 hodinami - Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 4 hodinami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva