Škoda viní jen britské řidiče z poškození kol za 27 miliard Kč, nabízí jim ale sporné řešení

Úmysly české automobilky lze označit za šlechetné, třebaže z nich kouká snaha něco prodat. Potíž je ale v tom, že když jde opravdu do tuhého, řešení navrhované Škodou stejně nepomůže.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Škoda viní jen britské řidiče z poškození kol za 27 miliard Kč, nabízí jim ale sporné řešení

21.10.2021 | Petr Prokopec

Škoda viní jen britské řidiče z poškození kol za 27 miliard Kč, nabízí jim ale sporné řešení

/

Foto: Škoda Auto

Úmysly české automobilky lze označit za šlechetné, třebaže z nich kouká snaha něco prodat. Potíž je ale v tom, že když jde opravdu do tuhého, řešení navrhované Škodou stejně nepomůže.

Říká se, že kola dělají auto. I proto mnozí klidně obětují část komfortu, jen aby mohli svůj vůz osadit osmnáctkami místo šestnáctek či třeba rovnou dvacetipalcovými nebo klidně i dvaadvacetipalcovými ráfky - fantazii se dnes meze téměř nekladou. Je nicméně třeba dodat, že jakkoliv kola opravdu dělají auto, stejně tak platí, že lidé ničí kola. Stačí se jen rozhlédnout okolo sebe a rázem zjistíte, že zcela netknutou sadu má na voze nasazené jen minimum lidí. Navíc prakticky ve všech případech jde o auta zcela nová, u těch byť lehce ojetých ovšem již většinu ráfků „zdobí“ menší či větší poškození.

Důvod toho je jasný. Pořízení vozu je po koupi bytu pro většinu z nás druhým největším výdajem v životě. Není tedy překvapivé, že jej zpočátku leštíme a pulírujeme prakticky denně, přičemž nůž v kapse se nám rozevírá již ve chvíli, kdy se někdo na karoserii jen ošklivě koukne. Jakmile ale uběhne pár měsíců, vůz nám zevšední a péče i opatrnost poklesnou. A právě v té chvíli se začnou kola stále častěji seznamovat hlavně s obrubníky, a to především během podélného parkování.

Nejde jen o český problém, dle zjištění Škody mají stejné potíže i Britové. Automobilka z Mladé Boleslavi uvedla, že více než třetina motoristů z ostrovního království má na autě nasazený alespoň jeden poškozený ráfek. Za tím pak v 56 procentech případů stojí obrubníky, jenž tak mají na kontě opravdu nemalou škodu. Oprava jednoho ráfku totiž v průměru vychází na 67,50 GBP (cca 2 050 Kč), při více než 13 milionech kol tu tak máme celkovou sumu přes 890 milionů liber (asi 27 miliard Kč).

Škoda v rámci výzkumu vyzpovídala dva tisíce řidičů, z nichž hned 83 procent uvedlo, že ráfek poškodil někdo z jejich rodinného kruhu. Nicméně již pouhá třetina přiznala srážku s jiným objektem či vozem během parkování. Kromě výše zmíněného tak vlastně mladoboleslavská automobilka odhalila u Britů značnou neupřímnost. Dokládají to i další data, neboť pouze třetina lidí se při parkování cítí pohodlně. Příčné parkování přitom upřednostňuje 45 procent dotázaných, podélné jen 18 %.

Pokud vás přitom zajímá, proč se Škoda vůbec takovým výzkumem zabývala, vysvětlení je nasnadě - mladoboleslavská automobilka v případě Fabie nové generace rovněž nabízí systém automatického parkování a snaží se ho prodat. Dle značky umělá inteligence zajistí bezpečný odstup od obrubníků a proto ráfky ochrání. To zní prospěšné, neboť zatímco systém stojí 18 tisíc korun, takové sedmnáctky vás vyjdou na 24 tisíc Kč. A to v nabídce figurují i osmnáctipalcové ráfky.

Jinou otázkou je, jak moc je takový systém využitelný - podle našich zkušeností vyžaduje příliš mnoho prostoru před a za vozem, aby se do mezery vešel. Vývojáři Škody při diskuzích na toto téma říkají, že prostoru vyžadují moderní systémy stále méně, přesto skutečně obtížná parkování většinou stejně zůstávají na vás a vašich končetinách.


Škoda viní jen britské řidiče z poškození kol za 27 miliard Kč, nabízí jim ale sporné řešení - 1 - Skoda Fabia 2021 kola a parking 01Škoda viní jen britské řidiče z poškození kol za 27 miliard Kč, nabízí jim ale sporné řešení - 2 - Skoda Fabia 2021 kola a parking 02
Škoda viní jen britské řidiče z poškození kol za 27 miliard Kč, nabízí jim ale sporné řešení - 3 - Skoda Fabia 2021 kola a parking 03Škoda viní jen britské řidiče z poškození kol za 27 miliard Kč, nabízí jim ale sporné řešení - 4 - Skoda Fabia 2021 kola a parking 04
Škoda viní jen britské řidiče z poškození kol za 27 miliard Kč, nabízí jim ale sporné řešení - 5 - Skoda Fabia 2021 kola a parking 05Škoda viní jen britské řidiče z poškození kol za 27 miliard Kč, nabízí jim ale sporné řešení - 6 - Skoda Fabia 2021 kola a parking 06
Novou Škodu Fabia je možné osadit až 18palcovými ráfky. Jejich cenu sice značka zatím nezveřejnila, i za šestnáctky s aerodynamickými kryty ale můžete dát 25 500 Kč. Pořízení automatického parkování za 18 tisíc korun se tak jeví jako docela dobrý nápad, s jeho využitelností to ale už bývá složitější. Foto: Škoda Auto

Zdroj: Škoda Auto

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše