Škodu na jejím dlouho největším trhu stihl po chvílích naděje totální kolaps, klíčový model ztratil 99 procent kupců

Je to příběh jednoho obrovského pádu ze samého vrcholu až nebezpečně blízko dnu. A když už se zdálo, že se od něj Škoda alespoň odráží, přichází další rána a sešup do ještě větších hlubin.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Škodu na jejím dlouho největším trhu stihl po chvílích naděje totální kolaps, klíčový model ztratil 99 procent kupců

18.6.2022 | Petr Miler

Škodu na jejím dlouho největším trhu stihl po chvílích naděje totální kolaps, klíčový model ztratil 99 procent kupců

/

Foto: Škoda Auto

Je to příběh jednoho obrovského pádu ze samého vrcholu až nebezpečně blízko dnu. A když už se zdálo, že se od něj Škoda alespoň odráží, přichází další rána a sešup do ještě větších hlubin.


Největší česká automobilka je v pořádné bryndě, i když se ráda tváří, že tomu tak není. Co se stalo s jejím celosvětově druhým největším trhem, tedy Ruskem, asi po měsících bojů na Ukrajině nemusíme říkat. V předchozích letech ale měla jedno ještě větší odbytiště, které suverénně ovládalo její prodejní statistiky, Čínu.

Tam se v posledních letech začala propadat takovým způsobem, že se mluvilo i o jejím úplném odchodu ze země. K tomu zatím nedošlo, asi nikdo ale nedokáže vyloučit, že se to nakonec přece jen nestane. Nebavíme se totiž o žádném drobném výkyvu, ale o masivním vyklízení pozic, které si škodovka nemůže vynahradit jinde. Ostatně neexistuje jiné místo, kde by bylo možné relativně rychle začít prodávat přes 350 tisíc aut za rok, tedy desítky procent jejího celosvětového odbytu.

Za loňský rok tak Škoda prodala v zemi pouhých 56 tisíc aut, což znamená meziroční pokles o 63 % oproti už tak mizernému roku 2020, o 80 % proti roku 2019, o 84 % oproti roku 2018... Takhle bychom mohli pokračovat ještě chvíli. Nejde tedy zrovna o krátkodobý výkyv, v předchozích letech prodávala česká značka v Číně stabilně přes 300 tisíc vozů za rok. Oproti tomu je 56 tisíc loni dodaných aut plivnutím do rybníka.

Důvod není jen jeden, ztráta části konkurenceschopnosti ve srovnání s domácími výrobci stále lepších a přitom stále levných aut je ale tím podstatným z nich. Škoda nemá image BMW nebo Mercedesu, nemá ani tradici Volkswagenu, dělá prostě dobrá auta za dobré peníze. Nebo spíše dělala - teď nabízí jiné firmy dobrá auta za menší peníze a že jsou čínské, už Číňanům nevadí, evidentně spíše naopak.

Přesto se Škoda byla v nejlidnatější zemi světa dále snaží a v letošním roce dokázala nepříznivý trend alespoň na chvíli zvrátit. V lednu, v únoru i v březnu její odbyt meziročně stoupal. A byť v absolutních číslech šlo stále o bídu, relativně to byl docela slušný růst. Tohle ale skončilo v dubnu, kdy škodovka za velkou zdí prodala pouhých 1 200 vozů. A vrátila se k meziročnímu propadu o skoro 86 %.

Nejvíce je její marnost patrná na modelu Octavia, loni nově uvedené čtvrté generaci vozu. Ta prodeje Škody táhla, starala se o desítky procent jejího odbytu, v dubnu si ale našla už jen pouhých 165 kupců. Nechybí nám tam nula nebo jiné číslo, sto šedesát pět lidí, to je vše. Pro srovnání - ještě o pět let dříve jich za stejný měsíc bylo 11 313, skutečně přes 11 tisíc. 99 % zákazníků je prostě pryč a bez silných prodejů Octavie škodovka nikdy nemůže pomýšlet na návrat na opuštěné mety.

To je velká bída a je skutečně na místě se ptát, kdy mateřský koncern tuhle agónii ukončí. Co pak Škodě bez Číny a možná i bez Ruska zbude? Evropa, kde sází na šíleně drahý a prakticky obtížně použitelný elektrický Enyaq? Nezbývá než popřát hodně štěstí.


Škodu na jejím dlouho největším trhu stihl po chvílích naděje totální kolaps, klíčový model ztratil 99 procent kupců - 1 - Skoda Octavia PRO 2021 dalsi 01Škodu na jejím dlouho největším trhu stihl po chvílích naděje totální kolaps, klíčový model ztratil 99 procent kupců - 2 - Skoda Octavia PRO 2021 dalsi 02Škodu na jejím dlouho největším trhu stihl po chvílích naděje totální kolaps, klíčový model ztratil 99 procent kupců - 3 - Skoda Octavia PRO 2021 dalsi 03Škodu na jejím dlouho největším trhu stihl po chvílích naděje totální kolaps, klíčový model ztratil 99 procent kupců - 4 - Skoda Octavia PRO 2021 dalsi 04Škodu na jejím dlouho největším trhu stihl po chvílích naděje totální kolaps, klíčový model ztratil 99 procent kupců - 5 - Skoda Octavia PRO 2021 dalsi 05Škodu na jejím dlouho největším trhu stihl po chvílích naděje totální kolaps, klíčový model ztratil 99 procent kupců - 6 - Skoda Octavia PRO 2021 dalsi 06Škodu na jejím dlouho největším trhu stihl po chvílích naděje totální kolaps, klíčový model ztratil 99 procent kupců - 7 - Skoda Octavia PRO 2021 dalsi 07Škodu na jejím dlouho největším trhu stihl po chvílích naděje totální kolaps, klíčový model ztratil 99 procent kupců - 8 - Skoda Octavia PRO 2021 dalsi 08Škodu na jejím dlouho největším trhu stihl po chvílích naděje totální kolaps, klíčový model ztratil 99 procent kupců - 9 - Skoda Octavia PRO 2021 dalsi 09Škodu na jejím dlouho největším trhu stihl po chvílích naděje totální kolaps, klíčový model ztratil 99 procent kupců - 10 - Skoda Octavia PRO 2021 dalsi 10Škodu na jejím dlouho největším trhu stihl po chvílích naděje totální kolaps, klíčový model ztratil 99 procent kupců - 11 - Skoda Octavia PRO 2021 dalsi 11Škodu na jejím dlouho největším trhu stihl po chvílích naděje totální kolaps, klíčový model ztratil 99 procent kupců - 12 - Skoda Octavia PRO 2021 dalsi 12Škodu na jejím dlouho největším trhu stihl po chvílích naděje totální kolaps, klíčový model ztratil 99 procent kupců - 13 - Skoda Octavia PRO 2021 dalsi 13Škodu na jejím dlouho největším trhu stihl po chvílích naděje totální kolaps, klíčový model ztratil 99 procent kupců - 14 - Skoda Octavia PRO 2021 dalsi 14
Škoda v Číně spadla až ke dnu, neprodává tam znovu skoro nic. Její letitý bestseller, tedy Octavia, nyní ve verzi PRO, oslovila za poslední reportovaný měsíc 165 lidí. Dno je skutečně blízko. Foto: Škoda Auto

Zdroje: CAAM, JATO Dynamics

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.