Číňané začali v Evropě prodávat luxusní SUV, které chce konkurovat i Lexusu, stojí ale o milion míň

Čínské automobilky to se svou expanzí myslí smrtelně vážně a nemíní v Evropě soupeřit jen s modely Škody či Dacie. Míří i do vyšších sfér a také v nich svou nabídku šponují do stále atraktivnější podoby.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Číňané začali v Evropě prodávat luxusní SUV, které chce konkurovat i Lexusu, stojí ale o milion míň

24.1.2024 | Petr Prokopec

Číňané začali v Evropě prodávat luxusní SUV, které chce konkurovat i Lexusu, stojí ale o milion míň

/

Foto: Changan

Čínské automobilky to se svou expanzí myslí smrtelně vážně a nemíní v Evropě soupeřit jen s modely Škody či Dacie. Míří i do vyšších sfér a také v nich svou nabídku šponují do stále atraktivnější podoby.

Changan je už několik let jednou z nejúspěšnějších čínských automobilek, a to zdaleka ne jen na domácím trhu. Značka si tak troufá stále výš a za pomyslný zlom lze považovat její modelovou řadu UNI. Pod tímto názvem Číňané nabízí vozy, které jsou vyvedené v novém designovém směru a sází na moderní techniku, pokročilou elektroniku i bohatou výbavu.

První vlaštovkou se stalo menší SUV UNI-T, které s délkou 4 515 milimetrů bylo i jistou konkurencí pro již existující model Changan CS55. Později ale přibyl do nabídky druhý model, který je o poznání svébytnější. Říká si UNI-K, je 4 865 mm dlouhý, 1 948 mm široký a 1 700 mm vysoký. Není to tedy žádný prcek, což potvrzuje i rozvor 2 890 mm. A zaujme na něm také jeho vzhled, který evokuje některá Porsche.

O konkurenta Porsche ale nejde, to zas ne. To nejlépe naznačí motorový prostor, kde trůní v této třídě tuctový přeplňovaný dvoulitr. Produkuje ovšem přijatelných 233 koní výkonu a 360 Nm točivého momentu, který osmistupňová automatická převodovka Aisin posílá primárně na přední kola. S vyššími verzemi nicméně přichází i pohon všech, standardně nejméně 20palcových kol.

Protože ale Changan chce stále výš, začal svou nabídku i v tomto ohledu vylepšovat. Nově tak začíná v Evropě prodávat verzi zvanou iDD, která k dvoulitrovému turbu přidává ještě elektromotor a 30,7kWh baterii. Jde tedy o plug-in hybrid, který nabízí výkon až 316 koní, dojezd na nabití teoreticky až 135 km a ten celkový přes 1 000 km. Dynamiku automobilka neupřesnila, tedy krom maximální rychlosti 200 km/h, na kterou omezovač limituje všechny varianty vozu bez rozdílu. Jedno ale řekla - s tímto strojem chce konkurovat hybridnímu Lexusu RX.

Než se dostaneme k tomu, jak toho chce docílit, podíváme se do kabiny, která působí opravdu atraktivně. Základní architektura i zvolené materiály vypadají noblesně, nechybí ani spousta komfortní výbavy a hromada elektroniky. Kromě digitálního přístrojového štítu přišla širokoúhlá obrazovka multimediálního systému, která byla úmyslně nakloněna v úhlu 13 stupňů. Zredukována tak byla vzdálenost, jakou musí oči urazit mezi displejem a vozovkou, což má zvyšovat bezpečnost jejího používání. Kromě toho dostala i chemicky zpevněné sklo Gorilla Glass, které zostřuje obraz a eliminuje zanechané otisky prstů. Také to má pomáhat bezpečnosti.

Zajímavé jsou - jak je u čínských aut obvyklé - ceny tohoto stroje. I když se UNI-K tituluje jako absolutní vrchol nabídky Changanu a jedno z nejluxusnějších čínských SUV vůbec, není ve své domovině nijak zvlášť drahé. Základní provedení s pohonem předních kol a velmi bohatou výbavou, ve které nechybí ani elektrická sedadla, stojí jen 154 900 yuanů, tedy asi 497 tisíc Kč. To je dost málo na tak velký, silný a vybavený vůz. A ani absolutní vrchol není drahý - verze Noble s pohonem 4x4 a vší probíranou výbavou včetně např. ventilovaných sedadel stojí 184 900 yuanů, tedy asi 594 tisíc Kč. O něčem takovém nelze v Evropě za podobné peníze ani uvažovat, však ani základní Kodiaq dnes nekoupíte pod milion.

Changan už dříve avizoval, že s UNI-K zkusí uspět i v Evropě a nepřekvapivě začal v Rusku. Konflikt na Ukrajině vstup auta na trh trochu zdržel, na druhou stranu mu ale dodal nový smysl. Protiruské sankce totiž většinu konkurence eliminovaly a zájemci o podobné auto dnes skoro nemají na výběr. Changanu se tak v Rusku daří a rád by s novou verzí UNI-K zastoupil i onen Lexus, který svá auta v zemi už neprodává.

Ceny jsou pochopitelně vyšší, základní verze Comfort ale stojí pořád přijatelných 3 639 900 rublů, tedy asi 933 tisíc Kč. Výbava pak zahrnuje mj. přední a boční airbagy, ABS, ESP, monitorování tlaku v pneumatikách, integrovanou kameru natáčející dění kolem vozu, polokožené čalounění, vyhřívaná přední a zadní sedadla, panoramatické střešní okno, elektrické nastavování sedadla řidiče, digitální přístrojový štít, multimediální systém s 12,3palcovým displejem, audiosystém, 20" kola nebo LED světlomety, je toho prostě hodně.

Jde ale pořád o základ s pohonem předních kol, vyšší verze Luxe AWD stojí od 4 069 900 rublů, tedy asi 1,044 milionu Kč, a přidává vedle pohonu všech kol také adaptivní tempomat, bezdrátové nabíjení telefonu a automatické nouzové brzděním. Audiosystém je v tomto případě už od Sony. Dalším stupněm je varianta Tech AWD od 4 239 900 RUB (cca 1,087 milionu Kč), která přidává dalších 5 reproduktorů audiosystému (celkem jich má 12), dvouvrstvá přední boční okna, vnitřní ambientní osvětlení, streamování videa, elektrické nastavení sedadla spolujezdce, ventilaci sedadel, elektrické ovládání pátých dveří, boční airbagy a 21palcová kola.

To je spousta věcí, novinka znovu s nejvyšší výbavou Tech a 316koňovým hybridem pak přijde na 5 219 900 RUB, což je asi 1,34 milionu Kč. Jistě hodně peněz, srovnatelný Lexus s 309 koňmi je ale u nás o milion dražší. A nikde není psáno, že je o milion lepší. Tak či onak zajímavé rozšíření nabídky. Že Changan chce s řadou UNI i do zemí EU, snad ani nemusíme dodávat.


Číňané začali v Evropě prodávat luxusní SUV, které chce konkurovat i Lexusu, stojí ale o milion míň - 1 - Changan UNI-K 2024 prodej Evropa 01Číňané začali v Evropě prodávat luxusní SUV, které chce konkurovat i Lexusu, stojí ale o milion míň - 2 - Changan UNI-K 2024 prodej Evropa 02Číňané začali v Evropě prodávat luxusní SUV, které chce konkurovat i Lexusu, stojí ale o milion míň - 3 - Changan UNI-K 2024 prodej Evropa 03Číňané začali v Evropě prodávat luxusní SUV, které chce konkurovat i Lexusu, stojí ale o milion míň - 4 - Changan UNI-K 2024 prodej Evropa 04Číňané začali v Evropě prodávat luxusní SUV, které chce konkurovat i Lexusu, stojí ale o milion míň - 5 - Changan UNI-K 2024 prodej Evropa 05Číňané začali v Evropě prodávat luxusní SUV, které chce konkurovat i Lexusu, stojí ale o milion míň - 6 - Changan UNI-K 2024 prodej Evropa 06Číňané začali v Evropě prodávat luxusní SUV, které chce konkurovat i Lexusu, stojí ale o milion míň - 7 - Changan UNI-K 2024 prodej Evropa 07Číňané začali v Evropě prodávat luxusní SUV, které chce konkurovat i Lexusu, stojí ale o milion míň - 8 - Changan UNI-K 2024 prodej Evropa 08Číňané začali v Evropě prodávat luxusní SUV, které chce konkurovat i Lexusu, stojí ale o milion míň - 9 - Changan UNI-K 2024 prodej Evropa 09Číňané začali v Evropě prodávat luxusní SUV, které chce konkurovat i Lexusu, stojí ale o milion míň - 10 - Changan UNI-K 2024 prodej Evropa 10Číňané začali v Evropě prodávat luxusní SUV, které chce konkurovat i Lexusu, stojí ale o milion míň - 11 - Changan UNI-K 2024 prodej Evropa 11Číňané začali v Evropě prodávat luxusní SUV, které chce konkurovat i Lexusu, stojí ale o milion míň - 12 - Changan UNI-K 2024 prodej Evropa 12Číňané začali v Evropě prodávat luxusní SUV, které chce konkurovat i Lexusu, stojí ale o milion míň - 13 - Changan UNI-K 2024 prodej Evropa 13Číňané začali v Evropě prodávat luxusní SUV, které chce konkurovat i Lexusu, stojí ale o milion míň - 14 - Changan UNI-K 2024 prodej Evropa 14
Changan UNI-K je jedním z nejluxusnějších čínských SUV, které se nemusí stydět ani za svou techniku. Nyní začal jeho prodej v Rusku i ve vrcholné 316koňové plus-in hybridní verzi. Foto: Changan

Zdroj: Changan

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše