Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Slavná ukrajinská automobilka je u konce s dechem, vaz ji zlomil vpád ruských vojsk
22.9.2020 | Petr Prokopec
Její stroje jsou známé i u nás, teď to ale nevypadá, že by kdy nějaké další měly ještě vzniknout. Z někdejších 3 500 zaměstnanců zbylo jen 14, kteří už měsíce nedostávají výplaty.
Ukrajinská automobilka KrAZ (Kremenčutskij Avtomobilnyj Zavod) byla založena již v roce 1946 a stejně jako většina výrobců v rámci zemí bývalého Sovětského svazu se soustředila na nákladní a vojenskou techniku. Za někdejší komunistické éry byla oceněna Leninovým řádem a vyráběla desítky tisíc vozů ročně, z nichž některé končily i v tehdejší ČSSR. Po pádu železné opony ale přišel i pád, který zastavila až privatizace v roce 1999. Slušně rozjetou firmu ale v roce 2014 zastavil vpád ruských vojsk na Krym.
Právě tato událost se stala pro KrAZ smrtící. Pro ukrajinskou automobilku bylo největším odběratelem Rusko, především pak tamní ropné společnosti. V té chvíli značka začala ve velké spoléhat na domácí vládu, což se zprvu jevilo jako velmi rozumný i logický krok. Ukrajinská armáda si objednala 1 200 náklaďáků a 200 obrněných transportérů v hodnotě jedné miliardy UAH (cca 810 milionů korun). Na realizaci kontraktu však došlo jen z velmi malé části.
KrAZ se kvůli tomu dostal do velkých potíží. Vzájemné pětileté embargo mu bránilo dodávat na ruský trh, zastarávající produkce navíc přestala oslovovat privátní klientelu. A samotná ukrajinská vláda se nakonec obrátila na běloruský MAZ, který nabídl jak lepší podmínky, tak především schopnější techniku. Veškerý růst, ke kterému začalo docházet po příchodu nového milénia, skončil a vyhlášení bankrotu se stalo nevyhnutelným.
Něco takového nemusí znamenat definitivní konec, v případě KrAZu to tak ale vypadá. Jako nesolventní se totiž nemůže ucházet o státní zakázky a žádné jiné už nemá. Firemní kasa tak zcela vyschla, což vedlo k postupné redukci počtu zaměstnanců. Zatímco ještě v roce 2016 pro KrAZ pracovalo 3 500 lidí, loni to bylo již jen 900 lidí a momentálně personál čítá pouhých 14 osob. Ti ani některých z těch předcházejících nedostali výplatu osm měsíců a firma jen na mzdách dluží lidem na 50 milionů UAH (40,73 milionů Kč).
Bývalí zaměstnanci proto během včerejšího dne zablokovali dálnici vedoucí do Kyjeva, aby na sebe upoutali pozornost médií i úřadů. Zda to ovšem věci pomůže, je ve hvězdách. Momentálně se ani neřeší rozprodej firemního majetku a továrny. Otázkou navíc je, zda by o to vůbec někdo měl zájem. KrAZ tak pozvolna mizí z automobilové mapy světa a je otázkou, zda jej v této době vůbec může někdo zachránit.
Ukrajinská automobilka KrAZ krachuje, po vpádu ruských vojsk na Krym totiž přišla o ruský trh. Mimo to se k ní obrátila zády i vlastní vláda, jenž nakonec vojenskou techniku začala nakupovat u běloruského MAZu. Foto: KrAZ
Zdroj: Drom.ru
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 10 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 4 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 6 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 7 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 9 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 20:56 - M.Z.
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 20:50 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 16:19 - honziss
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- BMW Divize 04.19. 15:12 - jerry
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda