Slavná ukrajinská automobilka je u konce s dechem, vaz ji zlomil vpád ruských vojsk

Její stroje jsou známé i u nás, teď to ale nevypadá, že by kdy nějaké další měly ještě vzniknout. Z někdejších 3 500 zaměstnanců zbylo jen 14, kteří už měsíce nedostávají výplaty.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Slavná ukrajinská automobilka je u konce s dechem, vaz ji zlomil vpád ruských vojsk

22.9.2020 | Petr Prokopec

Slavná ukrajinská automobilka je u konce s dechem, vaz ji zlomil vpád ruských vojsk

/

Foto: KrAZ

Její stroje jsou známé i u nás, teď to ale nevypadá, že by kdy nějaké další měly ještě vzniknout. Z někdejších 3 500 zaměstnanců zbylo jen 14, kteří už měsíce nedostávají výplaty.

Ukrajinská automobilka KrAZ (Kremenčutskij Avtomobilnyj Zavod) byla založena již v roce 1946 a stejně jako většina výrobců v rámci zemí bývalého Sovětského svazu se soustředila na nákladní a vojenskou techniku. Za někdejší komunistické éry byla oceněna Leninovým řádem a vyráběla desítky tisíc vozů ročně, z nichž některé končily i v tehdejší ČSSR. Po pádu železné opony ale přišel i pád, který zastavila až privatizace v roce 1999. Slušně rozjetou firmu ale v roce 2014 zastavil vpád ruských vojsk na Krym.

Právě tato událost se stala pro KrAZ smrtící. Pro ukrajinskou automobilku bylo největším odběratelem Rusko, především pak tamní ropné společnosti. V té chvíli značka začala ve velké spoléhat na domácí vládu, což se zprvu jevilo jako velmi rozumný i logický krok. Ukrajinská armáda si objednala 1 200 náklaďáků a 200 obrněných transportérů v hodnotě jedné miliardy UAH (cca 810 milionů korun). Na realizaci kontraktu však došlo jen z velmi malé části.

KrAZ se kvůli tomu dostal do velkých potíží. Vzájemné pětileté embargo mu bránilo dodávat na ruský trh, zastarávající produkce navíc přestala oslovovat privátní klientelu. A samotná ukrajinská vláda se nakonec obrátila na běloruský MAZ, který nabídl jak lepší podmínky, tak především schopnější techniku. Veškerý růst, ke kterému začalo docházet po příchodu nového milénia, skončil a vyhlášení bankrotu se stalo nevyhnutelným.

Něco takového nemusí znamenat definitivní konec, v případě KrAZu to tak ale vypadá. Jako nesolventní se totiž nemůže ucházet o státní zakázky a žádné jiné už nemá. Firemní kasa tak zcela vyschla, což vedlo k postupné redukci počtu zaměstnanců. Zatímco ještě v roce 2016 pro KrAZ pracovalo 3 500 lidí, loni to bylo již jen 900 lidí a momentálně personál čítá pouhých 14 osob. Ti ani některých z těch předcházejících nedostali výplatu osm měsíců a firma jen na mzdách dluží lidem na 50 milionů UAH (40,73 milionů Kč).

Bývalí zaměstnanci proto během včerejšího dne zablokovali dálnici vedoucí do Kyjeva, aby na sebe upoutali pozornost médií i úřadů. Zda to ovšem věci pomůže, je ve hvězdách. Momentálně se ani neřeší rozprodej firemního majetku a továrny. Otázkou navíc je, zda by o to vůbec někdo měl zájem. KrAZ tak pozvolna mizí z automobilové mapy světa a je otázkou, zda jej v této době vůbec může někdo zachránit.


Slavná ukrajinská automobilka je u konce s dechem, vaz ji zlomil vpád ruských vojsk - 1 - KrAZ portfolio ilustracni foto 01Slavná ukrajinská automobilka je u konce s dechem, vaz ji zlomil vpád ruských vojsk - 2 - KrAZ portfolio ilustracni foto 02Slavná ukrajinská automobilka je u konce s dechem, vaz ji zlomil vpád ruských vojsk - 3 - KrAZ portfolio ilustracni foto 03Slavná ukrajinská automobilka je u konce s dechem, vaz ji zlomil vpád ruských vojsk - 4 - KrAZ portfolio ilustracni foto 04Slavná ukrajinská automobilka je u konce s dechem, vaz ji zlomil vpád ruských vojsk - 5 - KrAZ portfolio ilustracni foto 05Slavná ukrajinská automobilka je u konce s dechem, vaz ji zlomil vpád ruských vojsk - 6 - KrAZ portfolio ilustracni foto 06
Ukrajinská automobilka KrAZ krachuje, po vpádu ruských vojsk na Krym totiž přišla o ruský trh. Mimo to se k ní obrátila zády i vlastní vláda, jenž nakonec vojenskou techniku začala nakupovat u běloruského MAZu. Foto: KrAZ

Zdroj: Drom.ru

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše