Slavná ukrajinská automobilka je u konce s dechem, vaz ji zlomil vpád ruských vojsk

Její stroje jsou známé i u nás, teď to ale nevypadá, že by kdy nějaké další měly ještě vzniknout. Z někdejších 3 500 zaměstnanců zbylo jen 14, kteří už měsíce nedostávají výplaty.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Slavná ukrajinská automobilka je u konce s dechem, vaz ji zlomil vpád ruských vojsk

22.9.2020 | Petr Prokopec

Slavná ukrajinská automobilka je u konce s dechem, vaz ji zlomil vpád ruských vojsk

/

Foto: KrAZ

Její stroje jsou známé i u nás, teď to ale nevypadá, že by kdy nějaké další měly ještě vzniknout. Z někdejších 3 500 zaměstnanců zbylo jen 14, kteří už měsíce nedostávají výplaty.


Ukrajinská automobilka KrAZ (Kremenčutskij Avtomobilnyj Zavod) byla založena již v roce 1946 a stejně jako většina výrobců v rámci zemí bývalého Sovětského svazu se soustředila na nákladní a vojenskou techniku. Za někdejší komunistické éry byla oceněna Leninovým řádem a vyráběla desítky tisíc vozů ročně, z nichž některé končily i v tehdejší ČSSR. Po pádu železné opony ale přišel i pád, který zastavila až privatizace v roce 1999. Slušně rozjetou firmu ale v roce 2014 zastavil vpád ruských vojsk na Krym.

Právě tato událost se stala pro KrAZ smrtící. Pro ukrajinskou automobilku bylo největším odběratelem Rusko, především pak tamní ropné společnosti. V té chvíli značka začala ve velké spoléhat na domácí vládu, což se zprvu jevilo jako velmi rozumný i logický krok. Ukrajinská armáda si objednala 1 200 náklaďáků a 200 obrněných transportérů v hodnotě jedné miliardy UAH (cca 810 milionů korun). Na realizaci kontraktu však došlo jen z velmi malé části.

KrAZ se kvůli tomu dostal do velkých potíží. Vzájemné pětileté embargo mu bránilo dodávat na ruský trh, zastarávající produkce navíc přestala oslovovat privátní klientelu. A samotná ukrajinská vláda se nakonec obrátila na běloruský MAZ, který nabídl jak lepší podmínky, tak především schopnější techniku. Veškerý růst, ke kterému začalo docházet po příchodu nového milénia, skončil a vyhlášení bankrotu se stalo nevyhnutelným.

Něco takového nemusí znamenat definitivní konec, v případě KrAZu to tak ale vypadá. Jako nesolventní se totiž nemůže ucházet o státní zakázky a žádné jiné už nemá. Firemní kasa tak zcela vyschla, což vedlo k postupné redukci počtu zaměstnanců. Zatímco ještě v roce 2016 pro KrAZ pracovalo 3 500 lidí, loni to bylo již jen 900 lidí a momentálně personál čítá pouhých 14 osob. Ti ani některých z těch předcházejících nedostali výplatu osm měsíců a firma jen na mzdách dluží lidem na 50 milionů UAH (40,73 milionů Kč).

Bývalí zaměstnanci proto během včerejšího dne zablokovali dálnici vedoucí do Kyjeva, aby na sebe upoutali pozornost médií i úřadů. Zda to ovšem věci pomůže, je ve hvězdách. Momentálně se ani neřeší rozprodej firemního majetku a továrny. Otázkou navíc je, zda by o to vůbec někdo měl zájem. KrAZ tak pozvolna mizí z automobilové mapy světa a je otázkou, zda jej v této době vůbec může někdo zachránit.


Slavná ukrajinská automobilka je u konce s dechem, vaz ji zlomil vpád ruských vojsk - 1 - KrAZ portfolio ilustracni foto 01Slavná ukrajinská automobilka je u konce s dechem, vaz ji zlomil vpád ruských vojsk - 2 - KrAZ portfolio ilustracni foto 02Slavná ukrajinská automobilka je u konce s dechem, vaz ji zlomil vpád ruských vojsk - 3 - KrAZ portfolio ilustracni foto 03Slavná ukrajinská automobilka je u konce s dechem, vaz ji zlomil vpád ruských vojsk - 4 - KrAZ portfolio ilustracni foto 04Slavná ukrajinská automobilka je u konce s dechem, vaz ji zlomil vpád ruských vojsk - 5 - KrAZ portfolio ilustracni foto 05Slavná ukrajinská automobilka je u konce s dechem, vaz ji zlomil vpád ruských vojsk - 6 - KrAZ portfolio ilustracni foto 06
Ukrajinská automobilka KrAZ krachuje, po vpádu ruských vojsk na Krym totiž přišla o ruský trh. Mimo to se k ní obrátila zády i vlastní vláda, jenž nakonec vojenskou techniku začala nakupovat u běloruského MAZu. Foto: KrAZ

Zdroj: Drom.ru

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.