Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Současná krize v automobilovém průmyslu připravuje auta o část jinak běžné výbavy
16.3.2021 | Petr Prokopec
Zastavení výroby už není řešením, může trvat příliš dlouho na to, aby to pro automobilky bylo snesitelné. První tak přišla s tím, že absenci stěžejního komponentu vyřeší odstraněním jinak běžně dostupného prvku.
Když v loňském roce celý svět zasáhla koronavirová pandemie, výrobci aut si nejspíše mysleli, že nic horšího je potkat nemůže. Nicméně s letoškem jsou spojené ještě větší potíže. V důsledku loňských výkyvů na straně nabídky i poptávky automobilky zredukovaly své objednávky u výrobců čipů, kteří se tak začali soustředit spíše na výrobce elektroniky, jejichž zájem oproti tomu narostl.
Výsledkem těchto kroků je hromadné zavírání továren po celém světě, neboť automobilky nemají dost čipů, které jsou pro výrobu moderních aut nezbytně nutné. Bezprostřední řešení navíc neexistuje, neboť výroba čipů zabere zhruba čtyři až šest měsíců, tedy o poznání delší dobu, než jakou trvaly loňské jarní uzavírky. Zájem navíc mají naprosto všechny značky, což nejspíše ještě požene ceny nahoru. I díky tomu si u korejského Hyundai a japonské Toyoty gratulují za stěžejní rozhodnutí z minulých let, která nyní mají hodnotu mnoha miliard.
Americký koncern General Motors však již takové štěstí nemá. A zatímco včera jsme mohli zmínit, že zavírá jednu ze svých posledních otevřených továren v Lansingu v Michiganu, dnes poreferujeme o dalším opatření. Mluvčí firmy Michelle Malcho totiž potvrdila, že GM bude minimálně v nejbližších měsících posílat na trh nové vozy bez výbavy zvané AFM, tedy Active Fuel Management. To je technologie vypínající polovinu válců u 5,3litrového osmiválce EcoTec3, která se pochopitelně neobejde bez řídicí elektroniky, ale pokud celou funkci deaktivujete...
Znamená to tedy, že vozy, jenž se v příštích měsících dostanou na trh, budou spojené s vyšší spotřebou než dosud. Jde tedy o krok, který jde v podstatě proti duchu současné doby a jenž vlastně nejlépe deklaruje, nakolik jsou již automobilky zoufalé. Ty evropské o podobném opatření mohou pouze snít, neboť změnit množství produkovaných emisí CO2, které jsou přímo úměrné spotřebě paliva, by zavánělo sebevražednými sklony.
Vraťme se ale zpět k GM, které očekává, že letos kvůli nedostatku čipů a polovodičů nevyrobí zhruba 216 tisíc aut, které by jinak mohl prodat. Firma by tak dle svých odhadů měla přijít o 2 miliardy dolarů (cca 44 miliard korun) na výdělcích, což je opravdu závratná suma. Je tedy pochopitelné, proč americký koncern brání dalšímu propadu. Malcho přitom dodává, že trucky a pick-upy jsou nejziskovějšími modely firmy, a právě proto mají výsostné postavení, a mohou tak vlastně na trh i s horší spotřebou.
Jak to přijmou zákazníci, ukáže až čas, stejně jako až časem uvidíme, co může z výbavy aut ještě ubýt. Některá řešení nemající vliv na spotřebu by mohla dočasně zmizet i z nabídek evropských výrobců.
GM bude nově vyrábět 5,3litrové osmiválce bez technologie deaktivace části válců. Foto: General Motors
Potřebuje totiž, aby se pick-upy jako GMC Sierra prodávaly. Foto: General Motors
Zdroj: Reuters
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 10 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 4 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 6 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 7 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 9 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 21:40 - řidičBOB
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 20:50 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 16:19 - honziss
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- BMW Divize 04.19. 15:12 - jerry
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda