Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Srovnání osmi moderních SUV ukázalo, jak si dokážou poradit se skutečným terénem
21.3.2021 | Petr Prokopec
SUV mají být univerzální auta, která se něčeho hned tak nezaleknou, ale jsou jimi skutečně? Jak které, chce se říci, většina ale v náročném testu dokázala překvapit.
V posledních letech zákazníci hromadně přepřahají na SUV všeho druhu. Jedním z argumentů jsou přitom terénní schopnosti, které by daná auta měla pozdvihnout nad standardní kombíky, hatchbacky či sedany. Nicméně jakmile s nimi jejich majitelé opustí zpevněný asfalt, často dochází ke kuriózním nehodám. Důvodem bývá jednak nedostatek zkušeností řidičů, neboť jízda po nezpevněném povrchu má svá specifika, prstem lze ale ukázat i na techniku.
Ta bývá koncipována spíše tak, aby auto jezdilo co nejlépe po silnici a mělo co nejmenší spotřebu, a tedy i jí přímo úměrné emise CO2. Pohon všech kol tak zdaleka není normou, spousta SUV jsou jen předokolky. A i pokud máte 4x4 a jde alespoň o funkční připojitelný pohon, limitem mohou být pneumatiky odpovídající spíše požadavkům silničního provozu než náročnějšího terénu.
Mají tedy současná SUV vůbec smysl, tedy krom toho, že díky vyššímu posezu a větší mase poskytují posádce zdání většího bezpečí? To proklepli Kazaši provozující na Youtube kanál SUV Battle, kteří uspořádali srovnávací test mezi Audi Q7, Audi Q8, BMW X5, BMW X6, Lexusem RX, Mercedesem GLE, Range Roverem Sport a Volvem XC90. Testeři však hned na úvod přiznávají, že souboj není zcela vyrovnaný, neboť jednotlivé vozy dorazily s odlišným pohonným ústrojím i jiným obutím, ale o to tu nakonec nešlo.
Kolbištěm se stal hliněný kopec s vyjetou cestou, která ovšem nabídla hned tři překážky. Jejich překonávání si často vyžádalo aktivaci speciálních jízdních režimů, stejně jako jízdu po méně než čtyřech kolech. Výsledek je v podstatě překvapení, neboť s výjimkou Lexusu a BMW X5 se nakonec všichni „účastníci zájezdu“ na kopec vyškrábali. U některých vozů to byla zjevně velká námaha a nic přirozeného, ale důležitý je nakonec výsledek.
Zajímavé jsou rozdíly mezi některými sourozenci, neboť zatímco zmíněné X5 mělo problémy, X6 se na vrchol vyškrábalo. Obě mnichovská SUV přitom poháněl stejný třílitrový šestiválec a obě měla nasazeny tytéž pneumatiky, přesto bychom za vhodné do terénu neoznačili jediné. Audi Q7 a Q8 pro změnu dělil hlavně rok výroby, jenž vyústil v pokročilejší elektronické systémy. Stejně jako u BMW tak i v tomto případě udávala prim stylovější varianta.
Králem srovnání se nicméně dle očekávání stal Range Rover Sport, který stále zůstává spíše off-roadem než SUV. Jakkoliv je třeba dodat, že britský zástupce dostal do vínku pětilitrový osmiválec, s nímž se párují spíše silniční pneumatiky. Pokud byste se nicméně rozhodli pro slabší pohonnou jednotku a ortodoxnější obutí, nemusíte se konce asfaltu vůbec obávat. Smeknout je ale třeba před většinou aut - i když podmínky neodpovídaly zrovna erzetě dakarské rallye, čekali jsme, že většina aut vrcholu nedosáhne.
Se kterým moderním SUV se nemusíte obávat jízdy v terénu? Už oficiální fotky naznačí, v případě většiny vozů záběry z takového ježdění prakticky neexistují. Pro Range Rover Sport a Jeep tedy nejde o velkou výzvu, Lexus RX nebo BMW by ale zpevněný asfalt raději opouštět neměla. Ostatní docela náročnou zkoušku zvládla možná i lépe, než byste čekali. Foto: Automobilky
Zdroj: SUV Battle@YouTube
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před hodinou - Škoda překvapivě stvořila víc jak 1000koňové auto, řádit s ním budete moci i vy
před 2 hodinami - Dodnes úplně nový, totálně oholený Ford Focus první generace může být váš, při jeho jednoduchosti je to auto navěky
před 4 hodinami - Fiskeru došly peníze. Už neplatí ani úroky z dluhů, bankrot očekává každým dnem
před 5 hodinami - Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva