Srovnání osmi moderních SUV ukázalo, jak si dokážou poradit se skutečným terénem

SUV mají být univerzální auta, která se nezaleknou hned tak nějaké výzvy, ale jsou jimi skutečně? Jak které, chce se říci, většina ale v náročném testu dokázala překvapit.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Srovnání osmi moderních SUV ukázalo, jak si dokážou poradit se skutečným terénem

27.9.2020 | Petr Prokopec

Srovnání osmi moderních SUV ukázalo, jak si dokážou poradit se skutečným terénem

/

Foto: SUV Battle@YouTube

SUV mají být univerzální auta, která se nezaleknou hned tak nějaké výzvy, ale jsou jimi skutečně? Jak které, chce se říci, většina ale v náročném testu dokázala překvapit.

V poslední době zákazníci hromadně přepřahají na SUV všeho druhu. Jedním z argumentů jsou přitom terénní schopnosti, které by daná auta měla pozdvihnout nad standardní kombíky, hatchbacky či sedany. Nicméně jakmile s nimi jejich majitelé opustí zpevněný asfalt, často dochází ke kuriózním nehodám. Důvodem bývá jednak nedostatek zkušeností řidičů, neboť jízda po nezpevněném povrchu má svá specifika, prstem lze ale ukázat i na techniku.

Ta bývá koncipována spíše tak, aby auto jezdilo co nejlépe po silnici a mělo co nejmenší spotřebu a tedy i na ni navázané emise. Pohon všech kol tak zdaleka není normou, spousta SUV jsou jen předokolky. A i pokud máte 4x4 a jde alespoň o funkční připojitelný pohon, limitem mohou být pneumatiky odpovídající spíše požadavkům silničního provozu než náročnějšího terénu.

Mají tedy současná SUV vůbec smysl, tedy krom toho, že díky vyššímu posezu a větší mase poskytují posádce zdání většího bezpečí? To se rozhodl proklepnout kazachstánský kanál SUV Battle, který uspořádal srovnávací test mezi Audi Q7, Audi Q8, BMW X5, BMW X6, Lexusem RX, Mercedesem GLE, Range Roverem Sport a Volvem XC90. Testeři však hned na úvod přiznávají, že souboj není zcela vyrovnaný, neboť jednotlivé vozy dorazily s odlišným pohonným ústrojím i jiným obutím, ale o to tu nakonec nešlo.

Kolbištěm se stal hliněný kopec s vyjetou cestou, která ovšem nabídla hned tři překážky. Jejich překonávání si často vyžádalo aktivaci speciálních jízdních režimů, stejně jako jízdu po méně než čtyřech kolech. Výsledek je v podstatě překvapení, neboť s výjimkou Lexusu a BMW X5 se nakonec všichni „účastníci zájezdu“ na kopec vyškrábali. U některých vozů to byla zjevně velká námaha a nic přirozeného, ale důležitý je nakonec výsledek.

Zajímavé jsou rozdíly mezi některými sourozenci, neboť zatímco zmíněné X5 mělo problémy, X6 se na vrchol vyškrábalo. Obě mnichovská SUV přitom poháněl stejný třílitrový šestiválec a obě měla nasazeny tytéž pneumatiky. Audi Q7 a Q8 pro změnu dělil hlavně rok výroby, jenž vyústil v pokročilejší elektronické systémy. Stejně jako u BMW tak i v tomto případě udávala prim stylovější varianta.

Králem veškerého srovnání se nicméně dle očekávání stal Range Rover Sport, který stále zůstává spíše off-roadem než SUV. Jakkoliv je třeba dodat, že britský zástupce dostal do vínku pětilitrový osmiválec, s nímž se párují spíše silniční pneumatiky. Pokud byste se nicméně rozhodli pro slabší pohonnou jednotku a/nebo ortodoxnější obutí, nemusíte se konce asfaltu vůbec obávat. Smeknout je ale třeba před většinou aut - i když podmínky neodpovídaly zrovna erzetě dakarské rallye, čekali jsme, že většina aut vrcholu nedosáhne.


Srovnání osmi moderních SUV ukázalo, jak si dokážou poradit se skutečným terénem - 1 - Souboj osmi SUV 2020 videoscreen 01Srovnání osmi moderních SUV ukázalo, jak si dokážou poradit se skutečným terénem - 2 - Souboj osmi SUV 2020 videoscreen 02Srovnání osmi moderních SUV ukázalo, jak si dokážou poradit se skutečným terénem - 3 - Souboj osmi SUV 2020 videoscreen 03Srovnání osmi moderních SUV ukázalo, jak si dokážou poradit se skutečným terénem - 4 - Souboj osmi SUV 2020 videoscreen 04Srovnání osmi moderních SUV ukázalo, jak si dokážou poradit se skutečným terénem - 5 - Souboj osmi SUV 2020 videoscreen 05Srovnání osmi moderních SUV ukázalo, jak si dokážou poradit se skutečným terénem - 6 - Souboj osmi SUV 2020 videoscreen 06Srovnání osmi moderních SUV ukázalo, jak si dokážou poradit se skutečným terénem - 7 - Souboj osmi SUV 2020 videoscreen 07Srovnání osmi moderních SUV ukázalo, jak si dokážou poradit se skutečným terénem - 8 - Souboj osmi SUV 2020 videoscreen 08Srovnání osmi moderních SUV ukázalo, jak si dokážou poradit se skutečným terénem - 9 - Souboj osmi SUV 2020 videoscreen 09Srovnání osmi moderních SUV ukázalo, jak si dokážou poradit se skutečným terénem - 10 - Souboj osmi SUV 2020 videoscreen 10Srovnání osmi moderních SUV ukázalo, jak si dokážou poradit se skutečným terénem - 11 - Souboj osmi SUV 2020 videoscreen 11Srovnání osmi moderních SUV ukázalo, jak si dokážou poradit se skutečným terénem - 12 - Souboj osmi SUV 2020 videoscreen 12Srovnání osmi moderních SUV ukázalo, jak si dokážou poradit se skutečným terénem - 13 - Souboj osmi SUV 2020 videoscreen 13Srovnání osmi moderních SUV ukázalo, jak si dokážou poradit se skutečným terénem - 14 - Souboj osmi SUV 2020 videoscreen 14Srovnání osmi moderních SUV ukázalo, jak si dokážou poradit se skutečným terénem - 15 - Souboj osmi SUV 2020 videoscreen 15Srovnání osmi moderních SUV ukázalo, jak si dokážou poradit se skutečným terénem - 16 - Souboj osmi SUV 2020 videoscreen 16Srovnání osmi moderních SUV ukázalo, jak si dokážou poradit se skutečným terénem - 17 - Souboj osmi SUV 2020 videoscreen 17Srovnání osmi moderních SUV ukázalo, jak si dokážou poradit se skutečným terénem - 18 - Souboj osmi SUV 2020 videoscreen 18
S kterým SUV se nemusíte obávat jízdy v terénu? Range Rover Sport je samozřejmostí, Lexus RX a BMW X5 by ale zpevněný asfalt raději opouštět neměla. Ostatní docela náročnou zkoušku zvládla. Foto: SUV Battle@YouTube

Zdroj: SUV Battle@YouTube

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše