Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Studie jmenovala značky aut s nejvěrnějšími zákazníky, je z ní jasné, na čem lidem opravdu záleží
29.9.2022 | Petr Prokopec
I když rozličná emotivní rozhodnutí hrají v našich životech důležitou roli, také z těchto dat je patrné, že lidé se nakonec chovají vesměs racionálně. V případě automobilových značek se tak nejvíce vrací k těm, které uspokojují jejich klíčové potřeby.
Poslední asi rok a půl nepředstavoval z pohledu automobilek a jejich zákazníků zrovna procházku růžovou zahradou. V důsledku mnoha vlivů, ať už jde o neuvážené tržní regulace, koronavirus či nedostatek komponentů, totiž nešlo garantovat dodání většiny nových vozů v jakkoli přijatelné době. Ba co více, výrobci nebyli schopni ani dodržet slíbené termíny, neboť jednoduše neměli z čeho brát. Ze strany zákazníků tedy bylo třeba nemalé trpělivosti. O to více se tedy v současné době vyplácí mít velmi věrnou klientelu, která si na nové auto prostě počká, protože ví, že ho chce.
Jak na tom jednotlivé automobilky v tomto jsou, zkoumá již čtvrtým rokem společnost J.D. Power. Ta vychází z dat autorizovaných dealerství, přičemž sleduje, zda si lidé kupují vůz stejné značky, jaký dávají na protiúčet. Pro letošní studii bylo stěžejním období od loňského září do letošního srpna a zahrnuty byly veškeré modelové roky, u nichž na popsanou transakci došlo. Výsledky pak byly rozděleny do pěti segmentů: prémiová auta, prémiová SUV, mainstreamová auta, mainstreamová SUV a trucky neboli americké pick-upy.
Jelikož studie proběhla v Americe, nemělo by nás až tak překvapit, že nejvěrnější jsou majitelé pick-upů s logem modrého oválu. To je pro Ford nadmíru důležité, neboť jde o značku, která poměrně vehementně podporuje nucený přechod na elektrický pohon. Po něm ovšem většina lidí netouží. Bude tedy zajímavé sledovat, jakým způsobem se u Fordu budou vyvíjet registrace. Přeci jen na F-Series vychází zhruba 60 tisíc prodaných kusů měsíčně, na Mustang Mach-E ovšem pouhá dvacetina, tedy 3 tisíce exemplářů měsíčně.
Momentálně nicméně modrý ovál může počítat s věrností 63,8 % zákazníků, tedy s nejvýše dosaženým hodnocením v rámci celé studie. Druhá v dané kategorii skončila Toyota (58,7 %), zatímco mezi prémiovými vozy vládne Porsche (57,4 %) následované korejským Genesis (54,6 %). BMW je pak s 58,6 procenty nejlepší mezi prémiovými SUV, druhé pak obsadil Lexus (56,4 %). Oběma mainstreamovým kategoriím pak vládne Toyota (62,2 a 63,6 %), za níž se umístily Kia (54,1 %) a Subaru (62,6 %).
Nejlépe jsou tedy na tom v zámoří japonské značky následované těmi korejskými a evropskými. Na domácí pak zůstala pouze bramborová medaile, a to díky onomu Fordu. Jasným vítězem mezi jednotlivými výrobci je pak Toyota, které se zjevně osvědčily mnohé chytré kroky učiněné v minulosti, díky nimž tato značka alespoň zpočátku zvládala krizi lépe než ostatní. Nedávno pak přistoupila k nové strategii, kdy již garantuje i brzké dodání konkrétně specifikovaných vozů.
Japonská automobilka navíc může stát v čele závodu i v příštích letech, jako jedna z mála totiž nehodlá vsadit vše pouze na jedinou kartu. Jako nejznámější výrobce hybridů na světě hodlá zůstat věrna kombinaci spalovacího ústrojí a elektromotoru, stejně jako bude nabízet elektrická, vodíková, benzinová a dokonce i dieselová auta. Pokud s většinou z nich konkurence skončí, pak s velkou věrností nemůže počítat tak nějak z podstaty.
Z výsledků je také patrné, na čem lidem u aut skutečně záleží - jak pick-upy Fordu, tak většina Toyot jsou tahouni s vysokou užitnou hodnotou a dlouhodobou odolností, v případě drahých značek si pak lidé potrpí na vysoké kvalitě, snaze vycházet vstříc i okrajovým požadavkům a také dobrých poprodejních službách. Pro takové Porsche to platí stoprocentně, BMW v těchto ohledech pořád překonává své německé soupeře, Genesis se pak snaží hlavně v případě kvality a prodejní i poprodejní péče. Co z toho všeho zůstane, pokud nějaká značka přejde na drahá elektrická auta prodávaná skrze omezenou síť dealerů, ze kterých se stanou jen předávači přímo nakoupeného zboží - to jsou dnes plány řady automobilek - si už domyslete sami.
Nejvěrnější jsou z procentuálního hlediska majitelé pick-upů Fordu, v případě značek nicméně vládnou Japonci, zejména pak Toyota. Grafika: J.D. Power, tiskové materiály
Jedny z nejvěrnějších klientů vůbec má Toyota, na takový nový Land Cruiser si tak nemají problém počkat ani několik let. Foto: Toyota
Zdroje: J.D. Power, JATO Dynamics
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva