Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Elektromobily nejsou drahé jen na pořízení, studie ukázala, jak je zdražují i dva přehlížené problémy
20.5.2022 | Petr Prokopec
Elektromobily jsou dnes drahé a pro spoustu lidí přesto nepoužitelné. To druhé nemá řešení, to první se snaží zastřít různé dotace a jiné formy přerozdělování. Jenže to nejsou jediné finanční problémy, které je provází, další dva se projeví až později.
Před několika málo dny byl vyvrácen léta omílaný mýtus spojený s elektromobily. Dle jejich zastánců by totiž postupem času mělo docházet ke zlevňování těchto, neboť náklady na jejich vývoj a výrobu budou rozprostřeny do většího množství vozů. Za normální situace by tato myšlenka nebyla od věci, ovšem v případě bateriových aut neplatí stejná pravidla jako u těch spalovacích. Stěžejní měrou se totiž na jejich ceně podílí baterie. Jejich cenu pak určují hlavně vzácné kovy, který je nedostatek už teď. Zlevňování je tedy mimo hru, místo toho je s nejbližší budoucností spojeno jen zdražování.
Tohle se politici snaží zastřít dotacemi, tedy penězi všech, kteří si elektromobily nekupují. Problémy tím ale nekončí, neboť zaplacení kupní ceny neříká o celkových nákladech na vlastnictví nic. Když jste si stejně jako „Mr. Bean” koupili McLaren F1 coby jedno z nejdražších aut světa, mohli jste na tom stejně vydělat stovky milionů. Ani rozdíl mezi nákupní a prodejní cenou ale není vše.
Drahý jednak začíná být i provoz z hlediska nákladů na elektrickou energii, ani to ale není vše. Špatné zprávy přichází rovněž od pojišťoven, které v závislosti na trhu odvozují výši pojistného od typu hnacího ústrojí, výkonu či ceny. A elektromobily opravdu nemají důvod být levnější - jsou drahé a výkonné, což logicky žene pojistky nahoru, pojišťovny ostatně musí brát v potaz částky oproštěné od jakýchkoli dotací či dalších finančních výhod.
Mimo to je pro pojišťovny podstatná statistika nehodovosti, která není k bateriovým vozům lichotivá. V důsledku toho tedy dochází ke změně strategie, jakou pojišťovny dosud uplatňovaly - aby zákazníky k elektromobilům nalákaly, byly ochotny pracovat s vyšší mírou rizika. S tím je ale dle studie nizozemského Geld.nl, která poměřovala náklady na provoz spalovacích a elektrických aut z dlouhodobější perspektivy, konec.
Dle Nizozemců zákazníci v průměru platí u bateriových vozů pojistné vyšší o 10 až 25 Eur (cca 250 až 620 Kč) měsíčně. Ročně je tak elektromobil může vůči spalovacím autům vyjít dráže až o 300 Eur (7 400 Kč). Alternativní pohon tak dostává další zásah na solar, není však jediný. Dalším problémem je propad hodnoty, který začíná odpovídat jak urychlenému vývoji, tak klesající kapacitě baterií a jí dané nižší životnosti takového. auta I když tedy na vstupu zaplatíte částky převyšující milion korun, na výstupu můžete počítat jen se statisíci - dostanete se tím do přesně opačné pozice než zmíněný Rowan Atkinson.
Opomenout nesmíme ani hmotnost elektrických aut, která je vyšší než u těch spalovacích. Negativně se totiž projevuje hlavně na rychlejším opotřebení pneumatik. To jsou všechno dnes do značné míry přehlížené problémy.
I když vám tedy politici v mnoha zemích odpustí třeba silniční daň či registrační poplatek spojený s přidělením značek, elektromobily skutečně již přestávají být výhodné v jakémkoliv ohledu. Děje se tak přitom ve chvíli, kdy jsou politiky značně zvýhodněné. Je tak otázkou, zda s reálnou cenou vůbec někoho zvládnou okouzlit.
Takový VW ID.4 u nás startuje na 1 315 900 Kč. Je tak více než jisté, že jeho pojistné nebude zrovna levné, musí se navíc potýkat v rychlou ztrátou hodnoty, oba faktory vlastnictví už tak drahého auta z dlouhodobé perspektivy dále zdražují. Foto: Volkswagen
Zdroj: Geld.nl
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 8 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- I Rivian vidí, jak elektromobily ztrácí půdu pod nohama. Propouští další lidi, jeho akcie se propadly už o 93 procent
před 2 hodinami - Čínští komunističtí pohlaváři dostanou novou luxusní limuzínu, odporná není jen tím, komu bude sloužit
před 4 hodinami - Rusové ukázali nové ultralehké lité kolo. Nna jeho výrobu si mohou dovolit použít jeden z nejvzácnějších kovů
před 5 hodinami - Toyota jde dál proti proudu. Své legendě nadělila doma diesel místo hybridu, u nás dokonce dostala jen naftu
před 7 hodinami - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva