Nové SUV s řadou unikátních vychytávek nebude, po 7 letech vývoje a utracení miliard končí

Působilo jako svěží vítr i mezi prakticky střiženými auty, jejich možnosti posouvalo na ještě jinou úroveň. Přes spartánský vzhled i celkové pojetí ale mělo jít o velmi drahý špás, nejspíše proto se za ním zavírá voda.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Nové SUV s řadou unikátních vychytávek nebude, po 7 letech vývoje a utracení miliard končí

15.1.2022 | Petr Prokopec

Nové SUV s řadou unikátních vychytávek nebude, po 7 letech vývoje a utracení miliard končí

/

Foto: Bollinger Motors

Působilo jako svěží vítr i mezi prakticky střiženými auty, jejich možnosti posouvalo na ještě jinou úroveň. Přes spartánský vzhled i celkové pojetí ale mělo jít o velmi drahý špás, nejspíše proto se za ním zavírá voda.

Elektřinou poháněné vozy trápí řada problémů, které jsou autům s benzínovým či dieselovým motorem cizí. Stojí za tím hlavně limity drahých akumulátorů s omezenou energetickou hustotou, které neumožňují rychlé dobití ani uložení dostatečně velkého množství energie. A pokud to přece jen dovedou, pak musí mít akumulátory velké tak moc, že to ještě více negativně ovlivňuje cenu a hmotnost, tedy i jízdní dynamiku a dojezd.

Tento fakt ale neznamená, že by s elektromobily byla spojena jen negativa. Baterie lze poměrně jednoduše integrovat do podlahy v rámci tzv. sendvičových platforem a relativně malé elektromotory schovat tam, kde ničemu nepřekáží. To výrobcům dává poměrně volné ruce v případě řešení zbytku vozu, a právě této svobody někteří výrobci s gustem využívají.

Jedním z nich je firma Bollinger Motors, která už od roku 2015 pracovala na svých prvotinách s prostým designem i jmény (B1 a B2). Smýšlela skutečně jinak než ostatní a vozům nadělila zcela nové prvky, které žádné jiné auto nenabídlo. Jeden z nich si říkal Passthrough, přičemž překlad jeho označení plně odpovídal jeho podstatě. Onou „cestou skrz“ byl míněn tunel, který se táhne podél celého auta. V případě SUV B1 tak bylo možné naložit až 4 metry dlouhé předměty, zatímco u odvozeného pick-upu B2 je dokonce možné naložit 4,9 m dlouhý náklad, to vše pořád s uzavřenou korbou.

Podobnou vychytávkou byl tzv. Frunkgate. Jde o řešení přístupu k přednímu zavazadelníku, které se sklápělo stejným způsobem jako to zadní u pick-upu. Cestující tak mají k dispozici další prostor o kapacitě 243,5 litru, jakkoliv se samozřejmě musí rozhodnout, zda jej zaplní svými kufry či naopak zde budou končit ony dlouhé předměty. Ať tak či onak, bez absence spalovacího ústrojí by něco takového možné pochopitelně nebylo. To samé lze říci i o čtyřech zásuvkách v předním nárazníku.

Sen o těchto autech coby sériově vyráběných modelech se ale postupem času jen rozplýval. Nejprve měla vstoupit do výroby už předloni, pak byl plánovaným termínem začátku sériové produkce „konec roku 2021”. Nyní tu máme začátek roku 2022 a je jasné, že se nenaplní ani tato vize, ani žádná jiná. Šéf firmy bez bližšího vysvětlení důvodů oznámil, že vývoj vozu po 7 letech a utracení miliard korun končí a Bollinger se bude nadále soustředit jen na vývoj užitkových aut.

O pozadí celé věci můžeme jen spekulovat, tušíme ale, že firma pro B1 a B2 přes přijaté zálohy neviděla na trhu dostatek zákazníků. Oba modely měly ještě před inflací posledních let s cenou startovat na 125 tisících dolarech, tedy asi na 2,7 milionu Kč. A vzhledem ke zdražení všeho by se nyní firma asi obtížně dostávala se základem pod 3 miliony Kč. To je na sice funkčně zajímavá, ale poněkud spartánská auta sakramentsky hodně, zvláště při bující konkurenci na trhu elektrických pick-upů.

Dodejme, že vozy poháněla dvojice elektromotorů, které měly produkovat 623 koní výkonu a 906 Nm točivého momentu. To oběma modelům mělo stačit na sprint z klidu na stovku (respektive 96 km/h) již za 4,5 sekundy, v případě nejvyšší rychlosti byla řeč jen o elektronicky omezených 160 km/h. A ani v případě dojezdu se firma moc nepředvedla, při 120 kWh mělo jít o papírových 322 km, reálně snadno nějakých 200 km. Teď už je to jedno, tohle auto si nikdo nekoupí, dosavadním zájemcům pak mají být vráceny zálohy v nejbližší době.


Nové SUV s řadou unikátních vychytávek nebude, po 7 letech vývoje a utracení miliard končí - 1 - Bollinger B1 2021 prodej cena dalsi 01Nové SUV s řadou unikátních vychytávek nebude, po 7 letech vývoje a utracení miliard končí - 2 - Bollinger B1 2021 prodej cena dalsi 02Nové SUV s řadou unikátních vychytávek nebude, po 7 letech vývoje a utracení miliard končí - 3 - Bollinger B1 2021 prodej cena dalsi 03Nové SUV s řadou unikátních vychytávek nebude, po 7 letech vývoje a utracení miliard končí - 4 - Bollinger B1 2021 prodej cena dalsi 04Nové SUV s řadou unikátních vychytávek nebude, po 7 letech vývoje a utracení miliard končí - 5 - Bollinger B1 2021 prodej cena dalsi 05Nové SUV s řadou unikátních vychytávek nebude, po 7 letech vývoje a utracení miliard končí - 6 - Bollinger B1 2021 prodej cena dalsi 06Nové SUV s řadou unikátních vychytávek nebude, po 7 letech vývoje a utracení miliard končí - 7 - Bollinger B1 2021 prodej cena dalsi 07Nové SUV s řadou unikátních vychytávek nebude, po 7 letech vývoje a utracení miliard končí - 8 - Bollinger B1 2021 prodej cena dalsi 08Nové SUV s řadou unikátních vychytávek nebude, po 7 letech vývoje a utracení miliard končí - 9 - Bollinger B1 2021 prodej cena dalsi 09Nové SUV s řadou unikátních vychytávek nebude, po 7 letech vývoje a utracení miliard končí - 10 - Bollinger B1 2021 prodej cena dalsi 10Nové SUV s řadou unikátních vychytávek nebude, po 7 letech vývoje a utracení miliard končí - 11 - Bollinger B1 2021 prodej cena dalsi 11Nové SUV s řadou unikátních vychytávek nebude, po 7 letech vývoje a utracení miliard končí - 12 - Bollinger B1 2021 prodej cena dalsi 12
Bollinger B1 působil svérázně... Foto: Bollinger Motors

Nové SUV s řadou unikátních vychytávek nebude, po 7 letech vývoje a utracení miliard končí - 13 - Bollinger Passthrough a Frunkgate 2020 prvni foto 01Nové SUV s řadou unikátních vychytávek nebude, po 7 letech vývoje a utracení miliard končí - 14 - Bollinger Passthrough a Frunkgate 2020 prvni foto 02Nové SUV s řadou unikátních vychytávek nebude, po 7 letech vývoje a utracení miliard končí - 15 - Bollinger Passthrough a Frunkgate 2020 prvni foto 03Nové SUV s řadou unikátních vychytávek nebude, po 7 letech vývoje a utracení miliard končí - 16 - Bollinger Passthrough a Frunkgate 2020 prvni foto 04Nové SUV s řadou unikátních vychytávek nebude, po 7 letech vývoje a utracení miliard končí - 17 - Bollinger Passthrough a Frunkgate 2020 prvni foto 05Nové SUV s řadou unikátních vychytávek nebude, po 7 letech vývoje a utracení miliard končí - 18 - Bollinger Passthrough a Frunkgate 2020 prvni foto 06
...nejzajímavější ale byly jeho specifické praktické vychytávky. Při omezeném dojezdu a ceně okolo 2,7 milionu zase tak zajímavě nevypadaly, teď už je navíc jisté, že sériovou výrobu nepoznají. Foto: Bollinger Motors

Zdroj: Bollinger Motors

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.