Švédové zkusí dělat auta jako Ikea nábytek, jinak primitivní vůz by díky ceně mohl bodovat

Nečekejte nic na úrovni současných automobilů, obočí zvedá nejen vzhled a konstrukce, ale i způsob montáže, který si nezadá se stavbou nábytku známého modro-žlutého řetězce. Přesto může jít za současné situace o úspěšný recept.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Švédové zkusí dělat auta jako Ikea nábytek, jinak primitivní vůz by díky ceně mohl bodovat

1.6.2023 | Petr Prokopec

Švédové zkusí dělat auta jako Ikea nábytek, jinak primitivní vůz by díky ceně mohl bodovat

/

Foto: Luvly

Nečekejte nic na úrovni současných automobilů, obočí zvedá nejen vzhled a konstrukce, ale i způsob montáže, který si nezadá se stavbou nábytku známého modro-žlutého řetězce. Přesto může jít za současné situace o úspěšný recept.

Již nějaký ten pátek mluvíme o tom, kterak se z Evropy v důsledku nedomyšleného tlaku politiků může stát druhá Kuba. A loni i v Česku došlo na vývoj, který je toho jasným důkazem. Tuzemští zákazníci totiž za ojetá auta utratili rekordních 192 miliard korun, tedy miliardu více než v roce předchozím, ačkoli koupili nejméně vozů od roku 2013. Ceny se totiž zvýšily v průměru o 12 procent, což stále více lidí žene na trh ojetin. I ty navíc zdražují, a tak přestože jejich průměrná cena činí už 290 tisíc Kč, jde o starší auta než dříve. Lidé obvykle více než čtvrt milionu korun za vůz z druhé ruky utratit nechtějí.

Za dané peníze přitom dané auto musí splňovat prakticky vše. Je tedy třeba, aby bylo spolehlivé, praktické, úsporné i relativně rychlé. Zmínit je třeba rovněž bezpečnost, stejně jako určitou míru komfortu - bez audiosystému a klimatizace si dnes už jen málokdo dovede představit jakoukoli cestu. Ideálem je tak v podstatě cosi jako Škoda Octavia Combi 2,0 TDI. Ovšem aby ta se do daných kritérií vešla, pak bude mít na kontě zhruba 150 tisíc kilometrů. A půjde o její třetí generaci, obvykle o verzi před faceliftem.

Nyní si nicméně představte, že byste za oněch 250 tisíc korun pořídili elektromobil. Nikoli však bateriovou konkurenci českého kombíku, nýbrž pouhých 2,7 metru dlouhé švédské vozítko zvané Luvly 0. To startuje na částce 10 tisíc Eur (cca 237 tisíc Kč), za kterou dostáváte volant, dvě sedadla, zavazadelník schopný pobrat 267 litrů a baterie o kapacitě 6,4 kWh, jenž mají zajistit dojezd 100 kilometrů. Zda jde nicméně o reálný údaj, je i přes nízkou 400kilovou hmotnost nejisté. Maximálka 90 km/h pak dost může zavánět hazardem.

Švédové totiž počítají s tím, že Luvly 0 se bude prodávat podobně jako výrobky v Ikee. Jen s tím rozdílem, že automobilka nerozešle bednu s rozloženým vozem přímo zákazníkovi, ale jakýmsi „mikrotovárnám“. Tedy servisům či firmám se servisním zázemím, kde vám titěrný elektromobil smontují. Tím má dojít k výrazné redukci nákladů na dopravu, stejně jako k ponížení emisí. Dle Švédů se totiž do jednoho standardního kontejneru vejde dvacet rozložených exemplářů.

Ačkoli montáž nevyžaduje svařování, zákazníci se prý nemají bát o své bezpečí. Zmínku o crash testu či rovnou video z něj jsme nicméně nikde nezaznamenali. Pokud tedy značka chce uspět ve velkém, je potřeba, aby svá slova podpořila i nezvratnými důkazy. Jakkoli třeba možnost snadného vyjmutí baterie, kdy každý ze dvou článků váží pouhých 15 kilo, nehodláme nikterak zpochybnit. Právě této možnosti naopak tleskáme, neboť „plnou nádrž“ (třebaže titěrnou) máte k dispozici ihned.

Švédský start-up nicméně myslel i na klasické dobíjení, při využití běžné zásuvky vám tak na doplnění nízké kapacity baterií stačí zhruba hodina. I když tedy nejde o žádné terno a spousta parametrů vzbuzuje otázky, nakonec by Luvly 0 mohl bodovat. Za 237 tisíc Kč si totiž už dnes v podstatě nic nového nekoupíte, natož pak kdykoli později. Prodeje auta mají začít v druhé půli roku, pro letošek se ale počítá zatím jen se Švédskem.


Švédové zkusí dělat auta jako Ikea nábytek, jinak primitivní vůz by díky ceně mohl bodovat - 1 - Luvly 0 2023 prvni sada 01Švédové zkusí dělat auta jako Ikea nábytek, jinak primitivní vůz by díky ceně mohl bodovat - 2 - Luvly 0 2023 prvni sada 02Švédové zkusí dělat auta jako Ikea nábytek, jinak primitivní vůz by díky ceně mohl bodovat - 3 - Luvly 0 2023 prvni sada 03Švédové zkusí dělat auta jako Ikea nábytek, jinak primitivní vůz by díky ceně mohl bodovat - 4 - Luvly 0 2023 prvni sada 04Švédové zkusí dělat auta jako Ikea nábytek, jinak primitivní vůz by díky ceně mohl bodovat - 5 - Luvly 0 2023 prvni sada 05Švédové zkusí dělat auta jako Ikea nábytek, jinak primitivní vůz by díky ceně mohl bodovat - 6 - Luvly 0 2023 prvni sada 06Švédové zkusí dělat auta jako Ikea nábytek, jinak primitivní vůz by díky ceně mohl bodovat - 7 - Luvly 0 2023 prvni sada 07Švédové zkusí dělat auta jako Ikea nábytek, jinak primitivní vůz by díky ceně mohl bodovat - 8 - Luvly 0 2023 prvni sada 08Švédové zkusí dělat auta jako Ikea nábytek, jinak primitivní vůz by díky ceně mohl bodovat - 9 - Luvly 0 2023 prvni sada 09Švédové zkusí dělat auta jako Ikea nábytek, jinak primitivní vůz by díky ceně mohl bodovat - 10 - Luvly 0 2023 prvni sada 10
Luvly 0 působí bizarně, ale co lepšího si budete moci při současném vývoji koupit za 237 tisíc Kč? Foto: Luvly

Zdroj: Luvly

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.