Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Švédové zkusí dělat auta jako Ikea nábytek, jinak primitivní vůz by díky ceně mohl bodovat
1.6.2023 | Petr Prokopec
Nečekejte nic na úrovni současných automobilů, obočí zvedá nejen vzhled a konstrukce, ale i způsob montáže, který si nezadá se stavbou nábytku známého modro-žlutého řetězce. Přesto může jít za současné situace o úspěšný recept.
Již nějaký ten pátek mluvíme o tom, kterak se z Evropy v důsledku nedomyšleného tlaku politiků může stát druhá Kuba. A loni i v Česku došlo na vývoj, který je toho jasným důkazem. Tuzemští zákazníci totiž za ojetá auta utratili rekordních 192 miliard korun, tedy miliardu více než v roce předchozím, ačkoli koupili nejméně vozů od roku 2013. Ceny se totiž zvýšily v průměru o 12 procent, což stále více lidí žene na trh ojetin. I ty navíc zdražují, a tak přestože jejich průměrná cena činí už 290 tisíc Kč, jde o starší auta než dříve. Lidé obvykle více než čtvrt milionu korun za vůz z druhé ruky utratit nechtějí.
Za dané peníze přitom dané auto musí splňovat prakticky vše. Je tedy třeba, aby bylo spolehlivé, praktické, úsporné i relativně rychlé. Zmínit je třeba rovněž bezpečnost, stejně jako určitou míru komfortu - bez audiosystému a klimatizace si dnes už jen málokdo dovede představit jakoukoli cestu. Ideálem je tak v podstatě cosi jako Škoda Octavia Combi 2,0 TDI. Ovšem aby ta se do daných kritérií vešla, pak bude mít na kontě zhruba 150 tisíc kilometrů. A půjde o její třetí generaci, obvykle o verzi před faceliftem.
Nyní si nicméně představte, že byste za oněch 250 tisíc korun pořídili elektromobil. Nikoli však bateriovou konkurenci českého kombíku, nýbrž pouhých 2,7 metru dlouhé švédské vozítko zvané Luvly 0. To startuje na částce 10 tisíc Eur (cca 237 tisíc Kč), za kterou dostáváte volant, dvě sedadla, zavazadelník schopný pobrat 267 litrů a baterie o kapacitě 6,4 kWh, jenž mají zajistit dojezd 100 kilometrů. Zda jde nicméně o reálný údaj, je i přes nízkou 400kilovou hmotnost nejisté. Maximálka 90 km/h pak dost může zavánět hazardem.
Švédové totiž počítají s tím, že Luvly 0 se bude prodávat podobně jako výrobky v Ikee. Jen s tím rozdílem, že automobilka nerozešle bednu s rozloženým vozem přímo zákazníkovi, ale jakýmsi „mikrotovárnám“. Tedy servisům či firmám se servisním zázemím, kde vám titěrný elektromobil smontují. Tím má dojít k výrazné redukci nákladů na dopravu, stejně jako k ponížení emisí. Dle Švédů se totiž do jednoho standardního kontejneru vejde dvacet rozložených exemplářů.
Ačkoli montáž nevyžaduje svařování, zákazníci se prý nemají bát o své bezpečí. Zmínku o crash testu či rovnou video z něj jsme nicméně nikde nezaznamenali. Pokud tedy značka chce uspět ve velkém, je potřeba, aby svá slova podpořila i nezvratnými důkazy. Jakkoli třeba možnost snadného vyjmutí baterie, kdy každý ze dvou článků váží pouhých 15 kilo, nehodláme nikterak zpochybnit. Právě této možnosti naopak tleskáme, neboť „plnou nádrž“ (třebaže titěrnou) máte k dispozici ihned.
Švédský start-up nicméně myslel i na klasické dobíjení, při využití běžné zásuvky vám tak na doplnění nízké kapacity baterií stačí zhruba hodina. I když tedy nejde o žádné terno a spousta parametrů vzbuzuje otázky, nakonec by Luvly 0 mohl bodovat. Za 237 tisíc Kč si totiž už dnes v podstatě nic nového nekoupíte, natož pak kdykoli později. Prodeje auta mají začít v druhé půli roku, pro letošek se ale počítá zatím jen se Švédskem.
Luvly 0 působí bizarně, ale co lepšího si budete moci při současném vývoji koupit za 237 tisíc Kč? Foto: Luvly
Zdroj: Luvly
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejnovější články
- Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před hodinou - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 3 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 4 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 6 hodinami - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva