Svět má novou třetí největší automobilku, ještě před 30 léty prodávala mizerná auta před Priorem

Je to obdivuhodný životní příběh, který ukazuje, že se i v prostředí, kde jsou karty zdánlivě rozdané, dá prosadit s něčím úplně novým. Trvalo to skoro 55 let, i tak si k tomu výročí nadělilo Hyundai pěkný dárek.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Svět má novou třetí největší automobilku, ještě před 30 léty prodávala mizerná auta před Priorem

23.12.2022 | Petr Prokopec

Svět má novou třetí největší automobilku, ještě před 30 léty prodávala mizerná auta před Priorem

/

Foto: Hyundai

Je to obdivuhodný životní příběh, který ukazuje, že se i v prostředí, kde jsou karty zdánlivě rozdané, dá prosadit s něčím úplně novým. Trvalo to skoro 55 let, i tak si k tomu výročí nadělilo Hyundai pěkný dárek.


Ještě před nějakými 20 léty byla korejská auta vnímána pouze jako levná alternativa k zavedeným výrobcům. A ještě o pár let dříve působila jako součást sortimentu vietnamských stánkařů. Kdo pamatuje brzce porevoluční časy, ví, že zejména korejské značky tehdy neměly problém poslat obchodníka ve fialovém saku před stále ještě „postaru” fungující obchodní domy Prior a vedle hráčů skořápek nabízet za výhodné ceny auta jako Hyundai Pony komukoli, kdo prošel okolo. Kdo se nechal přemluvit, terno neudělal, většina Pony se do 100 tisíc najetých kilometrů rozpadla tak, že byla zralá pouze na vrakoviště.

I dnes zůstávají Hyundai levnější než konkurence, vše ostatní se ale změnilo. Skutečně už skoro 20 let prodávají Korejci velmi konkurenceschopná auta, která časem přišla i k atraktivnějšímu vzezření. A prodejní i poprodejní péče se nevymyká mezím obvyklosti. Co se v posledních letech mezím obvyklosti vymyká, je dostupnost těchto aut, ovšem nikoli ve smyslu ceny. S nedostatkem čipů a dalších komponentů si Hyundai a Kia poradily lépe než třeba Volkswagen se Škodou. Zatímco totiž zájemcům o wolfsburské či mladoboleslavské produkty nezbývá nic jiného, než se při čekání na nové auto obrnit trpělivostí, tam zákazníci korejských značek již sjednávají pojištění a usedají za volant.

Hyundai i Kia byly pochopitelně v roce 2020 zasaženy koronavirem stejně jako zbytek světa, loni se jim nicméně oproti ostatním povedlo nemalou měrou zvýšit jak výrobu, tak prodeje. Závěr roku proto Korejci oslavili s 6,6 miliony prodeji na kontě. To sice ve srovnání s předpandemickými výsledky představovalo pokles o 600 tisíc aut, ovšem třeba koncern VW Group si pohoršil ještě daleko více (10,8 mil. aut v roce 2019, 8,9 mil. aut v roce 2021). Podstatné pak bylo, že Hyundai a Kia překonaly koncern General Motors (6,3 mil. aut).

„Jsme na správné cestě a letos budeme velmi silní,“ uvedl v reakci na vzestup společností jejich prezident Jaehoon Chang. A dodal, že „klíčovým bylo zvládnutí dodavatelských řetězců. Snažíme se být velmi flexibilní, abychom optimalizovali a ochránili výrobu, jak jen je to při nedostatku čipů možné.“ Ve prospěch Korejců přitom hraje tzv. vertikální integrace. Součástí továrny v Ulsanu, která je největší na světě, je totiž i přístav. Mimo toho Hyundai produkuje ocel jak pro auta, tak pro lodě, které je následně vozí.

I když tedy Korejci letos přišli o ruský trh, který byl pro ně významný, neboť tam byli dominující zahraniční silou, jejich obrat oproti loňskému roku narostl o 21 procent na 141,7 bilionů wonů (cca 2,52 bilionů korun). Hyundai Motor Company se tak jednoznačně stává třetí největší automobilkou světa, a to po Volkswagenu a Toyotě. Zmíněný nárůst je přitom vůbec největším mezi globálními giganty, mezi něž ještě dále patří koncern Stellantis a aliance Renault-Nissan.

Jde o velký úspěch nejen kvůli zkraje popsané moderní historii, ona celá historie Hyundai není o moc delší. Firma byla založena 29. prosince 1967, pětapadesátileté výročí tedy Korejci oslaví bujaře. S neochvějnými jistotami ovšem ani tak počítat nemohou. Také jejich plány totiž ve velké míře počítají s elektrifikací - do roku 2030 má Hyundai a Genesis představit hned 17 bateriových novinek, zatímco Kia vyrukuje se 14 dalšími. Na konci dekády by tak všechny tři automobilky chtěly prodávat 1,87 milionu elektromobilů ročně. Jestli udrží celkové prodeje na současné úrovni, ukáže jen čas.


Svět má novou třetí největší automobilku, ještě před 30 léty prodávala mizerná auta před Priorem - 1 - Hyundai Tucson Hybrid 2021 test spotreby AB 02Svět má novou třetí největší automobilku, ještě před 30 léty prodávala mizerná auta před Priorem - 2 - Hyundai Tucson Hybrid 2021 test spotreby AB 04Svět má novou třetí největší automobilku, ještě před 30 léty prodávala mizerná auta před Priorem - 3 - Hyundai Tucson Hybrid 2021 test spotreby AB 08
Korejci letos vyšplhali na automobilové pódium, jsou třetím největším výrobcem na světě. V Evropě jim k tomu největší měrou pomohl model Tucson, který si za prvních 10 měsíců roku našel 127 tisíc kupců. Foto: Hyundai

Zdroj: Bloomberg

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.