Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tato obří mašina na opravu silnic sama bleskově vymění starý povrch za nový
30.11.2018 | Mirek Mazal
Když se řekne stroj na opravu silnic, patrně si představíte primitivní vůz seškrábávající starý asfalt a sypající jej na korbu náklaďáku poblíž. Dnes jsou možnosti těchto aut úplně jinde.
České silnice připomínají slalomové dráhy, na kterých tyčky nahradily díry. Hladké úseky jsou výjimkou potvrzující pravidlo, že správa silnic nestíhá udržovat obhospodařované úseky. Přitom v Praze sídlí české zastoupení německé společnosti, která se zabývá výrobou moderních stavebních strojů, jež dokážou rychle a efektivně přeměnit minové pole na kvalitní silnici.
Stroj Wirtgen WR je takzvaný recyklátor za studena. Umí i jiné věci, v případě silnice ale najede na stavbu a rozbitý úsek jedním tahem přemění na nový povrch určený k pokládce vrstvy asfaltu. Zemina nižší kvality se díky procesu stabilizace pro změnu přemění v kvalitní stavební materiál. V roli recyklátorů za studena dovede transformovat asfaltové části komunikace na kvalitní nosné vrstvy bez ohledu na velikost staveniště a pracovní hloubky. Jako přídavné látky, které vytvoří novou hmotu, slouží cement, vápno, asfaltová emulze, pěnový asfalt a voda.
Na spodní straně zařízení je umístěný velký buben s hroty, které brousí starý povrch a drtí ho na malé kusy. Směs strhnutého materiálu se rozemele, přidá se vhodný poměr pojiva dle naprogramovaného množství a vznikne směs, která se obratem položí na seškrabaný povrch. Vše v jednom připraví základ na pokládku nového asfaltu finišerem. Motor pohání všechna kola s funkcí natáčení, speciální pneumatiky dodává výhradně společnost Nokian.
Existují tři verze s pracovní šířkou od 2 do 2,4 metru. Model WR 200i je typický pracovní šířkou 2 metry, pracovní hloubkou 0 až 50 centimetrů a výkonem motoru 320 kW (435 koní). Váží 24,5 tuny. Střední varianta 240i pracuje na šířce 2,4 metru, v hloubce 0 až 51 centimetrů s výkonem motoru 455 kW (619 koní), dosahuje hmotnosti 30,6 tun. Největší WR 250 zvládne šířku 2,4 metru, hloubku 0-56 centimetrů pomocí agregátu s výkonem 571 kW (776 koní), který bojuje s hmotností 31,7 tuny.
Největší typ WR 250 dosahuje rychlosti zpracování starého povrchu vozovky až 1 200 m2 za hodinu. Strojník sedí ve speciální průhledné kabině s dobrým výhledem všude kolem. Stanice řidiče může být také přesunuta z jedné strany na druhou pro lepší kontrolu práce. Po obvodu stroje se nacházejí kamery, aby obsluha viděla každý kout s co nejvyšší přesností.
Zajímavou položkou je i cena. V tomto odvětví vše závisí na přesné konfiguraci podle přání zákazník, ale pro představu - kousek, který můžete do detailu prozkoumat níže, vyšel na 15,7 milionu Kč. Podle zástupců společnosti Wirtgen se takových strojů v Evropě prodávají desítky ročně, u nás jsme ale zatím žádný takový pracovat neviděli. Škoda, zrovna u nás bychom bychom jich upotřebili armádu...
Stroje firmy Wirtgen umí v mžiku položit nový koberec. Hlavní roli hraje série WR 200i až 250, která si jedním tahem poradí se starou cestou a připraví podklad pro nový povrch
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejčtenější články
- Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024 - Hned tři oblíbené německé sporťáky končí bez nástupce. Lidé by je chtěli dál, prodávat se ale dál nesmí
26.3.2024 - Specifický přístup k elektromobilům se BMW bohatě vyplácí, pochybovači aspoň prozatím ostrouhali
26.3.2024 - Ojetá Škoda Karoq je oproti novému autu za babku, jako nejspolehlivější moderní škodovka dává smysl
26.3.2024 - Luxusní SUV jde i v roce 2024 pořídit s ručním řazením, relikt starých časů nepochopitelně zůstává v nabídce
26.3.2024
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB