Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Podívejte se, jak fungují chytré nové brzdy Porsche. Nereznou, nešpiní ani nevadnou
29.10.2020 | Petr Prokopec
Zapomeňte na klasické ocelové kotouče, stejně jako na ty karbon-keramické, jejichž náhrada vás může zruinovat. Zuffenhausen znovu přišel s něčím přelomovým a umí nabídnout zajímavý kompromis mezi obojím.
Pokud v paměti zabrousíte o pár let zpátky, nejspíše se rozvzpomenete na jeden častý aspekt upravených aut. Zatímco jejich designové či výkonové modifikace měl obvykle na svědomí určitý úpravce, v případě brzd často docházelo na sériové komponenty jiné automobilky. Cesty mnohých firem přitom nevedly do Říma, nýbrž do Zuffenhausenu. Porsche bylo totiž známé svou neskutečnou kvalitou a zároveň odolností, a to už v době, kdy karbon-keramické kotouče zdobily maximálně monoposty Formule 1.
Od té doby se svět samozřejmě změnil, pročež vám dnes kompozitní brzdy nabídne snad každá automobilka, která se snaží tvářit sportovně. Problémem je ovšem cena, která není nízká již ve chvíli, kdy si daný vůz kupujete. Povětšinou jde o částku okolo čtvrt milionu korun, díky níž můžete počítat s vyšší odolností a minimálním vadnutím.
Ovšem i karbonové brzdy jednoho dne odejdou a je třeba náhrady. V té chvíli vám servis nemění pouze kotouče, dorazit musí také nové destičky, senzory, úchyty a podobně. A co je nejpodstatnější, v takovém případě již cena brzd není do jisté míry započítána do ceny vozu, jakkoliv mohlo jít o příplatkovou výbavu. Platit tedy nemusíte „pouze” onen čtvrtmilion korun, ale klidně i dvojnásobek či více. Tedy sumu, za níž lze pořídit celé auto.
Právě zde znovu vstupuje do hry Porsche. Automobilka z Zuffenhausenu už dříve začala nabízet brzdy PSCB (Porsche Surface Coated Brakes), jejichž součástí jsou kotouče potažené jemnou vrstvou karbidu wolframu. Jak fungují a jak se vyrábí? Právě o tom si dnes povíme.
V úvodu je nutné zmínit, že karbid wolframu je po diamantu jedním z nejtvrdších materiálů. Právě proto se užívá třeba na vrtáky. Porsche jej rozmělní na prášek, který s pomocí kyslíku a paliva roztaví (teplota tání činí 2 870 stupňů Celsia) a poté ho supersonickou rychlostí vystřelí na samotný kotouč. Výsledkem je vrstva tlustá pouze 0,1 mm, jež je následně rozleštěna jako zrcadlo.
Výsledek je impozantní. Kotouče mají o 30 procent delší životnost než standardní ocelové. Stejně jako karbon-keramické se pak vyznačují prakticky nulovým vadnutím. A podstatné také je, že kotouče produkují o 90 procent méně prachu než ty běžné. I proto si Porsche dovolilo nalakovat třmeny bílou barvou, neboť je zašpiní spíše voda a bláto ze silnice než právě soustavné opotřebovávání.
Pokud si uvědomíme, že pro lidské zdraví nejsou nejškodlivější emise CO2 či NOx, ale právě pevné částice PM25, které jsou tvořeny třeba i brzdným prachem, pak automobilka z Zuffenhausenu také prodlužuje naše životy. A logicky také přispívá k ochraně přírody. Suma sumárum tak vlastně není nač si stěžovat. Jakkoliv jeden argument se samozřejmě najde, a tím je cena. A to i přesto, že brzdy PSCB dostanete na úvod v ceně vozu.
Jakou částku si tedy lidé mají připravit v případě náhrady? U standardních ocelových brzd výměna veškerých běžně měněných komponentů vychází v závislosti na ceně práce okolo 60 tisíc Kč, pokud ovšem budete požadovat nové karbidové kousky, rázem máte na stole účet na cirka 270 tisíc Kč.
Mohlo by se tedy zdát, že PSCB nejsou až takovou výhodou, jak se dosud zdálo. Ovšem to jen proto, že jsme ještě nezmínili cenu karbonových brzd, jejichž náhrada vás vyjde na více jak tři čtvrtě milionu Kč, vskutku extrémní sumu. V té chvíli se již novinka zdá být skoro dokonalou, zvláště když jak jsme zmínili, prospívá lidskému zdraví.
Takto vypadají chytré brzdy PSCB, kterými chce Porsche znovu dobýt svět, Jsou jakýmsi rozumným kompromisem mezi klasikou a karbon-keramikou. Foto: Porsche
Zdroj: Porsche
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před hodinou - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejčtenější články
- Nové prodejní a servisní centrum Porsche v Nizozemsku je hotové, otevřít ale nemůže, není pro něj elektřina
20.3.2024 - Sbohem, elektřino. Nový Fiat 500 po 4 letech v prodeji dostane spalovací motor, elektrická verze propadla
21.3.2024 - Trojice zlodějů se pokusila vzít majiteli luxusní Bentley přímo na parkovišti. Ten se nedal, bojoval a zvítězil
21.3.2024 - VW už teď kapituloval. Ví, že neprodá dost elektromobilů, aby splnil limity CO2 v EU v roce 2025, chce úlevy
21.3.2024 - Bizarní, nepřitažlivé a nedodělané. Zdrcující recenze CR je pro kolabující Fisker asi poslední ránou, bankrot bude vysvobození
21.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva