Teewave AR.1: Japonsko má nový „sportovní” elektromobil, z Británie

Společnost Gordon Murray Design věhlasného konstruktéra se vrátila k principům malých lehkých britských roadsterů. Jen ten pohon jaksi nesedí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Teewave AR.1: Japonsko má nový „sportovní” elektromobil, z Británie

21.9.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

Teewave AR.1: Japonsko má nový „sportovní” elektromobil, z Británie

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Společnost Gordon Murray Design věhlasného konstruktéra se vrátila k principům malých lehkých britských roadsterů. Jen ten pohon jaksi nesedí.

Kariéra profesora Gordona Murraye coby stavitele monopostů F1 a aut jako McLaren F1 a Mercedes SLR McLaren je dávno minulostí. Poslední dobou je jeho jméno spojováno s malým městským vozítkem T.25 a jeho elektrickou verzí T.27. Tyto malé stroje nejsou na pohled ničím výjimečné, pokud opomeneme uspořádání sedadel připomínající kabinu supersportu F1, nicméně profesor měl v zájmu prezentovat a prodat je případným partnerům z řad automobilek společně s „novými revolučními výrobními procesy“. Pokud je mi známo, žádný z koncernů zatím s jeho společností Gordon Murray Design smlouvu nepodepsal, místo toho ale postavil malý elektrický sportovní vůz pro nadnárodní chemickou společnost Toray, původem z Japonska.

Dvoudveřový a dvousedadlový vůz s kódovým označením T.32 nese obchodní jméno Teewave AR.1 s vypadá trochu jako mix Tesly Roadster, Lotusu Elise (přičemž sama Tesla už je do značné míry Lotus...) první generace Austinu-Healey Sprite s přezdívkou Frogeye. A stejně jako malý roadster z přelomu 50. a 60. let se spíše než na výkon zaměřuje na nízkou hmotnost.

Karoserii tvoří pomocné hliníkové rámy a karbonový monokok, přičemž jednotlivé díly vytvořené z prepregu (polotovar vytvořený z uhlíkové tkaniny napuštěné pryskyřicí) je možné sestavit do deseti minut - tato technologie může byt podle Murraye „aplikována na všechny typy automobilů“. Struktura vozu byla přitom koncipována tak, aby bez problémů zvládla také nárazovými testy Euro NCAP, a je proto velmi pravděpodobné, že Teewave AR.1 neskončí pouze jako demonstrátor chemického gigantu.

Hmotnost vozu činí 850 kg a z toho 240 kilogramů zabírají akumulátory. Ano Teewave AR.1 je (bohužel) jen elektromobil s nevalným výkonem 64 koní a točivým momentem 180 newtonmetrů, i když pokud by tento počin byl směrován hlavně do města, jistý smysl by asi dával. Jinde asi těžko, protože lithium-iontové baterky mají kapacitu pouze 16 kWh a to je ekvivalent zhruba čtyř litrů nafty. Přesto je Murray docela odvážný, když tvrdí, že dojezd činí 186 km. Nabíjení podle firmy zabere šest hodin, což je zvláštní (vlastně v pozitivním smyslu slova...), protože obvykle firmy uvádí naprosto utopické časy, kdežto tady by to po přepočtu mělo z běžné zásuvky trvat ve skutečnosti „jen“ cirka čtyři a půl hodiny.

Gordon Murray Design uvádí maximální rychlost 147 km/h a schopnost akcelerovat na 100 km/h za 11,4 s, a protože studio zveřejnilo též čas zrychlení na padesátku (4,4 s), který se obvykle používá u aut do města, zdá se, že profesor Murray má v zaměření Teewave AR.1 také jasno. Konec konců dvousetlitrový zavazadelník normálním lidem na nákupy stačí.

Jen škoda, že to nezkusil i s klasickým spalovacím motorem, třeba nějakým menším. Tento roadster s délkou 3 975 mm a rozvorem 2 610 mm má docela slušný technický základ pro kompaktní sportovní auto - všechna kola jsou zavěšená na dvojitých lichoběžnících, vpředu doplněné stabilizátorem. Přední disky jsou 16palcové s pneumatikami o rozměru 175/55 R16, vzadu byste naši sedmnáctky a o něco větší gumy - 225/45 R17.

A teď si představte, že by to dostalo nějakou točivou atmosférickou šestnáctistovku nebo dvoulitr s třetinovou hmotností oproti akumulátorům...


Teewave AR.1: Japonsko má nový „sportovní” elektromobil, z Británie - 1 - Teewave AR1 01Teewave AR.1: Japonsko má nový „sportovní” elektromobil, z Británie - 2 - Teewave AR1 02Teewave AR.1: Japonsko má nový „sportovní” elektromobil, z Británie - 3 - Teewave AR1 03Teewave AR.1: Japonsko má nový „sportovní” elektromobil, z Británie - 4 - Teewave AR1 04
Malý elektromobil ze všeho nejvíce připomíná asi Lotus Elise

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše