Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tesla jde zas proti proudu, servisně vrací své zákazníky do časů starých škodovek
24.5.2019 | Petr Prokopec
Automobilky se v posledních letech tváří, že nejlepší je, když si lidé na svých autech nebudou opravovat vůbec nic. Tesla je očividně jiného názoru, její nový manuál toho budiž důkazem.
Pokud patříte mezi dříve narozené, pak nejspíše pamatujete na dobu, kdy většina z nás vozila v prostoru za zadními sedadly Škody 120 a spol. krabici s různými šroubky, matičkami a dalšími komponenty, klidně i celým alternátorem, rozdělovačem nebo karburátorem. Za pomoci kladiva, šroubováku a kombinaček pak nebyl problém opravit pomalu kdykoliv a cokoliv. To vše se ale změnilo ve chvíli, kdy auta začala být prošpikovaná elektronickými systémy, s nimiž si často lámou hlavu i specialisté. V případě problému tak momentálně všichni spíše než po nářadí saháme po mobilním telefonu s číslem nejbližšího autoservisu.
Tesla však znovu hodlá dokázat, že kráčí proti proudu. Kalifornská automobilka totiž pouhé dva měsíce poté, co zrušila pravidelné servisní prohlídky svých aut s tím, že nejsou potřeba, přichází s novou uživatelskou příručkou pro majitele Modelu 3. A ta do značné míry připomíná knihy, se kterým jsme měli co do činění před několika dekádami. Ani jedna činnost samozřejmě nevyžaduje doktorát z raketových věd a ještě v době oněch škodovek by se takovému postupu nikdo nedivil. U Tesly prosazující modernizaci za každou cenu je však překvapivý, neboť konkurence jde přesně opačným směrem.
Abychom ale nemluvili jen obecně, můžeme dodat, že příručka se týká kupříkladu instalace předního držáku registrační značky. Ta totiž není ve všech Státech povinná, Tesla tak sériově zákazníkům montuje pouze držák zadní. Servis nemusíte obtěžovat ani v případě, že je potřeba třeba doplnit kapalinu ostřikovačů čelního okna nebo instalovat či naopak sejmout aerodynamické kryty litých kol.
To jsou banality, zajímavější je, že Tesla nechá zákazníky provádět i poněkud složitější operace, jako je třeba výměna filtru kabiny, a to přesto, že přitom hrozí poranění a dokonce i smrt, pokud budou odhalené či poškozené kabely palubního systému. Stejně tak zaskočí možnost domácí kalibrace otevírání elektricky ovládaných oken a další už relativně složité servisní úkony.
Snad ještě překvapivější je ale skutečnost, že pro Teslu je tento stav není konečnou, ale jen prvním krokem k ještě odvážnějšímu cíli. Tím má být možnost samoopravy prakticky celého vozu, tedy i elektrického pohonného ústrojí. Z toho důvodu ostatně automobilka již loni pustila online katalog veškerých náhradních dílů pro všechny své modely. Zdá se tedy, že staré pořádky zmiňované v úvodu jsou zpět, jen u toho nebude Škoda se svým archaickým pohonným ústrojím, nýbrž moderní Tesla, jejíhož ústrojí se bojí i požárníci. Některým z nás možnost domácích oprav u moderních aut chybí, takže nepochybujeme o tom, že se najdou tací, kteří právě takový přístup ocení.
Tesla přišla s uživatelskou příručkou, díky které si Model 3 můžete do značné míry opravit sami. Možnosti domácích oprav se tak vrací na scénu z oho nejméně pravděpodobného směru
Zdroje: Tesla, CNBC
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před hodinou - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 2 hodinami - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
včera - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera
Živá témata na fóru
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 21:35 - Čičo
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry