Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tesla musela začít aktivně nabízet „tajnou” levnou verzi Modelu 3, jíž nikomu nechtěla prodat
10.4.2021 | Petr Miler
Vychytralost automobilek při snaze dostat se k penězům těch druhých zachází někdy hodně daleko a toto je další ukázka. Hra na nabízení auta, které ale firma nechce prodat, tady Tesle úplně nevyšla a možná s ní skončí zcela.
Shodou okolností včera jsme psali o pozoruhodné reakci automobilek na snížení dotací na elektromobily ve Velké Británii. Logika věci velí očekávat, že pokud stát dotuje kupní cenu elektrického auta od určité ceny a v určité výši a najednou obojí změní, koupí si lidé řadu aut jen dráže. Ale ouha, i když Britové stanovili, že vůz může stát místo 1,5 milionu maximálně 1 milion a dostanete na něj v takovém případě místo 90 tisíc jen 75 tisíc korun, hned několik modelů lze najednou pořídit levněji až o více než 200 tisíc Kč.
Automobilky se totiž zalekly, že když jejich vozy s cenou zůstanou nad onou milionovou hranicí, spadnou z dotačního kolotoče a zájem o ně bude nižší, pokud vůbec nějaký. Nissan tak neváhal zlevnit lepší verzi Leafu o více jak 150 tisíc korun a BMW svou i3s dokonce o více jak 220 tisíc korun. Koupě je najednou navzdory nižší dotaci i o více než 200 tisíc Kč levnější, a to si nelze vysvětlil jinak, než že štědrá dotační politika držela ceny uměle vysoko.
Není to ale zdaleka jediný dotační „švík”, kterého se automobilky dopouštějí; v podstatě jakýkoli model umělých podpor z veřejných peněz nutí výrobce dělat věci, které jinde nedělají. Příkladem budiž Tesla a její chování v Kanadě, kde od roku 2019 nabízí levný Model 3 a doufá, že si ho nikdo nekoupí. Levný elektromobil Tesly? To zní dobře. A doufá, že ho nikdo nekoupí? To přece nedává smysl. Bohužel dává, jen trochu zvrácený.
Stojí za tím opět dotace, neboť v Kanadě na kolotoč mohou naskočit jen výrobci nabízející auta startující s cenou pod 45 tisíci CAD (cca 785 tisíc Kč), pak je možné cenu snížit o příspěvek ve výši 5 000 CAD (cca 87 tisíc Kč). Auto ale nemusí stát méně než 45 tisíc kanadských dolarů jako takové, stačí, aby pod touto laťkou určitý model startoval. Tesla tak na oko nabídla nové základní provedení s extrémně krátkým dojezdem (151 km) a bez Autopilotu, které prodává za - uhádli jste - 44 999 CAD.
Kdyby mu dala menší baterku a něco z něj vymontovala, asi by to bylo firmě jedno, ona ale takto prodává auto se standardním akumulátorem a veškerým hardware, možnosti omezuje pouze softwarově. Je tak velmi pravděpodobné, že prodat tento Potěmkinův levný Model 3 znamená pro Teslu peníze tratit, nikoli vydělat, je to papírový drak tlačící cenu pod zákonem stanovenou mez, to je celé. Automobilka tedy nechce, aby vůz někdo koupil a dva roky jej nabízela „tajně” tak, aby se o něm pokud možno nedozvěděl - nebyl na webu, nebyl v konfigurátoru, jen osobně či po telefonu si o něj šlo říci.
Že to je praktika na hranici legálnosti a zcela jistě za hranicí dobrých mravů, nemá smysl dlouze probírat, Kanaďanům ale trvalo dva roky, než s tím něco provedli. Úřady tak až teď přiměly Teslu, aby takovou verzi nabízela všemi standardními způsoby a nyní je možné i v kanadském konfigurátoru zaškrtnout možnost omezení dojezdu na 151 km a tím se dostat i k vozu za cenu pod 45 000 CAD.
Co je pikantní, ač by Tesla mohla nabídnout pozdější doplacení za zvýšení dojezdu, neboť část akumulátoru je „zablokována” jen softwarově podobně jako u některých běžně nabízených variant, tuto variantu nechce prodávat tak moc, že u ní nenabízí ani to. Co více brát jako důkaz toho, že jde o zcela uměle vytvořený produkt za dumpingovou cenu, který má jen vytáhnout peníze daňových poplatníků na podporu prodeje aut, kterých se dle původních záměrů zákonodárců týkat neměla? Svět dotací je skutečně prohnilý, ať se na něj podíváte jakkoli.
Tesla Model 3 může stát i pod 800 tisíc Kč před udělením dotace, ale jen v Kanadě, s dojezdem 151 km a donedávna v podstatě jen na oko. Automobilka nechce, aby si takovou verzi někdo koupil, protože na ní velmi pravděpodobně prodělává, teď ji ale musela začít nabízet stejně aktivně jako všechny ostatní. Paradoxně právě proto s ní může skončit zcela. Foto: Tesla
Zdroje: Electrek, Transport Canada
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 59 minutami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 2 hodinami - Škoda překvapivě stvořila víc jak 1000koňové auto, řádit s ním budete moci i vy
před 3 hodinami - Dodnes úplně nový, totálně oholený Ford Focus první generace může být váš, při jeho jednoduchosti je to auto navěky
před 5 hodinami - Fiskeru došly peníze. Už neplatí ani úroky z dluhů, bankrot očekává každým dnem
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.25. 12:42 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 11:02 - HondaMan
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz