Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tesla na svém bateriovém dnu neřekla nic převratného, tak vytáhla nejrychlejší auto světa
23.9.2020 | Petr Miler
Za očekáváními zůstala prezentace novinek samotným Elonem Muskem na tzv. bateriovém dnu automobilky Tesla. Akcie zamířily prudce dolů, a tak Musk vytáhl něco, co možná ani neplánoval.
Jedna z nejočekávanějších automobilových událostí letošního roku je za námi. Psát se konec minulé dekády, hovoříme v tento čas o autosalonu v Paříži, svět se ale od té doby hodně změnil. Autosalony zvlášť v koronavirové době neznamenají už prakticky vůbec nic a zásadní automobilové novinky vlastně nejsou až tak automobilové - týkají se primárně elektrického pohonu. A tak se jedním z letošních vrcholů dění měl stát Tesla Battery Day.
Ne snad, že bychom zrovna my začali najednou věřit, že elektrickým autům zaručeně patří budoucnost. Možná ano, možná ne, to v tuto chvíli nemůže s jistotou nikdo říci, hodně o tom ale může napovědět právě evoluce baterek. Elektromobily nebrzdí v rozvoji nic jiného - už na konci 19. století byl elektrický pohon aut široce používanou a v mnohém zajímavější alternativou než ten pomocí spalovacích motorů. Nemožnost vměstnat do auta dostatečnou, dostatečně lehkou, dostatečně rychle doplnitelnou a dostatečně levnou zásobu elektrické energie ale jejich potenciální úspěch na trhu vždy bezpečně hatila.
Tento problém trvá dodnes. Za vysokou cenou, omezenou praktickou využitelností, nejasnými vyhlídkami na dlouhodobou existenci, prakticky všemi negativními faktory stojí akumulátory, které jsou velké, těžké, drahé, pomalu dobíjitelné a mají omezenou životnost. Kdyby někdo přisel s opravdovým průlomem na tomto poli, elektrická auta mohou naprosto jednoznačně zadupat do země všechna ostatní. Budou výkonnější, rychlejší, efektivnější... nebudou mít prakticky žádnou podstatnou nevýhodu snad krom toho, že dnes neexistuje dostatek elektřiny, která by je mohla pohánět.
Proto se oči upínaly k bateriovému dni Tesly, který sliboval přelomové novinky. Ty ale nepřišly. Automobilka ukázala dílčí inovace současných článků, které mohou znamenat nižší cenu a vyšší energetickou hustotu, což je žádoucí, průlom to ale jednoduše není. Navíc je třeba dodat, že Tesla tyto akumulátory nezačne vyrábět zítra, Musk už před touto akcí řekl, že nic z avizovaného neuvidíme na trhu před rokem 2022. To v jeho mluvě znamená zcela nejasný termín v hodně vzdálené budoucnosti - loni ohlášené novinky na poli autonomního řízení pro letošní rok mají stále daleko ke zhmotnění a na sériové modely Tesla Semi a Roadster čekáme marně už přes 3 roky od jejich odhalení.
Hodnota akcií Tesly se tak začala během prezentace strmě propadat, nakonec včera z 449 dolarů za akcii na konci pondělního obchodování klesla až na 395 USD v dodatečném obchodování. Musk to musel vidět, a protože jde o člověka, který má vždy v klobouku nějakého králíka, vytáhl na bateriovém dnu něco, co možná ani neplánoval. Informace k Modelu S Plaid.
O tom se hodně mluvilo loni, teď se zdá být skutečností. Jde o nejsilnější a nejrychlejší, třímotorové provedení stárnoucího sedanu resp. liftbacku, které by alespoň v tuto chvíli bylo jasně nejrychlejším, přesněji řečeno nejlépe zrychlujícím autem světa s homologací pro běžný provoz. Automobilka jej pořádně neukázala, takže vzhled vám můžeme přiblížit jen velmi vzdáleně na základě screenů z oficiálního videa, o design tu ale nakonec až tak nejde.
Podstatné jsou technické parametry. Model S Plaid má v útrobách trojici elektromotorů o celkovém výkonu 1 100 koní, které mají vozu podle prohlášení Tesly zajistit akceleraci na stovku pod 2 sekundy, sprint na 400 metrů pod 9 sekund, maximální rychlost přes 320 km/h a k tomu dojezd až 836 km na nabití. Pokud se tohle ukáže být skutečností, konkurenci tato Tesla mít nebude v ničem, ani v elektrických hypersportech od Rimacu či Lotusu.
Vůz měl dále objet okruh Laguna Seca v čase 1:30,3, což je obdivuhodný výsledek, pak je tu ale znovu trochu jiný čas - čas možného příchodu na trh. Podle Tesly se má auto dostat do prodeje na konci roku 2021, tedy za více jak 12 měsíců, což je opravdu dlouho na novou verzi dávno existujícího modelu. Cena je ovšem zajímavější - 139 900 USD, tedy asi 3,2 milionu Kč za vůz těchto parametrů by bylo opravdu málo, pochopitelně relativně. Více uvidíme později, zatím je to ze strany Tesly spíše další slib, který teprve bude muset splnit.
Na prezentaci novinek v rámci bateriového dne Tesly zazněly zajímavé informace, nic průlomového ale nepřišlo. Foto: Tesla
Firma tak vytáhla Model S Plaid, i když má dorazit do prodeje až za více než rok. Lépe než takto vám jej zatím ukázat nemůžeme, žádné lepší snímky firma do placu nedala. Foto: Tesla
Zdroj: Tesla
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- VW up! se vrátil ze záhrobí. Tohle je Geparda a není to aprílový žert, zadní kola nemá jen naoko
před hodinou - Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
před 2 hodinami - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 4 hodinami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 5 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 7 hodinami