Tesla na svém bateriovém dnu neřekla nic převratného, tak vytáhla nejrychlejší auto světa

Za očekáváními zůstala prezentace novinek samotným Elonem Muskem na tzv. bateriovém dnu automobilky Tesla. Akcie zamířily prudce dolů, a tak Musk vytáhl něco, co možná ani neplánoval.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Tesla na svém bateriovém dnu neřekla nic převratného, tak vytáhla nejrychlejší auto světa

23.9.2020 | Petr Miler

Tesla na svém bateriovém dnu neřekla nic převratného, tak vytáhla nejrychlejší auto světa

/

Foto: Tesla

Za očekáváními zůstala prezentace novinek samotným Elonem Muskem na tzv. bateriovém dnu automobilky Tesla. Akcie zamířily prudce dolů, a tak Musk vytáhl něco, co možná ani neplánoval.


Jedna z nejočekávanějších automobilových událostí letošního roku je za námi. Psát se konec minulé dekády, hovoříme v tento čas o autosalonu v Paříži, svět se ale od té doby hodně změnil. Autosalony zvlášť v koronavirové době neznamenají už prakticky vůbec nic a zásadní automobilové novinky vlastně nejsou až tak automobilové - týkají se primárně elektrického pohonu. A tak se jedním z letošních vrcholů dění měl stát Tesla Battery Day.

Ne snad, že bychom zrovna my začali najednou věřit, že elektrickým autům zaručeně patří budoucnost. Možná ano, možná ne, to v tuto chvíli nemůže s jistotou nikdo říci, hodně o tom ale může napovědět právě evoluce baterek. Elektromobily nebrzdí v rozvoji nic jiného - už na konci 19. století byl elektrický pohon aut široce používanou a v mnohém zajímavější alternativou než ten pomocí spalovacích motorů. Nemožnost vměstnat do auta dostatečnou, dostatečně lehkou, dostatečně rychle doplnitelnou a dostatečně levnou zásobu elektrické energie ale jejich potenciální úspěch na trhu vždy bezpečně hatila.

Tento problém trvá dodnes. Za vysokou cenou, omezenou praktickou využitelností, nejasnými vyhlídkami na dlouhodobou existenci, prakticky všemi negativními faktory stojí akumulátory, které jsou velké, těžké, drahé, pomalu dobíjitelné a mají omezenou životnost. Kdyby někdo přisel s opravdovým průlomem na tomto poli, elektrická auta mohou naprosto jednoznačně zadupat do země všechna ostatní. Budou výkonnější, rychlejší, efektivnější... nebudou mít prakticky žádnou podstatnou nevýhodu snad krom toho, že dnes neexistuje dostatek elektřiny, která by je mohla pohánět.

Proto se oči upínaly k bateriovému dni Tesly, který sliboval přelomové novinky. Ty ale nepřišly. Automobilka ukázala dílčí inovace současných článků, které mohou znamenat nižší cenu a vyšší energetickou hustotu, což je žádoucí, průlom to ale jednoduše není. Navíc je třeba dodat, že Tesla tyto akumulátory nezačne vyrábět zítra, Musk už před touto akcí řekl, že nic z avizovaného neuvidíme na trhu před rokem 2022. To v jeho mluvě znamená zcela nejasný termín v hodně vzdálené budoucnosti - loni ohlášené novinky na poli autonomního řízení pro letošní rok mají stále daleko ke zhmotnění a na sériové modely Tesla Semi a Roadster čekáme marně už přes 3 roky od jejich odhalení.

Hodnota akcií Tesly se tak začala během prezentace strmě propadat, nakonec včera z 449 dolarů za akcii na konci pondělního obchodování klesla až na 395 USD v dodatečném obchodování. Musk to musel vidět, a protože jde o člověka, který má vždy v klobouku nějakého králíka, vytáhl na bateriovém dnu něco, co možná ani neplánoval. Informace k Modelu S Plaid.

O tom se hodně mluvilo loni, teď se zdá být skutečností. Jde o nejsilnější a nejrychlejší, třímotorové provedení stárnoucího sedanu resp. liftbacku, které by alespoň v tuto chvíli bylo jasně nejrychlejším, přesněji řečeno nejlépe zrychlujícím autem světa s homologací pro běžný provoz. Automobilka jej pořádně neukázala, takže vzhled vám můžeme přiblížit jen velmi vzdáleně na základě screenů z oficiálního videa, o design tu ale nakonec až tak nejde.

Podstatné jsou technické parametry. Model S Plaid má v útrobách trojici elektromotorů o celkovém výkonu 1 100 koní, které mají vozu podle prohlášení Tesly zajistit akceleraci na stovku pod 2 sekundy, sprint na 400 metrů pod 9 sekund, maximální rychlost přes 320 km/h a k tomu dojezd až 836 km na nabití. Pokud se tohle ukáže být skutečností, konkurenci tato Tesla mít nebude v ničem, ani v elektrických hypersportech od Rimacu či Lotusu.

Vůz měl dále objet okruh Laguna Seca v čase 1:30,3, což je obdivuhodný výsledek, pak je tu ale znovu trochu jiný čas - čas možného příchodu na trh. Podle Tesly se má auto dostat do prodeje na konci roku 2021, tedy za více jak 12 měsíců, což je opravdu dlouho na novou verzi dávno existujícího modelu. Cena je ovšem zajímavější - 139 900 USD, tedy asi 3,2 milionu Kč za vůz těchto parametrů by bylo opravdu málo, pochopitelně relativně. Více uvidíme později, zatím je to ze strany Tesly spíše další slib, který teprve bude muset splnit.


Tesla na svém bateriovém dnu neřekla nic převratného, tak vytáhla nejrychlejší auto světa - 1 - Tesla Battery Day 2020 screens 01Tesla na svém bateriovém dnu neřekla nic převratného, tak vytáhla nejrychlejší auto světa - 2 - Tesla Battery Day 2020 screens 02Tesla na svém bateriovém dnu neřekla nic převratného, tak vytáhla nejrychlejší auto světa - 3 - Tesla Battery Day 2020 screens 03Tesla na svém bateriovém dnu neřekla nic převratného, tak vytáhla nejrychlejší auto světa - 4 - Tesla Battery Day 2020 screens 04Tesla na svém bateriovém dnu neřekla nic převratného, tak vytáhla nejrychlejší auto světa - 5 - Tesla Battery Day 2020 screens 05Tesla na svém bateriovém dnu neřekla nic převratného, tak vytáhla nejrychlejší auto světa - 6 - Tesla Battery Day 2020 screens 06Tesla na svém bateriovém dnu neřekla nic převratného, tak vytáhla nejrychlejší auto světa - 7 - Tesla Battery Day 2020 screens 07Tesla na svém bateriovém dnu neřekla nic převratného, tak vytáhla nejrychlejší auto světa - 8 - Tesla Battery Day 2020 screens 08Tesla na svém bateriovém dnu neřekla nic převratného, tak vytáhla nejrychlejší auto světa - 9 - Tesla Battery Day 2020 screens 09
Na prezentaci novinek v rámci bateriového dne Tesly zazněly zajímavé informace, nic průlomového ale nepřišlo. Foto: Tesla

Tesla na svém bateriovém dnu neřekla nic převratného, tak vytáhla nejrychlejší auto světa - 10 - Tesla Model S Plaid 2022 avizo 01Tesla na svém bateriovém dnu neřekla nic převratného, tak vytáhla nejrychlejší auto světa - 11 - Tesla Model S Plaid 2022 avizo 02Tesla na svém bateriovém dnu neřekla nic převratného, tak vytáhla nejrychlejší auto světa - 12 - Tesla Model S Plaid 2022 avizo 03Tesla na svém bateriovém dnu neřekla nic převratného, tak vytáhla nejrychlejší auto světa - 13 - Tesla Model S Plaid 2022 avizo 04Tesla na svém bateriovém dnu neřekla nic převratného, tak vytáhla nejrychlejší auto světa - 14 - Tesla Model S Plaid 2022 avizo 05
Firma tak vytáhla Model S Plaid, i když má dorazit do prodeje až za více než rok. Lépe než takto vám jej zatím ukázat nemůžeme, žádné lepší snímky firma do placu nedala. Foto: Tesla

Zdroj: Tesla

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.