Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tesla potichu otočila. Dokumenty ukazují, že autům vrací techniku, kterou nedávno označila za zbytečnou
8.12.2022 | Petr Prokopec
Slova Elona Muska ohledně systémů autonomního říze lze už definitivně brát jen za páru nad hrncem. Ač značka úřady informovala o návratu radarů již v létě, v mezičase svým vozům sebrala i ultrazvukové senzory. A tvrdila, že došlo na další zlepšení.
Elon Musk už pomalu dekádu slibuje, že plnohodnotné autonomní řízení „dorazí příští rok“. Od slov nicméně k činům nepřešel. A když už situace něčím takovým zaváněla, ve skutečnosti kráčel opačným směrem, než by bylo logické. Nejbohatší muž světa se totiž začal domnívat, že všemu rozumí nejlépe. A když dle jeho názoru lidem ke koukání stačí oči, měly by automobilům postačit pouze kamery. Tesly proto nejprve přišly o radary, než Musk zavelel také k odstavení ultrazvukových senzorů.
Automobilka souběžně s tím přešla do marketingové ofenzívy, načež byl systém Tesla Vision popisován jako opatření vedoucí k navýšení bezpečnosti. Auta značky totiž jen s pomocí kamer měla vidět dále, než tomu kdy bylo, přičemž zlepšena měla být jejich schopnost lépe identifikovat a rozpoznat jednotlivé objekty, s nimiž přichází do kontaktu. Jenže tak je tomu pouze na papíře, realitu nejlépe ilustrují videa, na nichž dochází během pár minut k řadě selhání.
Proti Tesle nejsme zaujatí, podobné chování a systém bychom kritizovali, i kdyby s ním přišel kdokoliv jiný. Dosud ovšem na něco takového nedošlo, neboť výrobci jako třeba Mercedes-Benz nechtějí hazardovat s čímkoli, ať již jde o jejich reputaci, nebo o lidské životy. Třícípá hvězda proto raději možnosti autonomního systému omezila, aby si byla jista, že nedojde ke zbytečným nehodám.
Němci přitom ani v nejmenším nehodlají spoléhat pouze na „oči“, tedy ony kamery. Místo toho do boje nasadily rovněž plejádu radarů a senzorů. Kráčet tedy hodlají daleko jistější cestou než Tesla. Ta pak nejspíše zjistila, že Muskem vytyčený směr je zcela špatný. Radary se proto mají do jejích aut vrátit, a to již v půlce ledna příštího roku. Zajímavé nicméně je, že automobilka k danému poznání došla již v létě, tedy ve chvíli, kdy na palubě ještě byly ultrazvukové senzory.
Jak totiž zjistili kolegové z Jalopniku, Tesla již v červenci zaslala Federální komunikační komisi (FCC neboli Federal Communications Commission) dopis, ve kterém informuje o změnách, jenž vyžadují vládní požehnání. Zároveň nicméně požádala, aby se komise na 180 dní obehnala hradbou mlčení. Tato doba nicméně uplynula, dopis tak byl zveřejněn, a to i s nově přihozeným časovým upřesněním.
Je tedy zjevné, že Tesla již několik měsíců věděla, že její autonomní řízení spoléhající pouze na kamery má k dokonalosti opravdu daleko. Přesto veřejnosti opakovaně tvrdila pravý opak. A co více, dokonce jej ještě zhoršila tím, že zavrhla ultrazvukové senzory. To již pomalu zavání skandálem, načež bude zajímavé sledovat, zda z toho americké úřady vyvodí nějaké závěry. Jelikož ty ale nekonaly dosud, nedá se zrovna předpokládat, že by tentokrát došlo na jakkoli rázný krok.
Stejně tak se ovšem nedá počítat s tím, že by návrat radarů skutečně vedl k příchodu plného autopilotu, jenž Musk soustavně slibuje. Z dokumentů zaslaných FCC totiž vyplývá, že radary budou operovat ve spektru 76-77 Ghz. Počítat u nich tedy lze jen s nízkou frekvencí, což je levnější řešení. Velmi pravděpodobně tak jde o řešení, které používají i ostatní výrobci, a to u adaptivních tempomatů. Tesla tak podle všeho udělala skok dozadu, aby se později zase posunula dopředu jen o malý krůček.






Opravdu jsou Tesly tak dokonalé, jak Musk tvrdí? Nejnovější krok značky je důkazem, že jde jen o pouhá slova, která nejsou založena na reálných možnostech. Foto: Tesla
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
Muž na parkovišti bouchnul dveřmi do vedle stojícího auta, zareagoval na to neuvěřitelným způsobem
včeraRuský youtuber pro kliky zničil úplně nové Lamborghini, z jeřábu na něj spustil třítunový sud
25.3.2023Policie nechápe, Polák v prťavém Fiatu převážel 1,5 tuny až skoro 9metrových klád dřeva
24.3.2023
Nejnovější články
Hyundai chce za dva roky začít prodávat spalovací motor, kterému EU nebude moci cokoli vytknout
před hodinouMajitel dostal od automobilky nové auto zdarma jen za to, že s tím předchozím jezdil, jezdil a jezdil
před 3 hodinamiPrvní automobilka zareagovala na zrušení zákazu spalovacích motorů v EU, nabídne je i po roce 2036
před 4 hodinamiVýrobci mají na skladech stále více nových aut, některé modely už zase můžete mít hned
včeraZánovní Škoda Octavia ještě s pořádným motorem za 236 tisíc Kč nemusí být ani v dnešní době jen sen
včera
Tiskové zprávy
- OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva - Získejte unikátní hodinky STI ve sbírce na pomoc dětským domovům
tisková zpráva - Nová autokamera Mio MiVue 846 WIFI 60fps nabízí zdaleka nejlepší záběry nejen v noci
tisková zpráva