Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tesla potichu otočila. Dokumenty ukazují, že autům vrací techniku, kterou nedávno označila za zbytečnou
8.12.2022 | Petr Prokopec
Slova Elona Muska ohledně systémů autonomního říze lze už definitivně brát jen za páru nad hrncem. Ač značka úřady informovala o návratu radarů již v létě, v mezičase svým vozům sebrala i ultrazvukové senzory. A tvrdila, že došlo na další zlepšení.
Elon Musk už pomalu dekádu slibuje, že plnohodnotné autonomní řízení „dorazí příští rok“. Od slov nicméně k činům nepřešel. A když už situace něčím takovým zaváněla, ve skutečnosti kráčel opačným směrem, než by bylo logické. Nejbohatší muž světa se totiž začal domnívat, že všemu rozumí nejlépe. A když dle jeho názoru lidem ke koukání stačí oči, měly by automobilům postačit pouze kamery. Tesly proto nejprve přišly o radary, než Musk zavelel také k odstavení ultrazvukových senzorů.
Automobilka souběžně s tím přešla do marketingové ofenzívy, načež byl systém Tesla Vision popisován jako opatření vedoucí k navýšení bezpečnosti. Auta značky totiž jen s pomocí kamer měla vidět dále, než tomu kdy bylo, přičemž zlepšena měla být jejich schopnost lépe identifikovat a rozpoznat jednotlivé objekty, s nimiž přichází do kontaktu. Jenže tak je tomu pouze na papíře, realitu nejlépe ilustrují videa, na nichž dochází během pár minut k řadě selhání.
Proti Tesle nejsme zaujatí, podobné chování a systém bychom kritizovali, i kdyby s ním přišel kdokoliv jiný. Dosud ovšem na něco takového nedošlo, neboť výrobci jako třeba Mercedes-Benz nechtějí hazardovat s čímkoli, ať již jde o jejich reputaci, nebo o lidské životy. Třícípá hvězda proto raději možnosti autonomního systému omezila, aby si byla jista, že nedojde ke zbytečným nehodám.
Němci přitom ani v nejmenším nehodlají spoléhat pouze na „oči“, tedy ony kamery. Místo toho do boje nasadily rovněž plejádu radarů a senzorů. Kráčet tedy hodlají daleko jistější cestou než Tesla. Ta pak nejspíše zjistila, že Muskem vytyčený směr je zcela špatný. Radary se proto mají do jejích aut vrátit, a to již v půlce ledna příštího roku. Zajímavé nicméně je, že automobilka k danému poznání došla již v létě, tedy ve chvíli, kdy na palubě ještě byly ultrazvukové senzory.
Jak totiž zjistili kolegové z Jalopniku, Tesla již v červenci zaslala Federální komunikační komisi (FCC neboli Federal Communications Commission) dopis, ve kterém informuje o změnách, jenž vyžadují vládní požehnání. Zároveň nicméně požádala, aby se komise na 180 dní obehnala hradbou mlčení. Tato doba nicméně uplynula, dopis tak byl zveřejněn, a to i s nově přihozeným časovým upřesněním.
Je tedy zjevné, že Tesla již několik měsíců věděla, že její autonomní řízení spoléhající pouze na kamery má k dokonalosti opravdu daleko. Přesto veřejnosti opakovaně tvrdila pravý opak. A co více, dokonce jej ještě zhoršila tím, že zavrhla ultrazvukové senzory. To již pomalu zavání skandálem, načež bude zajímavé sledovat, zda z toho americké úřady vyvodí nějaké závěry. Jelikož ty ale nekonaly dosud, nedá se zrovna předpokládat, že by tentokrát došlo na jakkoli rázný krok.
Stejně tak se ovšem nedá počítat s tím, že by návrat radarů skutečně vedl k příchodu plného autopilotu, jenž Musk soustavně slibuje. Z dokumentů zaslaných FCC totiž vyplývá, že radary budou operovat ve spektru 76-77 Ghz. Počítat u nich tedy lze jen s nízkou frekvencí, což je levnější řešení. Velmi pravděpodobně tak jde o řešení, které používají i ostatní výrobci, a to u adaptivních tempomatů. Tesla tak podle všeho udělala skok dozadu, aby se později zase posunula dopředu jen o malý krůček.
Opravdu jsou Tesly tak dokonalé, jak Musk tvrdí? Nejnovější krok značky je důkazem, že jde jen o pouhá slova, která nejsou založena na reálných možnostech. Foto: Tesla
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před hodinou - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
včera - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
včera
Živá témata na fóru
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 21:35 - Čičo
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry