Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tesla se tváří jako nejpokrokovější automobilka světa, ve skutečnosti ale prodává nejvíc zastaralé vozy po Ladě
11.12.2022 | Petr Miler
Tohle je docela legrační statistika, i když fanouškům Tesly asi moc vtipná nepřijde. Ačkoli se americká značka tváří jako největší automobilový průkopník na světě, rovnat se může leda s Mahindrou. A hůř je na tom už jen ruská klasika.
V rámci široce přijímaného vnímání určitých věcí bývá snadné přehlédnout realitu. Lidé jsou sice bystří tvorové, když vám ale polovinu života někdo vtlouká do hlavy, že německá auta jsou kvalitní, rychlost zabíjí nebo že čínské vozy jsou nebezpečné, bývá těžké otevřít oči, vnímat fakta a přijmout za své, že léta tradovaný stav pominul, pokud vůbec kdy platil.
Toto platí v řadě aspektů lidského života, my ale zůstaneme v automobilovém světě. V tom skoro neuplyne den, kdy byste nezaslechli slova o tom, že Tesla je největší automobilový průkopník, že má obrovský náskok před konkurencí, že jde o nejpokrokovějšího výrobce aut světa a tak podobně. Nebudeme říkat, že to v některých ohledech není pravda, že Tesla nepřišla s chytrými nápady, že se nedokázala prosadit s tím, s čím ostatní nikoli... To všechno může platit, je ale třeba také dodat, že co platilo v minulosti, nemusí platit dnes. A že velká část z těchto tvrzení vychází z prohlášení samotné Tesly či Elona Muska, která bývají značně nadsazená.
Čistě fakticky platí, že Tesla dávno nepředstavila žádný nový model, který by následně dostala do sériové výroby. Však si vzpomeňte, kdy se to naposledy stalo. Cybertruck se pořád nevyrábí a odhalen byl před třemi roky, tahač Semi a sporťák Roadster II jsou pět let staré vozy a první se nevyrábí pořádně, druhý vůbec. Za sériovými novinkami tak musíme naposledy do roku 2019, kdy se odhalil Model Y (ale to je jen lehce upravený Model 3 z roku 2016), Model S je dnes starý 13 let a Model X z něj též vychází (jinak se prodává 7 let). To je opravdu velmi staré portfolio.
Náš přítel, analytik Felipe Munoz z JATO Dynamics, si tak všiml, že když vezmeme průměrné stáří jednotlivých modelů v nabídkách všech značek krom čínských (tam je situace příliš nepřehledná), vychází, že „nejpokrokovější automobilka světa” má ve skutečnosti druhou nejzastaralejší nabídku modelů na celém světě. S výsledkem 7,8 roku se může rovnat pouze Mahindře (též 7,8 roku), hůře už je na tom jen Lada (18,9 roku), ovšem hlavně díky oběma Nivám (1977 a 1998). To opravdu není potěšující výsledek na nejen údajně nejpokrokovější, ale také na stále nejhodnotnější automobilku na celém světě.
I ne až tak mohutně inovující automobilky jako Nissan, Stellantis, Renault, Tata nebo Suzuki jsou na tom citelně lépe (i Nissan je pořád výrazně pod 7 lety, ostatní se blíží pěti), komety dnešního automobilového světa jako Honda, Hyundai nebo Geely se pak s průměrem dostávají až pod 3,5 roku průměru. Tak kdo je tu skutečně inovativní? Tesla to touto optikou vážně není.
Tesla Model 3 může na leckoho působit jako moderní auto, i to je dnes ale brzy 7 let starý vůz. Foto: Tesla
Většina zbylých Tesel je ještě starší, a tak ji průměrem stáří modelů překonává jen Lada, hlavně díky oběma Nivám. Foto: AvtoVAZ
Zdroj: Motor1
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 7 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 8 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 10 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 11 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera