Tesla si nechala patentovat nové řešení stěračů, umí to, co žádné před nimi

Stěrače čelního sklo jsou zdánlivě jednou z těch věcí, na kterých není co vylepšovat, kalifornská automobilka ale zjevně umí vymýšlet novinky i v takových oblastech. Tuto má dostat nový Roadster.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Tesla si nechala patentovat nové řešení stěračů, umí to, co žádné před nimi

16.2.2021 | Petr Prokopec

Tesla si nechala patentovat nové řešení stěračů, umí to, co žádné před nimi

/

Foto: The United States Patent Office

Stěrače čelního sklo jsou zdánlivě jednou z těch věcí, na kterých není co vylepšovat, kalifornská automobilka ale zjevně umí vymýšlet novinky i v takových oblastech. Tuto má dostat nový Roadster.

Na první pohled se může zdát, že na Tesle nenecháme nit suchou, tak to ale není. Jednání jakékoli automobilky jen nastavujeme zrcadlo a Američané udělali v poslední době hodně proto, aby neukazovalo zrovna krásné věci. Stále okatěji upřednostňují kvantitu před kvalitou, vyžívají se v zavádějících názvech bezpečnostních systémů, které i kvůli tomu fungují kontraproduktivně a se zákazníky zacházejí jako s onucemi - mimo jiné. Někteří to přehlíží, my to nemáme v povaze.

O část přešlapů Tesly se zasloužila snaha o inovace za každou cenu, třeba absurdní nový volant faceliftovaného Modelu S, který je v některých zemích potenciálně legální jen proto, že nikoho vůbec nenapadlo, že by takovou věc kdokoli mohl chtít prodávat - pravidla tak řeší neskutečné detaily, ale že s volantem má jít... točit, nikoli. Ne vždy ale šlápne vedle, přišla se spoustou nových či neobvyklých řešení, která posouvají automobilový svět dál. Jedním z nich by mohlo být i nové řešení stěračů čelního okna. Kalifornská automobilka si totiž nechala patentovat systém, který používá lineární elektromotor. Ten se pohybuje po vodicích lištách kopírujících tvar čelního okna, jejichž součástí je i permanentní magnet.

Na elektromotoru je usazeno rameno stěrače, jež samo o sobě vykonává standardní půlkruhový pohyb. V kombinaci s posunem lineárního motoru ale dokáže ošetřit prakticky sto procent plochy celého čelního okna, což navyšuje viditelnost a tedy i bezpečnost. Při nečinnosti pak celý komplet může zmizet pod hranou kapoty a snížit aerodynamický odpor vozu.

Tesla chce prý tento nový systém použít u Roadsteru druhé generace, který by se měl objevit v létě příštího roku. Zda se tak ovšem skutečně stane a zda tento systém opravdu dostane, je však momentálně ve hvězdách. Nikoliv jen proto, že Tesla je na štíru s dodržováním vlastních termínů, však sám Roadster je dnes už čtyři roky starou „novinkou”, která se pořád nevyrábí. Pravým důvodem je to, že míra inovací, s jakou přichází, je opravdu nemalá.

Připomeňme, že když automobilka představila Cybertruck, zmiňovala také jeho unikátní technologii očisty čelního okna. O tu se mají starat laserové paprsky, což si Tesla rovněž nechala patentovat. Zatímco však tento systém zavání spíše vzdálenou budoucností, lineární elektromotor s navázaným stěračem by klidně mohl zamířit do prodeje. Zda se to stane, ukáže až čas, jisté ale je, že Cybertruck i Roadster budou napěchované inovativními prvky.


Tesla si nechala patentovat nové řešení stěračů, umí to, co žádné před nimi - 1 - Tesla Roadster 2022 sterace patent 01Tesla si nechala patentovat nové řešení stěračů, umí to, co žádné před nimi - 2 - Tesla Roadster 2022 sterace patent 02Tesla si nechala patentovat nové řešení stěračů, umí to, co žádné před nimi - 3 - Tesla Roadster 2022 sterace patent 03
Tesla si nechala patentovat unikátní systém stěračů čelního okna, jenž využívají pohyblivého elektromagnetického bloku a vodících lišt. Foto: The United States Patent Office

Zdroj: The United States Patent Office přes Inside EVs

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.