Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Novým Teslám Model 3 začal dramaticky klesat dojezd, stojí za tím obvyklá praxe
4.12.2020 | Petr Prokopec
Tesla se odhodlala ke kroku, který měl učinit elektrickou mobilitu mnohem přístupnější a do vozů nasadila zcela nový typ akumulátorů. Ty ale neprošly dostatečnými továrními testy a výsledek skutečně nepřekvapí.
O tragické kvalitě Tesel si štěbetají již i vrabci na střeše, přesto prodeje kalifornské automobilky soustavně stoupají. V určitých ohledech to lze pochopit, neboť problémy se dosud týkaly hlavně kvality výroby a montáže. Technika až tak netrpěla a nabízela relativně slušný dojezd a vysokou dynamiku. Ani to první už ale teď platit nemusí.
Pokud si někdo do letošního podzimu v Evropě objednal nový Model 3, dostal vůz vyrobený v kalifornském Fremontu osazený lithium-iontovými bateriemi s interním označením 2170. Jak jsme ale informovali už v říjnu? nyní jsou na starý kontinent dováženy vozy vyrobené v Číně, které jsou vybavené lithium-železito-fosfátovými bateriemi LFP. Ty jsou levnější a prý i více odolné, jakkoliv mají nižší energetickou hustotu. Nicméně dle cyklu NEDC mají i nadále zaručit dojezd 468 km.
Ponechme teď stranou skutečnost, že tento starý cyklus byl zcela nereálný už v době, kdy vznikl a na plné nabití baterek ujedete normální jízdou mnohem méně. Podstatný je v této chvíli nedostatek testování baterií LFP před jejich uvedením na trh. Zatímco lithium-iontové baterie Tesla testovala 23 měsíců, u těch lithium-železito-fosfátových vše zabralo jen 12 měsíců. Automobilka se totiž rozhodla, že stejně jako v mnoha jiných případech udělá ze zákazníků pokusné králíky a baterie bude vylepšovat v průběhu času za pomoci dat získaných z provozu těchto aut.
Až dosud Tesle tato strategie víceméně procházela, nicméně s příchodem chladného počasí narazila kosa na kámen. Čínský web Sina Finance informoval o majiteli Tesly Model 3, jemuž vůz po úplném dobití vždy ukazoval dojezd 420 km. Nyní však klesl jen na 241 km při 95procentní kapacitě. Další člověk ze Šanghaje pro změnu vůz obdržel na konci října, kdy dojezd činil 413 km. Po dvou týdnech se ale daná vzdálenost smrskla na 353 km. Baterie totiž dokážou pobrat jen 46,2 kWh místo uváděných 55 kWh.
Je tedy zjevné, že nové baterie nejsou ani tak krokem vpřed, jakožto spíše dvěma skoky zpátky. Automobilka to navíc zjevně ví, neboť zákazníkům již doporučila, aby baterie nabíjeli na plnou kapacitu minimálně jednou týdně. A nejen to, plnou kapacitu by měli dočerpávat pokaždé, když je vůz připojen k nabíječce. Tato rada nicméně vedla k prodloužení front u Superchargerů. A co více, tento přístup má pro změnu snižovat dlouhodobou životnost baterií, tedy vlastně jednu z výhod oproti dříve používaným akumulátorům.
Nyní jsme tedy zvědavi na odezvu zákazníků z Evropy, zvláště když vozy s novými bateriemi míří do těch nejchladnějších zemí kontinentu, jako jsou Norsko, Švédsko a Finsko. Teploty nicméně již pravidelně klesají pod bod mrazu také u nás, což znamená, že problémy s dojezdem by zakrátko mohli mít i Češi. Jedinou dobrou zprávou na celé věci je tak skutečnost, že baterie LFP již nevyužívají kobalt a tak jejich výroba tolik nezatěžuje životní prostředí. Utěšovat se tím při dojezdu sníženém o desítky procent ale nebude snadné.
Novým Teslám vyrobeným v Číně razantně klesl dojezd. Stát za tím mají nedostatečné testy nových baterií LFP, které si především nerozumí s nižšími teplotami. Foto: Tesla
Zdroj: Sina Finance
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
před 5 hodinami - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
před 7 hodinami - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
před 8 hodinami - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
před 10 hodinami - Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva