Autopilot Tesly propadl v testu asistenčních systémů, data ADAC ukazují důvody

Již zprvu odhalené, poněkud povrchní výsledky pasovaly Autopilot Tesly do role poraženého, teprve detailní německý rozbor ale ukazuje, v čem je vlastně problém.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Autopilot Tesly propadl v testu asistenčních systémů, data ADAC ukazují důvody

16.11.2020 | Petr Prokopec

Autopilot Tesly propadl v testu asistenčních systémů, data ADAC ukazují důvody

/

Foto: ADAC

Již zprvu odhalené, poněkud povrchní výsledky pasovaly Autopilot Tesly do role poraženého, teprve detailní německý rozbor ale ukazuje, v čem je vlastně problém.

V nedávno zveřejněných výsledcích testů asistenčních systémů organizace Euro NCAP Tesla nemohla chybět. Zastoupil ji Model 3 a fanoušci kalifornské automobilky se jistě těšili na slova plná chvály. Autopilot má mezi podobnými technologiemi největší renomé, ostatně víte, jak svým systémům říká třeba Volkswagen, Nissan či Volvo? Nejspíše nikoli, a to možná ani za předpokladu, že jste majitelem vozu té či oné značky. Tesla však i v tomto ohledu má neskutečný přesah, neboť její technologie zná naprosto každý. To však neznamená, že jsou nejlepší a test to jasně ukázal.

Tesla skončila v šedi průměru, horší výsledek už měly jen dva vozy. To už víme, Euro NCAP ale na tomto testu spolupracoval s německým autoklubem ADAC, který své závěry zveřejnil až posléze. A tak se k tomuto srovnání ještě jednou vrátíme.

Ze zprvu zveřejněného pořadí totiž nebyla jasná řada detailů, nakonec ani to, kdo dnes nabízí nejvíce. Vítězem testu se tedy stal Mercedes-Benz se svým GLE a byť se v jeho případě nedá hovořit o naprosté dominanci, Teslu převálcoval zcela. A to se dvěma dalšími německými modely, které se umístily těsně za ním - BMW řady 3 a Audi Q8.

ADAC se při zkoušce zaměřil na tři oblasti, které vždy nejdříve hodnotí separátně. Až nakonec v nich získané body sečetl a vyhlásil vítěze. Ukazuje se přitom, že Tesla dominuje pouze v oblasti technické asistence, kde získala 91 bodů ze sta možných, a v oblasti pohotovostí asistence, kde kalifornská automobilka dosáhla na 95 bodů. Konkurence byla v těsném závěsu, Mercedes v žádném ohledu nezaostal o více jak 6 bodů, BMW v tom druhém dokonce jen o 5. Podstata prohry Tesly je ale pochopitelně jinde.

Všechna auta byla osazena semi-autonomním řízením úrovně SAE2, kdy je vyžadováno, aby řidič byl umělé inteligenci vždy nadřazen. Právě z toho důvodu by dle německého autoklubu měl panovat mezi řidičem a vozem naprostý soulad, kdy de facto jeden přesně ví, co udělá ten druhý. V případě Tesly je ale nutné se smířit s nevyzpytatelností. Pokud řidič není spokojen s účinky systému, musí se s ním o nadvládu nad řízením pomalu prát. Ve chvíli, kdy ale dokáže konečně ideálně pootočit volantem, nemůže složit ruce zpět do klína, neboť systém se prakticky bez varování deaktivuje.

Právě v tomto ohledu shledává ADAC největší nebezpečí zámořské technologie, kterou tak v dané oblasti ocenil pouze 36 body. Kvůli tomu se Tesla propadla na celkové šesté místo, až za GLE, řadu 3, Audi Q8, Ford Kuga a VW Passat. Je to tedy převážně německá exhibice, neboť řidiči těchto aut si mohou kontrolu kdykoliv převzít a poté kdykoliv předat umělé inteligenci, aniž by je to stálo jakékoliv úsilí. O všem jsou navíc řádně informováni.

Trio německých prémiovek je pak jedinými vozy, které se dočkaly velmi dobrého hodnocení. Dobré je pak spojeno pouze s Fordem Kuga, který nezvládá automaticky redukovat rychlost, pokud se blíží ke křižovatce, kruhovému objezdu či výjezdu z dálnice. To modrému oválu sebralo nemalý počet bodů, stejně jako Renaultu Clio. K francouzskému mini, které společně s Peugeotem 2008 okupuje chvost žebříčku, se ovšem ještě dostaneme. Nejprve tu totiž máme ještě uspokojivé příčky.

Právě zde najdeme Teslu, která je tak celkově na úrovni Volkswagenu Passat, Nissanu Juke a Volva V60. První zmíněný přitom v některých reakcích překonává i zmíněnou Kugu, ovšem na druhou stranu tak jako švédské kombi nedisponuje aktivním monitoringem jízdních pruhů. Volvo pak selhává i v účinnosti varování vysílanému k řidiči, stejně jako francouzská dvojice, která se dočkala pouze ucházejícího hodnocení. Na druhou stranu však Renault i Peugeot komunikují s řidičem lépe než Tesla.

Suma sumárum to znamená, že opravdu dobré semi-autonomní řízení, které bude dobrým sluhou a ne zlým pánem dostanete pouze u Audi, BMW a Mercedesu, kde je třeba vše patřičně zaplatit. Čím méně peněz z kapsy vytáhnete, tím méně schopností toho dané technologie nabídnou. Jedinou výjimkou je ona Tesla, která je drahá a průměrná a výsledek si kazí nejen zavádějícím názvem, ale i neschopností udělat z Autopilotu řádně fungující asistenční systém, který se nesnaží být chytřejší, než řidič. Což by u řešení úrovně SAE2 měla být samozřejmost.


Autopilot Tesly propadl v testu asistenčních systémů, data ADAC ukazují důvody - 1 - ADAC test autonomniho rizeni 2020 03Autopilot Tesly propadl v testu asistenčních systémů, data ADAC ukazují důvody - 2 - ADAC test autonomniho rizeni 2020 04Autopilot Tesly propadl v testu asistenčních systémů, data ADAC ukazují důvody - 3 - ADAC test autonomniho rizeni 2020 05Autopilot Tesly propadl v testu asistenčních systémů, data ADAC ukazují důvody - 4 - ADAC test autonomniho rizeni 2020 06Autopilot Tesly propadl v testu asistenčních systémů, data ADAC ukazují důvody - 5 - ADAC test autonomniho rizeni 2020 07Autopilot Tesly propadl v testu asistenčních systémů, data ADAC ukazují důvody - 6 - ADAC test autonomniho rizeni 2020 08
Tesla sice má po technické stránce nejlépe zasahující systém Autopilot, ovšem jeho neochota spolupracovat s řidičem poslala Model 3 v testu ADACu až na šesté místo. Vítězem se stal Mercedes-Benz GLE, lépe než kalifornský vůz pak skončil i VW Passat. Foto: ADAC

Zdroj: ADAC přes Auto Bild

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.